Är det priserna som ligger bakom?

Permalänk
Medlem

Är det priserna som ligger bakom?

Hej!
Vad är det som ligger bakom den mesta piratkopieringen anser ni?
Är det priserna?
Blir spelen/programmen/musiken/filmerna/böckerna osv.. sämre så man anser att dom inte är värda att köpa?

Jag säger priserna.
Jag citerar mig själv också: "Warez i all ära, men inget går upp emot ett orginalfodral"

MVH Andreas

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

orginalfodral i all ära men upp till 700kr för ett skitspel är för mycket.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

Pengar är säkert en stor, antagligen den största anledningen. det var ju t.ex någon mindre smart preson som förra veckan postade en tråd i spel forumet där han efterlyste en butik som slåde piratkopierade spel eftersom han hade ont om pengar. Vill man ha ett spel när man inte har pengar vilket antagligen händer väldigt ofta om man är 10-15 år så är det piratkopiering eller ingenting som gäller och vad låter roligast?

Att vilja "testa" produkten är väl en annan bra anledning, hur ofta har inte du tänkt "jag skulle vilja se den här filmen/lyssna på skivan/spela spelet men det kostar ju en hel del och den/det kanske suger..."? svaret är piratkopiering, bara att ladda ner och om spelet/filmen/musiken är totalt värdelös är det bara att trycka Shift+Delete så är det borta. Om produkt däremot visar sig vara bra, varför köpa den, man har den ju ändå.

Ren lathet är säkert en annan stor anledning, det är helt enkelt lättare att dubbel-klicka på en .torrent fil än att ta bussen in till stan för att köpa det, eller spendera 5 minuter till att fylla i adress/namn/leverans sätt hos valfri online butik.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

För min egen del så har det mest handlat om pengar. Man har ju inte råd att se alla de filmer eller spela alla de spel man vill spela. Ingen förlorar dock några pengar på det då jag inte skulle köpa eller hyra nåt om jag inte kunde "pirata" dom.
Men på senare tiden har jag ändrat min anledning från pengar till ett hat mot storföretag och korporationer i allmänhet. Jag vill inte ge dom en krona om jag kan undvika det. Anledningen ska jag inte gå in på här.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

priser å kvalitet enligt mej, jag är ju lite äldre å har lite musik liggande som toto, chigago och div. annan pop/rock, som jag lyssnar på än idag..

Men vem faan lyssnar på Rob and raz nu te.x el Me and my !? ..kommer ni ihåg ?! ..dub i dub...därav köper jag inte skivor eftersom att hör jag en bra låt på radio så e den bra i typ 14dagar...sen har man tröttnat...

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Avstängd

Priserna har mkt med saken att göra och hur Sverige hanterar saken.

Permalänk
Medlem

Priserna helt klart, för det kommer så mycket musik, film och spel. Man har inte råd att testa alla, därför så gör iaf jag så, att jag laddar ner ungefär 5-10 skivor i månaden, men köper iaf 2-4st per månad, dvs de som var bra av de jag laddade ner

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Priset har sin beskärda del i det. Speciellt på musik och spel.
Men mycket är också för test.

Får jag hem en bra skiva så köper jag den, det finns inga undantag.
Filmer likaså, även spel.

Jag påstår inte att jag köper dem på stört, dagen efter eller veckan efter.. Ibland kan det ta ett tag. Men har jag gett mig fan på att stödja nått så gör jag det, till slut.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Vad gäller filmer så finns det två viktigare delar än priset för mig...å då syftar jag på hyra film.

1. Tillgängligheten och att man måste knalla tillbaka med en hyrfilm.
2. Utbudet...nyare filmer och sådant.

Musik vetekatten...lägger alltid över mina cdskivor som mp3 direkt i datorn så antar att den viktigaste aspekten där är tillgängligheten återigen. iTunes initiativ är grymt...så ska det se ut. Synd bara att det är iTunes och att man måste koda om filerna för att kunna spela i annat än just iTunes. Priset där är också för högt. Priset på cdskivor i butikerna är naturligtvis på tok för höga, men det behöver jag nog knappast nämna.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

ca 50 kr för ett nytt spel ? hade köpt alla mina spel då (= fast 50 är nog för lite då får dom nog inte in pengar men ca 125 kr hade jag lätt kunnat ge (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Jag tror att det är en kombination mellan pris och tillgänglighet. Vad är lättast? Att dra ner en låt/album/samling gratis via ett fildelningsprogram eller att vänta fyra dagar på en skiva för 150kr?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB