Valet och kvalet inför avbetalning på bärbar Pc

Permalänk
Medlem

Valet och kvalet inför avbetalning på bärbar Pc

Funderar ev. på att köpa en bärbar pc här hemma.

Har sett på Dell.se att dom har en "Inspiron TM 6000" ( rek. bla. av "Pc för alla" ), för 7.990:-

*Intel® Celeron® M processor 350 (1.3GHz, 1MB L2 cache, 400MHz FSB) UMA grafik
*512MB 400MHz DDR2 RAM (2x256)
*Intel® Media Accelerator 900 grafik med upp till 128MB delat minne
*8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)
*Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI trådlöst LAN-kort (Celeron)
*40GB (5400rpm) IDE hårddis

PLUS- Kingston 512MB USB Memory Key

För 7.990:-

Men då jag inte har dom 8.000 som krävs för köpet så har jag två alternativ att ta till.
1# Försöka ta ett banklån på 10.000 kr.
2# Ta Dells erbjuande att betala av den med 312 kr/mån i 36 månader.

Vad tror ni själv ? Är ett banklån att tänka på ? Dom kastar ju visserligen bort pengar på bankerna i dag pga av den låga räntan.

Eller ska man ta Dells avbetalningplan på 312kr i månaden i 36 månader ?

Skulle bli tacksam för vättiga förslag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig avbetala via Dell, ta en titt på räntan så förstår du...

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att låna pengar av Släkting/vän/familj?

Permalänk
Medlem

Med Dell kommer du att betala över 3000 kr mer än kontant, skulle jag själv aldrig nappa på.
Men jag skulle heller aldrig låna på banken för att köpa en dator, är det verkligen så akut för dig att skaffa en bärbar så att du inte kan hinna skramla ihop lite pengar till den under några månader?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Skulle aldrig avbetala via Dell, ta en titt på räntan så förstår du...

Jo, ja... jag har sett den.

Kollade en snabbtitt på Norders Privatlån, på 10.000 kr á 36 månader så hamnar man på en månadsavgift på 278 kr med en eftektiv ränta på 9,24%.

Berkan; Nja..jätte akut är det väl inte med en bärbar, precis. Men det skulle underlätta i arbetet helt enkelt.

Oli: Nä, har ingen som jag kan låna av. Och även om jag hade så skulle jag inte låna av mina närmaste.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Jo, ja... jag har sett den.

Kollade en snabbtitt på Norders Privatlån, på 10.000 kr á 36 månader så hamnar man på en månadsavgift på 278 kr med en eftektiv ränta på 9,24%.

278 är själva amorteringen, sedan tillkommer räntan vilket gör det nästan lika dyrt som Dell-lånet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
278 är själva amorteringen, sedan tillkommer räntan vilket gör det nästan lika dyrt som Dell-lånet.

Hur är det nu, är privata banklån avdragesgill i deklarationen ? För jag läste något på Dell att deras var det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Hur är det nu, är privata banklån avdragesgill i deklarationen ? För jag läste något på Dell att deras var det.

ja man får dra av räntan.

säg att du lånar 10k med 10% ränta på 1 år då blir 1k ränta som du får dra av ca 1/3 av det får du tillbaka på skatten alltså ca 333kr i detta ex.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
ja man får dra av räntan.

säg att du lånar 10k med 10% ränta på 1 år då blir 1k ränta som du får dra av ca 1/3 av det får du tillbaka på skatten alltså ca 333kr i detta ex.

Okej...

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Om det inte är så jätte akut rekomenderar jag dig att spara ihop pengarna och köpa den direkt istället.
Att betala 40% mer bara för att få den nån/några månader tidigare är ju bara dumt om man har ont om pengar.
Kan ju inte ta så lång tid för dig att spara ihop pengarna, dra in lite på maten och krogen så har man pengarna i ett naffs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Om det inte är så jätte akut rekomenderar jag dig att spara ihop pengarna och köpa den direkt istället.
Att betala 40% mer bara för att få den nån/några månader tidigare är ju bara dumt om man har ont om pengar.
Kan ju inte ta så lång tid för dig att spara ihop pengarna, dra in lite på maten och krogen så har man pengarna i ett naffs

Käket kan jag väl inte rikigt dra in på, men krogsvängen kan jag lätt tänka mig att skippa.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Vän,

Jag hade lånat på banken. Mycket förmånligare villkor.

