Permalänk

Call of cthulhu

Som det H.P. Lovecraft-fan jag är så väntar jag givetvis på det nya spelet om hans universum. Dock så verkar det som det dröjer i evighet. Kollade på en trailer för ett tag sedan. Grafiken såg minst sagt mossig ut.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu igen man utalar det, Stolo? Beskov?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Kutulu "säger" jag. Finns väl inget officiellt uttal av ordet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dräparen
Kutulu "säger" jag. Finns väl inget officiellt uttal av ordet?

Jo det finns det ju faktiskt... tror det t o m står i en antologi av H.P. (sammanställd av någon av hans fans/vänner). Uttalet som HP själv sade är nåt i stil med: Koo-tool-hoo, så Kutulu är rätt... Var bara tvungen att berätta det

Permalänk
Medlem

Sorry för min ovishet men w00t is cthulhu? :S

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Sorry för min ovishet men w00t is cthulhu? :S

the end of the world

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skön typ. Nu blev jag lite sugen på att läsa någon av hans böcker.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fast i HP Lovecrafst värld finns det ju olika sätt att utala namnet beroende på vilken kultur osv som personen/varelsen kommer ifrån. Så i princip så är väl alla sätt att utala det rätt

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

har börjat spela detta spel nu, tycker det är ganska häftigt faktiskt, men fastnat då man sover över på hotellet och alla kommer hur ska man göra för att klara det?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
har börjat spela detta spel nu, tycker det är ganska häftigt faktiskt, men fastnat då man sover över på hotellet och alla kommer hur ska man göra för att klara det?

du ska låsa dörrarna efter dig när du flyr. sen putta bort en hylla och sen täcka en dörr med en hylla. Till sist hoppa ut genom fönstret! sen ska du springa som en galning ; )

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

är detta ett spel till PC, hur är det det att spela, FPS eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

well.. det finns ett riktigt sätt att uttala det på och stava det, egentligen stavas det inte Cthulhu utan det blev så för att det skulle bli lättare att uttala, dom gamla gudarnas språk är tydligen för svårt för oss ^^

ska helt klart köpa spelet när det kommer, älskar Lovecraft väldigt mycket och har gjort i fruktansvärt många år så det är inget snack om saken.

Iee Iee

Permalänk
Medlem

finns det till pc? jag har det till xbox iaf, ja det är FPS. Det är ganska coolt faktiskt, mycket lösa saker. stress momenten finns det nästan för mycket av också ganska svårt tycker jag, man får räkna med att göra om ganska många saker inte ofta man klarar det första gången man försöker...tror också det här spelet är väldigt underskattat. jag hade då verkligen inga förhoppningar för det iaf. men avk så fel jag hade!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Ja det ska ju komma till pc också, det är gött på xbox

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Det finns väl flera CoC spel? Det enda av dom som jag är sugen på är det som Bethesda är publisher för. Vilket är det ni snackar om?

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
Det finns väl flera CoC spel? Det enda av dom som jag är sugen på är det som Bethesda är publisher för. Vilket är det ni snackar om?

Den som är publicerad av Bethesda.

Oerhört underskattat spel. Visst lider den av game-breaking buggar*, men annars är det ett av de bästa spelen som kom 2005. Hotell-scenen är ett av de mest skrämmande momenten jag varit med om i ett spel, hjärtat rusade i 180 då.

Mini-spoiler:
*På båten när man fått svetsen av skeppsingenjören så började min gubbe flyta omkring i luften och bröt båda benen, sedan dog han. Hände jämt, så jag fick ladda om en skitgammal save för att kringå buggen.

