Permalänk
Medlem

Fick min AMD64 X2 4400+ idag

Idag så hämtade jag min AMD64 X2 4400+.

Lägger upp lite bilder så ni kan se. Installationen kommer att ske under helgen.
Stepping på Cpu är:
ADA4400DAA6CD
CCBWE 0522TPMW
1266148F50022

4st.boxar. Den svart/gröna är X2-a.

Bilder på själva X2-an boxen.

Bilder på själva kylaren. Vattenkylning kommer att användas.

Mer bilder följer sen.

Permalänk
Medlem

Coolt.. återkom med lite prestanda information sen med!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Var det dära den boxade kylaren?

edit:

ser nu att det var den boxade, ser väldigt avancerad ut...

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Skruvis: Återkommer när allt är på plats.

ESS: Ja det är original kylare som följer med Cpu-n. Ja den ser rätt så maffig ut och det känns så oxå. Vi får se vad den kan ge för Temps.

Permalänk

Du kunnde har väl komprimerad bilderna lite. Lite illa med 400kb per bild.

Väldigt fint. Ska du klocka de? Skulle vara kul att få se hur långt man kan komma.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du kunnde har väl komprimerad bilderna lite. Lite illa med 400kb per bild.

Väldigt fint. Ska du klocka de? Skulle vara kul att få se hur långt man kan komma.

Sorry pluggade in direkt från Digitalkameran så det blev så. Sen är jag inte så high på att komprimera och brist på tid ;).

Tanken är att jag skall (överklocka) göra ett försök och se vad dom går för. Återkommer med info.
Dock har jag bara ett 6600GT kort men det kommer snart ett 7800GTX 256MB DDR 3 PCI Express.

Permalänk
Medlem

Ser finfin ut ;D
Vart beställde/köpte du den?

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Eeeeeeek!
Rich boy
Mycket fina saker

Visa signatur

Chieftec Mesh - AMD Athlon64 3200+ "Venice" @ 2,6Ghz (1.550v) - Asus A8N-SLI Deluxe - 2x512Mb DDR Corsair Value Ram - HIS Radeon X800XL @ 432/1000Mhz - 200Gb Maxtor S-ATA
SuperPI [34.324s] - 3DMark2001 [23883p]

Permalänk
Medlem

Turez: Köpte den på Sbs. Priset ser du på deras sida.

NylandeR: Tack men rik är jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför så många CPU:er?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Varför så många CPU:er?

Han kanske gillar o pilla??

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

agent,

Du har likadana högtalare som mig. TSUNAMI - Saqi Arius.

OT: Många fina prollar Måste kännas skönt.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Nice box. kylare, ser ut som heatpipes till och med? Synd bara att det ser ut som de fortfarande kör med sina otroligt otrevliga 70mm-fläktar som lever om utav bara helvete och är halvt omöjliga att ersätta.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har du ngn prolle till salu???

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk
Medlem

grymt nice boxad kylare kan vi få lite mer bilder måntro?

Permalänk
Hjälpsam

PS, samma kylare som FX55an har boxad..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Modda fast den där boxade kylaren på ditt grafikkort! Kanske ger lite bättre kylning än orginal

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Är det någon som vet hur bra den kyler.

Har inte testat den personligen, men man skulle kunna säga att det är en "XP-70" och är dne bästa boxade kylaren AMD har levererat... Dock som vanligt, för bättre kylprestanda och/eller lägre ljud är det aftermarket som gäller...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Håller på å installerar den, så jag återkommer med mer bilder samt hur det har gått. Installattionen sker med en 3200+ venice. Kollar upp så allt funkar samt att det e senaste bioset i. Sen kommer jag att installera x2-an. Jag kommer att hålla mig till original bios i början just för att se om x2-an startar med den. Vill tacka Esso, Fluff, Boris, Sladgehammer som har hjälpt med info samt DFI FAQ-en. Och alla andra för supporten. Det kommer mer bilder samt tester när jag e klar. Ang. cpu kylare så ger den en väldig bra intryck vi få se vilka temps jag får med den innan jag slänger i min vattenkylning.

Permalänk
Medlem

så ja installera på... nu väntar jag en timme till eller så hehe

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Vill tacka Esso, Fluff, Boris, Sladgehammer som har hjälpt med info samt DFI FAQ-en. Och alla andra för supporten.

Vi vill bara passa på och tacka för uppskatningen...

Ser skarpt fram emot testresultat, att kolla med en "gammal" venice och x2:an med olika BIOS od är mycket upskattat.