Att spara ihop till en sak är inte alltid det bästa. Man får värdera den ökade nytta man får genom att få datorn tidigare jämfört med att betala en ökad kostnad (ränta). Räntekostnaden gör att du får lägre nytta under tiden du betalar av datorn. Det är bara att göra en värdering av vad som ger dig mest nytta. Sedan är ditt beslut väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem

Spara!.
Ska man ha en bil eller bostad så tycker jag att man kan få låna men inte för en dator.
Det blir dyraremed lån och använder du avbetalning i 36 månader så kommer du betala en massa pengar för nåt som inte är värt det efter nåt år.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Är du med i nån fackförening så kan du ta ett medlemslån på banken, tror jag har 6% ränta på mitt billån.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Är du med i nån fackförening så kan du ta ett medlemslån på banken, tror jag har 6% ränta på mitt billån.

Är inte med in någon fackförening, nej...

Men som det ser ut i dagsläget så spar jag nog ihop till en laptop istället. Lär inte ta allt för lång tid, hoppas jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en bärbar dator med Celeron i vilket fall som helst, även om du får lån eller hur du gör. Rent allmänt är Dells Inspiron sortiment kasst, vill du ha Dell ska du köra på Latitude.

Permalänk

Håller med Jymdis. Latitude är av betydligt bättre kvalitet, maskinerna är avsedda för professionell användning (yrkesbruk). Däremot är de kanske inte lika häftiga som spelmaskiner, men betydligt mer bärbara (som ju är vad man är ute efter?).

För övrigt: Ett annuitetslån ( = samma avbetalning varje månad) via Nordea privatlån på 8000kr kostar 244kr/mån. När lånet är återbetalt har man betalat 9084kr. Jämför detta med Dells avbetalning, där 312x36 = 11232kr, dvs en skillnad på över 2000kr.

Permalänk

1. du är trög om du tar ett lån till en dator! köp en dator för 1000 istället!
2. Låna alltid av bank om du skall låna av ett låneinstitut, det blir alltid billigast

Permalänk
Medlem

Re: Valet och kvalet inför avbetalning på bärbar Pc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Funderar ev. på att köpa en bärbar pc här hemma.

Har sett på Dell.se att dom har en "Inspiron TM 6000" ( rek. bla. av "Pc för alla" ), för 7.990:-

Men då jag inte har dom 8.000 som krävs för köpet så har jag två alternativ att ta till.
1# Försöka ta ett banklån på 10.000 kr.
2# Ta Dells erbjuande att betala av den med 312 kr/mån i 36 månader.

11232 kr
Det är vad datorn kommer att kosta om du tar 36-månaders avbetalning.
Om tre år sitter du alltså fortfarande och betalar en månadskostnad för en tre år gammal dator.

Mitt förslag är att du väntar och sparar. Under tiden kommer datorer med likvärdiga prestanda att bli billigare. Det lönar sig aldrig att sätta sig i skuld. Särskilt inte för prylar som förlorar så mycket i värde med tiden. Om du måste ta lån, se till att betala av det så fort som möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill berätta om mina erfarenheter av detta. Jag köpte för 1,5 år sedan en Inspiron 1100 med dells 24mån avbetalning. Datorn gick sönder för någon vecka sedan, garantitiden var 1 år och jag har fortfarande ½ år kvar att betala på datorn.

Permalänk

Då kommer vi till lektion nummer två: Köp alltid tre års garanti till bärbara datorer. ALLTID!

Det kan kosta några tusenlappar extra, men om din dator pajar efter 1.5 år så är du rätt körd och får glatt betala vad tillverkaren bestämmer, om du vill ha igång datorn.

Tips: På Dell Latitude är 3 års garanti normalt standard och ingår i priset (går ej att välja bort).

Sammanfattning: Tre års garanti. Alltid! Hörde ni det?

PS: Alltid!

Permalänk
Medlem

såg i tidningen idag att de säljer en Fujutsi Siemens bärbar för 5995:- på Power.

AMD Sempron 2800+
15" skärm
512Mb RAM
40gb hdd

sen bytade jag sida..

Permalänk
Medlem

Köp den på 36 månader och betala av allt så snabbt du kan?

Avgiften per månad är oftast bara en minimiavgift, får du 3000kr över så bör du kunna trycka in dom på en gång bara...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.