Permalänk
Medlem

Xfree86 eller Xorg

Finns det någon anledning att byta ifrån Xfree86 till Xorg?
Tänkte då är det mer uppdaterat Xorg, mer finesser eller så?
Läst om att Xfree86 är döende men endel rekomenderar det fortfarande.
Vad kör du?

Om du röstar säg gärna varför du kör ju det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

xorg är standard, och updaterat.
har inte sten koll, men Xfree86 projektet avbröts eller tog en ny riktning pga licens tjaffs eller något? Finns säkert någon här som kan räta ut det!

Xorg är en vinnare för mig iaf.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk

Re: Xfree86 eller Xorg

Xorg så klart. XFree86:s utveckling har stannat upp helt i hållet medan Xorg race:ar på rejält. Innan slutet på detta år kommer Xorg vara modulärt uppbyggt med stabilt och snabbt stöd för 2D-accelererad grafik genom OpenGL. Xorg byter också ut elfloader mot glibc:s motsvarande funktion så den fungerar med PIE/SSP (för er som gillar säkerhet)...

Permalänk
Medlem

Xfree86 är ett sjunkande skepp, bäst att hoppa av.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirch
xorg är standard, och updaterat.
har inte sten koll, men Xfree86 projektet avbröts eller tog en ny riktning pga licens tjaffs eller något? Finns säkert någon här som kan räta ut det!

Xorg är en vinnare för mig iaf.

Ja, det stämmer. Ledarna för projektet bytte till en licens som ogillades av många Open Source nissar. Detta tillsammans med ett missnöje över hur lite Xfree86 satsade på modern desktopgrafik (bl.a 3D-effekter) fick de flesta utav utvecklarna att forka koden och starta Xorg. De flesta (alla?) linuxdistar kör med XOrg nuförtiden eftersom det projektet har fler utvecklare och en friare licens än XFree86.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Debian kör inte med Xorg som standard iaf :), men det går att ordna genom att lägga till nån rad till sources.list.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej då blir det nog att byta till Xorg istället, kan jag spara config filen tro och byta ut den sen bara när Xorg är installerat eller skiljer den sig alltför mycket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte värt besväret att byta till Xorg om man sitter i debian.
Annars är det bara att byta - varför använda något gammalt när det finns något nytt och fungerande?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

oscar.carlsson som jag har förståt ska det inte vara så svårt att byta var bara lägg till någon rad i sources.list och sen avinstallera Xfree86 och installera Xorg med apt-get.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grandin
oscar.carlsson som jag har förståt ska det inte vara så svårt att byta var bara lägg till någon rad i sources.list och sen avinstallera Xfree86 och installera Xorg med apt-get.

Om jag har förstått allt snack om Xfree i Debian rätt, så ska debians xfree innehålla över 400 patchar, stödja fler plattformar än xfree officiellt och vad de resterande 399 patcharna gör vet jag inte, men jag tvivlar inte på att de gör något jävligt smart.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
Om jag har förstått allt snack om Xfree i Debian rätt, så ska debians xfree innehålla över 400 patchar, stödja fler plattformar än xfree officiellt och vad de resterande 399 patcharna gör vet jag inte, men jag tvivlar inte på att de gör något jävligt smart.

Okej, men om man ändå inte vad vad dom där 399 patcharna gör så kommer man antagligen inte få användning för det heller har jag en känsla av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Debian kör inte med Xorg som standard iaf :), men det går att ordna genom att lägga till nån rad till sources.list.

Debian kommer så småningom att köra Xorg. Debian, tillsammans med Gentoo, var några av de första distros som tillkännagav att de skulle lämna xfree86. Dock tar saker tid i debian...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Debian kommer så småningom att köra Xorg. Debian, tillsammans med Gentoo, var några av de första distros som tillkännagav att de skulle lämna xfree86. Dock tar saker tid i debian...