Vad jag mest är nyfiken på... din subjektiva uppfattning av smidigheten i att köra x2 jämfört med vanlig Athlon... som suger på multitasking. Då är det framförallt windows hantering och multitasking som jag är nyfiken på hur du upplever.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Efter Venice/Winchester va installreade så funkade dator klockrent. Har inte ändrat nå i Biosen den är original. Flashade om till den senaste officiella biosen 310. Gjorde lite tester och allt flöt på väldigt bra. Vcoren ligger på 1.3v. Mina gammla A-data BH5 stickor var det inga problem med.
Tog ut Venice/Winchester och provade med min X2-a utan att ändra nåt varken i Biosen eller i Windows. Den laddade allt som det skulle och kom in i Windows. När den skulle slutföra hela desktop laddningen så kom det blåskärm. Samma sak hände vi restarten. Då tog jag fram Beta Biosen 6.623 som tom finns på DFI-s hemsida men dom rek. inte att ladda ner den. Men jag hade ingen annan utväg. Slängde in den med hjälp av disketten. Alltså DOS-flash. Startade om och allt funkade som det skulle.

Däremot så märker jag att den Biosen är långt ifrån färdig. Cpu-z kan inte läsa av så mycket info. Minneshanteringen är kanske komplett till en 60%-70%. Så än så länge kan jag inte säga hur prestanda är jämfört med Venice/Winchester. I Everest minnestesten så fick dom bättre än vad X2-an fick. Den detektar inte ens Dual Channel. Inga minnest timings eller optimeringar är inställda i Biosen.

Sakta men säkert så börjar jag trimma in grejerna. Testade att höja FSB från 200 till 220 utan att jag höjt nåt överhuvudtaget. Det ända som jag ändrade var spänningen till minnen, ändrade från 2.6v till 2,9. Den Bootade upp utan problem och har kört lite tester utan några problem. Windows har hittat den som en 4800+. Ligger fortfarande på 1.3v i Vcore.

Enligt Everest så ligger min Cpu på 37C. Det känns att det finns kraft och allt är bara så blixtsnabbt. Testade för skoj skull att trycka på IE ikonen snabbt (väldigt snabbt) ca:50ggr i rad. Så fort jag va klar så var den oxå klar, det gick inte att få den efter.

Det återstår en del att göra. Framförallt så behövs det Bios som fixar allt, och framförallt minneshanteringen. Sen är givetvis optimeringar och det kommer att ta tid att hitta och ställa in rätt i Biosen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat bios 510-2? Det skall också stödja X2-processorerna. Jag är osäker på vilket som är bäst, men det kan vara en bra idé att testa båda för att komma fram till vilket som verkar bäst hos en själv.

Det var ju kul att du har fått din 4400+ nu. Min har inte kommit än. Det senaste jag har hört är att Datorbutiken preliminärt skall få in dem på fredag. Man kan ju hoppas att det kommer att stämma den här gången.

Har någon hört något mer om den där thermal throttling-buggen, förresten. Man får hoppas att den inte kommer att orsaka några större problem och att det skall hjälpa att stänga av thermal throttling i bios.

Permalänk
Medlem

Är inte det bäst med reinstall av windows? eller det kanske inte behövs om man bara ska byta cpu?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Använd gärna macroläget på kameran för närbilderna, så suddiga bilder säger ju ingenting

(leta efter en liten blomma på kameran, eller kolla i manualen )

Vad använder du datorn till som gör att du behöver de dyraste sakerna på marknaden när du säger att du inte är rik?

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Testade för skoj skull att trycka på IE ikonen snabbt (väldigt snabbt) ca:50ggr i rad. Så fort jag va klar så var den oxå klar, det gick inte att få den efter.

Det säger ju faktiskt inte så mycket eftersom att IE lär ligga ganska stenhårt i cachen efter den första exekveringen

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

23-6 Beta biosen har även korrigeringar för Eratta 123 eller va det nu va.. La just själv in 23-6 biosen i väntan på X2:an...
Valde mellan Komplett och SBS... Antar att jag valde fel... Din har kommit och min är fortfarande preliminär... Morr...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Hjälpsam

Välkommen till dubbelprocesorernas silkesmjuka värld...

Sketna BIOS är alltid et gissel innan det blir ordning på, men inte helt oväntat. IOFS skulle jag nog på rag arm rekommendera ominstallation efter en singlecore och x2. I teorin skulle det kunna ställa till med ACPI tabellerna iom att moderkortet i sig inte är ett dualmoderkort så är det inte säkerl att alla dual multithread optimeringar, dualcpu stöd osv laddas vid installationen... osäkert, men varför chansa?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite avundsjuk faktiskt

Blir väl förhoppningsvis en X2 5400+ vid muck om 10 månader

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.