Lite Off-topic: Kan nån rekommendera en Lovecraft-novell? Finns så många, vet inte vilka man ska införskaffa. Hört att At the Mountains of Madness och Shadow of Out of Time ska vara riktigt bra, dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Skirn: At the Mountains of Madness är riktigt bra, annars kan jag rekomendera Cthulhu sviten, Colors from space och framförallt The Case of Charles Dexter Ward. det finns ett gäng riktigt bra samlings volymer som du kan kolla upp,

Permalänk
Medlem

Kan ge mig en Url till det spel som är på G eller ett gammalt. Eller posta några screens?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Spel som är baserade på Hp Lovecraft
Alone in the dark (inspirerad av Lovecraft)
Shadow of the Comet
Prisoner of ice (uppföljaren till Shadow of the Comet)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

det finns ganska många spel som har med en del lovecraft referenser sen också, finns en ganska bra lista även om den inte har uppdaterats sen 2001 typ

http://www.hplovecraft.com/popcult/games/computer.htm

Permalänk
Medlem

för er som spelat - hurdant är upplägget egentligen... hur mycket action/pussel/smyga?

har kollat runt lite och tycker det verkar skönt... gillar Thief och har läst att atmosfären ska vara lite åt det hållet.. vilket låter bra!

och kan man quicksave:a??

Permalänk
Medlem

Ptja, det är en ganska bra blandning av smygning, action och pussellösande. I början är det rätt lugnt, man vandrar runt i Innsmouth och försöker bara göra sitt jobb som detektiv och lösa ett fall där en butiksbiträde har blivit kidnappad, snacka med folk och bara samla bevis på vad som pågått, men sedan märker man att det är nåt mycket mer fasansfullt som pågår i den lilla staden. Det är då action-delen börjar och man får tillslut använda sitt vapen, så förvänta dig inget pang-pang i början.

Smygandet är rätt svårt i CoC då man inte har någon mätare att kolla på hur bra respektive dåligt du syns, men detta får man en känsla för ju mer man spelat.

Pusseldelarna kommer alltid vara med i hela spelet. Ganska mycket läsande i journalen och olika tidningsartiklar man hittat, lösa olika koder för att öppna kassaskåp och pussel där man ska aktivera saker i rätt ordning finns det gott om. Äventyrsdelen finns alltså kvar där helt intakt fast spelet blivit mer action-tonat helt plötsligt.

Vad mer? Hm, finns inte så mycket mer att säga förutom att spelet har en överhängande vidrig atmosfär över sig, man känner sig i iaktagen hela tiden och man kollar över sin axel konstant. Spelet har också "sanity effects", om du har spelat Eternal Darkness så har du ett humm om vad det är, men i det här fallet är dem ganska taniga i jämförelse - Killen börjar må psykiskt dåligt av alla chockerande Lovecraft-varelser han stöter på och börjar mumla om att han är förföljd och blir allmänt paranoid.

Älskar CoC och hoppas alla som gillar äventyrsspel ger den en chans, för det är den värd.

EDIT: PC-versionen ska komma ut nu den 27:e mars, Xbox-versionen finns redan ute.

Visa signatur

.

Permalänk

Finns det en trainer till detta eller? Hade varit skoj att testa nu när man klarat spelet=)

Permalänk

Får nog ta och skaffa det till Xbox...

Permalänk
Medlem

Första låten på Metallicas S&M Skiva heter Call of Chtulu

Permalänk
Medlem

Cthun wannabe.. pff..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn

Lite Off-topic: Kan nån rekommendera en Lovecraft-novell? Finns så många, vet inte vilka man ska införskaffa. Hört att At the Mountains of Madness och Shadow of Out of Time ska vara riktigt bra, dock.

ja mountains är värd som fan
men annars " Dagon " samt " The Call Of Cthulhu " hehe
även " shadow over insmouth " är värd. men absolut bäst är ju att köpa rollspelet och lära sig lite mer grundligt om världen och dess ting

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Första låten på Metallicas S&M Skiva heter Call of Chtulu

ja men den kom först till deras andra skiva, sista låten på skivan: ride the lightning!

hur e hp lovecraft e det skräckisar han skriver eller, jag läsen en del dean r koontz, är hp samma stil?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.