Jo visst tar det tid i debian men det visar ju sig i resultatet sen också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu finns xorg i debians unstable-låda, har det varit så länge?
(jag har iaf inte hittat det tidigare.)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Debian har väntat på att kodbasen skulle vara modulärt uppbyggd men nu har man valt att trycka in en xorg med monolitisk kodbas ändå (exakt varför vete jäsiken).

http://packages.qa.debian.org/x/xorg-x11.html säger mer om när exakt det xorg trillat in/uppdaterats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Debian har väntat på att kodbasen skulle vara modulärt uppbyggd

Det är andra gången jag hör någon säga det på sweclockers, men jag har aldrig hört det utanför sweclockers, och jag tror att det är högst felaktigt (men har någon bevis på motsatsen erkänner jag gärna att jag har fel, vill bara reda ut)

Debians releases kommer inte så ofta precis, och när Xorg-servern skapades skulle debian "bara" få ut sarge först. Det har inte hänt knappt något på över ett halvår i debian - förutom några uppdateringar i unstable - eftersom de skulle få ut sarge innan de började med något nytt, större, projekt. Flera devs var ju t o m tvugna att sitta och rulla tummarna...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Det är andra gången jag hör någon säga det på sweclockers, men jag har aldrig hört det utanför sweclockers, och jag tror att det är högst felaktigt (men har någon bevis på motsatsen erkänner jag gärna att jag har fel, vill bara reda ut)

Debians releases kommer inte så ofta precis, och när Xorg-servern skapades skulle debian "bara" få ut sarge först. Det har inte hänt knappt något på över ett halvår i debian - förutom några uppdateringar i unstable - eftersom de skulle få ut sarge innan de började med något nytt, större, projekt. Flera devs var ju t o m tvugna att sitta och rulla tummarna...

Detta har utförligt berättats av Daniel Stone på någon av mailinglistorna för Debian, var god sök, jag hittar inte mailet igen..

Två andra mail där han i princip säger samma sak är
http://lists.debian.org/debian-devel/2004/06/msg01051.html
http://lists.debian.org/debian-x/2004/04/msg00298.html

Ett annat mail där saken tas upp
http://lists.debian.org/debian-x/2004/04/msg00440.html

http://lists.debian.org/debian-x/2005/04/msg00172.html berättar lite om hur Debian och Ubuntu ska dela på X.

Permalänk
Medlem

Xorg var inte mysigt att installera i Debian Sid, jag stannar nog med Xfree86 en stund till.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Xorg funkar alldeles prima för mig, att installera var inget svårare än något annat (apt-get install xserver-xorg).

Permalänk
Hedersmedlem

Xorg förstås, men jag var ju inte en av dem som körde 2.2-kärnor tills 2.6 ansågs halvstabil heller...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Xorg givetvis.

Permalänk
Medlem

Körde Xorg när jag under en tid körde slackware och tyckte det fungerade jättebra. Nu drog jag in Debian efter att ha hållit mig till windows ett tag, som ni redan vet så kör Debian (stable poch testing ivf) fortfarande på XFree86. Och för att vara alldeles ärlig så har jag inte märkt någon som helst skillnad. Kan vara att jag inte har gått så djupt in i systemet utan mest bara varit nöjd med att jag kan chatta och surfa.

Så jag ser ingen anledning till att någon ska byta om det nu inte verkligen finns en anledning till att man måste byta.

Har läst lite grann om just Xorg och XFree86 och måste ju hålla med om att Xorg verkar bättre men jag har som sagt inte märkt nån skillnad. Nu tar jag mig bergis vatten över huvudet genom att säga såhär för det verkar ju helt klart som om Xorg är bättre men vi genomsnittsanvändare kanske inte behöver det nyaste av det nya.

Men min röst går likväl till Xorg, det verkar bättre efter vad jag läst.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Willhelm: Håller med dig, jag tror det är svårt att märka nån skillnad. Fördelen med xorg är just en bättre licens samt grejer som kommer, tex exa och xgl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Debian kör inte med Xorg som standard iaf :), men det går att ordna genom att lägga till nån rad till sources.list.

de för debian har gammalt av allt

Permalänk
Medlem

XFree86, mest för att Debian inte bytt än.

Permalänk
Medlem

Xfree86 här med, byter när Xorg ramlar in i Debian Testing.

Permalänk
Medlem

Kört Xorg (när jag väl kör något X11-system som desktop) sedan FreeBSD bytte till det, vilket är ca ett år sen.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots