Telia slutar aldrig att förvåna en - Fax priser

Permalänk
Medlem

Telia slutar aldrig att förvåna en - Fax priser

Kanske helt onödigt inlägg i sig, men jag kan bara inte låta bli att lägga upp det helt enkelt.
Skulle skicka ett simpel A4-fax i eftermiddas. Gick till närmaste bokhandel för att höra efter om dom stog för den tjänsten, något som dom då inte gjorde. Men sa att "gå du till Telia, dom står för den tjänsten".

Kom fram till närmaste Telia butik i stan, och bad om att få skicka i väg ett fax. Hade väl räknat med att få betala en 20-30 spänn endå för faxet. Men när tjejen sa att dom "var tvungen" att ta ut 50 spänn för tjänsten trodde jag inte först att det var sant.

Menar, femtio spänn för att skicka ett fax !?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Tycker också att det är helt jävla otroligt. När jag skulle faxa ett dokument åt en kollega via Telia (vad det var för papper är oväsentligt) antog jag att det skulle kosta runt 10-15kr men högst 20kr, fast dock baxnade man helt och hållet när man hörde att de tog 50 spänn! Helt absurd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Tycker också att det är helt jävla otroligt. När jag skulle faxa ett dokument åt en kollega via Telia (vad det var för papper är oväsentligt) antog jag att det skulle kosta runt 10-15kr men högst 20kr, fast dock baxnade man helt och hållet när man hörde att de tog 50 spänn! Helt absurd!

Speciellt makalöst är det ju efter man frågade lite nyfiket hur sjutton dom kan ta ut femtio spänn för att skicka ett simpelt fax så får man höra att orsaken till att dom lär ta ut så hög avgift är för att dom igentligen inte ska står för den tjänsten.

Snacka om Telia i ett nötskal.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

helt otroligt...

Bra kundservice

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

köp en fax och ha hemma då istället för att klaga då..

Hade inte du en multiskrivare liv&helvete? köp ett modem för 75kr och faxa på bäst du vill för vanlig samtalstaxa...

Sluta klaga på telia, varför ska dom stå för en faxtjänst i sina butiker egentligen? "Alla" har telefon hemma, så det är inte svårt att faxa saker därifrån själv.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
köp en fax och ha hemma då istället för att klaga för fan..

Hade inte du en multiskrivare liv&helvete? köp ett modem för 75kr och faxa på bäst du vill för vanlig samtalstaxa...

Sluta klaga på telia, varför ska dom stå för en faxtjänst i sina butiker egentligen? "Alla" har telefon hemma, så det är inte svårt att faxa saker därifrån själv.

Ja, jag har en mutliskivare hemma, men varför ska jag teckna upp mig på ett telefon ab. för en 700 spänn för att bara kunna faxa en gång var tionde år , och inte ens det ?

Snacka om att kasta pärlor till svin.

Och förresten... "Alla" har inte telefon hemma...

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
köp en fax och ha hemma då istället för att klaga då..

Hade inte du en multiskrivare liv&helvete? köp ett modem för 75kr och faxa på bäst du vill för vanlig samtalstaxa...

Sluta klaga på telia, varför ska dom stå för en faxtjänst i sina butiker egentligen? "Alla" har telefon hemma, så det är inte svårt att faxa saker därifrån själv.

på 80-90 talet så fanns det företag som helt levde på att faxa och ta emot fax åt kunder, numera finns inte sådant, därför får man gå till andra källor. Varför ska man som privatperson skaffa en fax när man faxar max ett papper i deceniet? Men när behovet ändå kommer vore det ju bra om man kan faxa nånstans. Bibliotek tyckr jag borde göra sådant, det kanske dom gör?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

liv&helvete:

Använd mobilen och faxa genom den, använd IP-telefonin (tele2s fungerar skitbra, rix telecoms ska fungera också) om du har sån tjänst...

1.5min samtal på mobil = bra mycket mindre än 50kr

Fast jag antar att du som verkar köpa allt möjligt inte har en USB alt. serie-kabel/Bluetooth-dongle/IR-port eller annat att ansluta mobilen till datorn med?

Du kan fixa det billigare själv, så klaga inte på att telia är dyra när det egentligen bara är en extratjänst dom inte ens behöver ha och som du dessutom bara utnyttjar för att du är relativt lat..

sphr: biblioteket i bollnäs har jag för mig gjorde det för för typ 5kr eller så... Annars brukar man få låna gratis på stadshuset i vissa kommuner också.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
på 80-90 talet så fanns det företag som helt levde på att faxa och ta emot fax åt kunder, numera finns inte sådant, därför får man gå till andra källor. Varför ska man som privatperson skaffa en fax när man faxar max ett papper i deceniet? Men när behovet ändå kommer vore det ju bra om man kan faxa nånstans. Bibliotek tyckr jag borde göra sådant, det kanske dom gör?

