Permalänk
Medlem

Mac -> PC skolnätverk?

Är sugen på att köpa en ibook som skoldator. Vi har redan datorer via skolan (nått bärbart Dell kraffs) och använder dom varje lektion. Så jag är lite orolig över hur det kommer funka? Är det mkt som måste konfas för att kunna accesa konton på server och komma åt internet via proxy på en Mac? Går det ens mot ett PC nätverk?

Vi kör så att man accesar nätverket med att logga in på domänet. Sen kan man endast komma åt sina filer i t.ex inlämningsmappar osv.

//En orolig Mac newbie

Permalänk

Jah jar inte kopplat min mac till ett nätverk (annat än stadsnätet, men där är det bara att koppla in nätverkskabeln så funkar det), men jag vet att macar funkar fint i pc-nätverk. Apple har fokuserat på det området.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk

det ska funka fint...

macarna vi hade på skolan kunde komma åt de filerna man hade på nätverksdiskarna...

dock inte på samma sätt som på windowsburkarna (vilket jag antar berodde på admin)
men det var inga problem att logga in på sitt konto för att komma åt filer på delade enheter etc..

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Inaktiv

Hor med skolans 'IT-avdelning'... De borde veta hur natverket ar konfigurerat...

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några probs alls. OS X använder samba http://us4.samba.org/samba/ för att kela med windows nätverksutdelningar etc.

Det finns inget som heter "PC-nätverk" och "MAC-nätverk" det är ett nätverk och dom kommer bra överens.

Permalänk
Medlem

Det är bara använda samba. Dock kommer du inte få någon domäninloggning. Så när du vill komma åt dina mappar får du helt enkelt skriva in adressen till det själv.

Däremot går det att göra tvärt om. OSX Server har windowsdomäntjaffs inbyggt

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det här Samba? Är det användarvänligt? För jag orkar inte lära mig nått helt nytt krångligt system

Permalänk
Medlem

På vår skola har vi trådlöst nätverk, och det är det alla teknikare använder på alla lektioner (jag går inte teknik och får följdaktligen ingen laptop). Nycklar och sånna grejer som man behöver för att använda nätverket är hemliga (datorsäkerhetsfolket tror att Linux är ett namn på en trojan). Säkerheten rapporteras av dem som undersökt det hela vara under all kritik, så man skulle ju kunna se det som att de har goda skäl att inte berätta allt om nätverket

Kort sagt: kontrollera att det inte finns några hemmasnickrade, hemliga lösningar innan du köper dator.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m4ck3
Hur fungerar det här Samba? Är det användarvänligt? För jag orkar inte lära mig nått helt nytt krångligt system

Öppna findern, klicka äpple+k
Skriv smb://adress.till.servern
logga in med ditt användarnamn och lösenord.
Klart

Visa signatur

//An NT server can be run by an idiot, and usually is.//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är bara använda samba. Dock kommer du inte få någon domäninloggning. Så när du vill komma åt dina mappar får du helt enkelt skriva in adressen till det själv.

Däremot går det att göra tvärt om. OSX Server har windowsdomäntjaffs inbyggt

Det går halvsmärtfritt att binda en OS X-klient mot en AD-domän (i alla fall en Windows 2000-domän, 2003 kan vara lite lurigare tror jag), men det kräver att man har tillgång till ett konto med rättigheter att lägga till datorer i domänen, så det kan bli lite knepigt på den biten.

Permalänk
Medlem

På våran skola hade vi ett adminkonto som gått i arv från den första nördarna som hjälpte skolan sätta upp domänen

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

på våran skola var vi vettiga, så vi hade massvis med konton(inkl. admin)

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334