Bränna DVD går inte fortare än 2x

Permalänk
Medlem

Bränna DVD går inte fortare än 2x

När jag bränner DVD-R går det alltid i 2X hastiget. Skivorna klarar 8X och jag har testat i två brännare, en klarar 4X och den andra 8X. jag kör debian sarge, 2.6 kernel om det är av intresse. Har testat att tvinga upp den i 4X men den kör sina lugna 2X ändå. Någon som har någon ide om varför den inte maxar hastigheten?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Inte för att jag har någon aning, men du kan ju kolla om du ha aktiverat DMA på enheten...

Permalänk
Medlem

Det har jag, kör med standardkerneln från sarge.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Klarar senare kernlar att bränna cd med DMA? tror det var nån diskussion vid ~2.6.8 som gjorde att dma-bränningsmöjligheterna försvann...

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem

tja det måste gå. brände i 8x dvd med 2.6.11 kärnan. och belastningen på cpun gick inte äver 15% medans hddsarna skyffla på sina 11 megabyte/s utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Så var det för mig ett tag, sedan när jag uppdaterade kerneln till 2.6.11 från 2.6.10 fungerade det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med olika kärnor. De jag kompilerat själv har bara blivit slöare än orginalet, så jag kör med standard. Funderar på om det blir nån skillnad om jag byter brännare. K3b säger att snabbast böjliga hastighet är 2X redan innan den börjar bränna, så jag tvivlar på det.

hulkenstrong: Vilken brännare och vilket program använder du?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Har kört med 2 brännare.

nec nd1100a något (den modellen som endast klara dvd+r 4x, dock omhackad så den brände allt.)
nec dvd-rw ND-3540A

Använder alltid K3b.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

jag kör också med NEC, tror den heter 1300A. Ska plutta i en 8X'are imorron så får vi se om det blir skillnad.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Nämen var ju till en 1300a jag gjorde om min . Dra in senaste kärnan och updatera k3b till senaste verisionen. Testa kör med automatisk fart i k3b och använd skivor som du bränt i högre fart tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

använder du/ni cdrtools-prodvd? och i så fall vilken version?

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem

Känner inte igen namnen, så troligtvis inte. Jag kör apt-get install på k3b och cdrdao samt dvd+rw-tools. Sen grillar jag.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

har med lite problem med att bränna dvd+r. Laddar iso filen så står det att den kan bränna 4x sen så stoppar jag in en skiva och trycker på refresh så står det att den klarar av att bränna i 8x, jag bränner alltid i 6x och vadle därför 6x. Men den vill inte köra igång sätter den ist på auto och då funkar den och enligt k3b så ska den bränna i 8x men bränner bara i 4x

liter iriterande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
har med lite problem med att bränna dvd+r. Laddar iso filen så står det att den kan bränna 4x sen så stoppar jag in en skiva och trycker på refresh så står det att den klarar av att bränna i 8x, jag bränner alltid i 6x och vadle därför 6x. Men den vill inte köra igång sätter den ist på auto och då funkar den och enligt k3b så ska den bränna i 8x men bränner bara i 4x

liter iriterande

Hadde samma fenomen på en skiva. Berode på att hddn inte klarade av 8x då. Använde hddn flitigt så "buffer underun" skyddet aktiverades ofta. Då tvinga brännaren ner sig till 4x. Testa med annat märke på skivan och kolla så hddn klarar av farten (använd inget som utnytjar hddn. Är ganska känsligt då 8x = 11 mb/s och brännar programmen inte verkar uttnytja minnet så mycket.).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Kom på nu att jag har aldrig bränt dvd i linux med denna datorn, hehe. Så var dumt att jag skrev det, var en annan dator jag täntke på. Men var iof samma fel här fick välja auto men inte 6x. Tittade undertiden som den bärnde och de första 30% så brände den i 4x sen gick den till 6x sen var det nog vid 50/60% som den gick till 8x och låg där. CPU användningen låg på fjuttiga 3% me så
Antar att jag får leva med att köra auto, brände 4,4gb på 9min och 34 sec och det godkänner jag. Tar 10 - 11min i win när jag kör med 6x så, och då är den även slöare.

(Får be om ursäkt för felstavningar, är trött som fan.)

Permalänk
Medlem

Är ganska normalt då brännare bränner slöare på innespåren på skivan. Min går med från 4-6-8x fart och recordet är 9.30~något så. Helt normal fart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Är ganska normalt då brännare bränner slöare på innespåren på skivan. Min går med från 4-6-8x fart och recordet är 9.30~något så. Helt normal fart.

stämmer, fattar inte vad jag satt och tänkte på där. Aja alla kan vi göra mistag här i livet