Om Bibliotetek står för tjänsten, det vet jag inte. Hörde på Telia att tom Posten ev. kunde står för fax tjänsten oxå. Det är inte heller något som jag känner till.

bogg: Saken är ju bara den, varför ska jag behöva köpa prylar som jag bara har använding för ett par gånger i livet ?

Då jag , om jag nu ska ta just faxande som exempel, så är det första gången som jag skickar ett fax.

Så det säger ju hur ofta jag har använding till fax möjligheten. Förstår inte varför man i dag sitter med en sån föråldrad teknologi som just faxen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

hm min tobak tar bara 20 kr för ett fax.. jävla telia asså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Då jag , om jag nu ska ta just faxande som exempel, så är det första gången som jag skickar ett fax.

Så det säger ju hur ofta jag har använding till fax möjligheten. Förstår inte varför man i dag sitter med en sån föråldrad teknologi som just faxen.

Visst förstår jag det, men en datakabel till mobilen eller en bluetoothdongle har ju dom flesta på det här forumet känns det som, då kan du i 90% av fallen använda mobilen som modem och kan då skicka fax för ett betydligt lägre pris.

Vill du inte betala för tjänsten så är det bara låta bli, men klaga inte på att telia håller kvar utrustning för denna föråldrade teknik i sina butiker och låter kunder utnyttja den istället för att köpa en helt egen.

Mobil har du antagligen redan, datakabel alt. bluetooth också, sen krävs ett sharewareprogram som bvrp fax tools och du skickar fax bäst du vill för vanlig mobilsamtalstaxa..

Jag har ett modem i min dator just för att kunna köra fax, och jag har skickat 7-8 fax än så länge i år, och fler kommer det bli.

Jag kan ju bara utgå från mig själv, och jag tycker inte att 50kr, för en extraservice dom inte ens behöver ha, är speciellt dyrt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Visst förstår jag det, men en datakabel till mobilen eller en bluetoothdongle har ju dom flesta på det här forumet känns det som, då kan du i 90% av fallen använda mobilen som modem och kan då skicka fax för ett betydligt lägre pris.

Vill du inte betala för tjänsten så är det bara låta bli, men klaga inte på att telia håller kvar utrustning för denna föråldrade teknik i sina butiker och låter kunder utnyttja den istället för att köpa en helt egen.

Mobil har du antagligen redan, datakabel alt. bluetooth också, sen krävs ett sharewareprogram som bvrp fax tools och du skickar fax bäst du vill för vanlig mobilsamtalstaxa..

Jag har ett modem i min dator just för att kunna köra fax, och jag har skickat 7-8 fax än så länge i år, och fler kommer det bli.

Jag kan ju bara utgå från mig själv, och jag tycker inte att 50kr, för en extraservice dom inte ens behöver ha, är speciellt dyrt.

Se det ifrån en annan vinkel, dom har redan fax (mängder av företag faxar fakturor med mera hit och dit). Dom är ett serviceföretag, kunderna vill kunna faxa. Var ligger utgiften i att ha en fax för telia? Vad är det som kostar telia 50:- om en KUND vill faxa?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Inaktiv

50 spänn är väl i minsta laget. Jag skulle inte faxa för under 100:- om jag måste stå ut med drygsnåla kunder. Något måste väl de stackarna tjäna? Problemet idag är att folk förväntar sig att allt ska vara gratis eller billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Se det ifrån en annan vinkel, dom har redan fax (mängder av företag faxar fakturor med mera hit och dit). Dom är ett serviceföretag, kunderna vill kunna faxa. Var ligger utgiften i att ha en fax för telia? Vad är det som kostar telia 50:- om en KUND vill faxa?

Han hade ju ingen telefon verkar det som, alltså är han ingen kund.

Utgiften ligger i...låt mig se

Lön för personalen för att hjälpa honom
Inköp av ny fax när den gamla går sönder
Telefonsamtalet och El (även om elen är försumbar)

Så 5-6kr i lön åt stackars dåren som jobbar där (vi säger att det dröjer 4-5 minuter för honom att hjälpa liv&helvete), potentiell försäljningsförlust om det är andra kunder i affären.

10kr bara där, telefonsamtal, inrikes dagtid, 22öre minuten? Kanske dröjer 1min för faxen att gå iväg, +uppkopplingsavgift 40öre...62öre

ca 11kr

Säger att det är 2 kunder i veckan som använder faxen, så säger vi att den faxen är dedikerad för kunder då företaget antagligen inte har sin egen fax lättillgänglig för kunderna.
1500kr, kanske håller 2 år (garanti första året så det är ingen fara då), det är 208kunder

7kr där..

då har vi 11+10kr (måste också ha för oförutsedda utgifter såsom att den bryter ihop tidigare, men ändå efter att garantin gått ut).

sen säger vi att dom är lite allmänt snåla och faktiskt vill göra en reel vinst på det hela, slänger på 100% vinst (inte helt ovanligt)

11+10kr = 21kr * 2= 42kr

Sen slänger vi på moms, 42*1.25 = 52.50

Inte helt orimligt pris... (Jo, det är det och mina uträkningar är totalt åt helvete)

Fast även om priset är högt så betalar ju tydligen kunderna, så varför sänka, inte precis som att det är någon stor inkomstdragare för företaget...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att det kostar 10kr att faxa på biblioteket.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?
Telia är inte de enda som kan skicka fax, du kunde ju ha gått någon annanstans om du tyckte att 50 kr var för dyrt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Kan tipsa om att det kostar 10kr att faxa på biblioteket.

Eller så brukar många hotell hjälpa till med det gratis, även om man inte bor där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Eller så brukar många hotell hjälpa till med det gratis, även om man inte bor där

Hur vänlig ska man vara då? Sugen på att faxa en grej.

Oft, hur faxar man med mobilen? Vad behöver man för mobil? Bluetooth eller funkar vanlig IR?

Permalänk
Medlem

Kolla här annars http://basun.sunet.se/faxfaq/ vilket det ska gå att faxa via nätet men hur bra det funkar har jag ingen aning om då jag inte har provat det själv men det är ju grattis och grattis är gott eller?

Permalänk
Medlem

morsan fick ge 80:- för att faxa på telia ?

vad kostar det att faxa om man gör det hemifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
morsan fick ge 80:- för att faxa på telia ?

vad kostar det att faxa om man gör det hemifrån?

Det kostar som ett vanligt telefonsamtal, den tiden det tar för faxet att gå igenom. Med normal upplösning tar det väl en ca 20 sekunder per fax eller nått.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Gå in på arbetsförmedlingen med några jobbansökningar och be att få låna faxen. Sen smyger du iväg ditt fax med. De brukar inte kolla allt man faxar om man har nåt jobbrelaterat att faxa.

kostar 0:-

50:- är ju lite i överkant. Jag hade inte betalat. Men de kan väl ta vad de vill antar jag. Fast man tycker ju att ett företag som Telia bord ekunna erbjuda lite billigare faxtjänster.

Man kan ju faxa med datorn om man har dokumentet på den annars. Funkar finfint. kostar typ 20 öre om man har modem. inget extra om man har bredband.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Re: Telia slutar aldrig att förvåna en - Fax priser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Kanske helt onödigt inlägg i sig, men jag kan bara inte låta bli att lägga upp det helt enkelt.
Skulle skicka ett simpel A4-fax i eftermiddas. Gick till närmaste bokhandel för att höra efter om dom stog för den tjänsten, något som dom då inte gjorde. Men sa att "gå du till Telia, dom står för den tjänsten".

Kom fram till närmaste Telia butik i stan, och bad om att få skicka i väg ett fax. Hade väl räknat med att få betala en 20-30 spänn endå för faxet. Men när tjejen sa att dom "var tvungen" att ta ut 50 spänn för tjänsten trodde jag inte först att det var sant.

Menar, femtio spänn för att skicka ett fax !?

Då du skickar fax så otroligt sällan och ej vill betala vad det kostar att ha en fax hemma så är väl 50kr väldigt lite ? Jämför med att skaffa allt som behövs för att faxa så ter sig 50kr som väldigt lite.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Avstängd

Hur många sidor var det?
Där jag jobbar tar vi 10kr per sida....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Eller så brukar många hotell hjälpa till med det gratis, även om man inte bor där

De antar nog att man har ett rum där

Kan man inte skicka fax från medborgarkontoret? Borde vara gratis eller iaf inte 50kr.
Annars så vilken liten butik som helst eftersom de troligen har en fax i butiken. Annars kanske de har den hemma. Vilket är mindre bra.

Eller så Foxar man..

Permalänk
Medlem

Kan du inte faxa från jobbet tror inte din arbetsgivare nekar dig att skicka ett privat fax om det bara händer typ max 1 gång per år? Jag skulle be dom dra åt helvete om jag fick höra att det kostade 50:- för att skicka ett fax.

Permalänk
Medlem

Starta en egen fax-tjänst så kan du ju tjäna grova pengar på att skicka fax dagarna i ända för säg 30 kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla här annars http://basun.sunet.se/faxfaq/ vilket det ska gå att faxa via nätet men hur bra det funkar har jag ingen aning om då jag inte har provat det själv men det är ju grattis och grattis är gott eller?

Ingen som provat detta?

Permalänk
Medlem

Så där fick du dig en liten chans att smyga in med lite ÖÄ-snack

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Gå in på arbetsförmedlingen med några jobbansökningar och be att få låna faxen. Sen smyger du iväg ditt fax med. De brukar inte kolla allt man faxar om man har nåt jobbrelaterat att faxa.

kostar 0:-

50:- är ju lite i överkant. Jag hade inte betalat. Men de kan väl ta vad de vill antar jag. Fast man tycker ju att ett företag som Telia bord ekunna erbjuda lite billigare faxtjänster.

Man kan ju faxa med datorn om man har dokumentet på den annars. Funkar finfint. kostar typ 20 öre om man har modem. inget extra om man har bredband.

Det funkar väll inte att faxa med bredband? du lär ju ha ett vanligt modem för att kunna slå numret.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.