Om ni fick bestämma hur skulle eran favoritdist se ut

Permalänk
Inaktiv

Om ni fick bestämma hur skulle eran favoritdist se ut

Många letar ju idag efter den "perfekta" disten.

Tycker det därför vore roligt att veta vad som skulle ingå i er dist om ni skulle ta med allt ni gillar såsom hårdvarudetektering (discover, kudzu), editorer (emacs, vim) osv.

Personligen så skulle min favoritdist se ut såhär:

* 100% Debian kompatibelt
* Discover hårdvarudetektering
* i686 Optimerat
* Xorg
* BSD init script
* Lättlästa typsnitt
* Xfce

Så hur skulle eran se ut?

Permalänk
Medlem

slackware + vettigt paketsystem

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Den skulle vara grön och ha massa hakker program från början!!!11

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

Filstrukturen från gobolinux + optimeringarna från yoperlinux + resten från + Init-ng + resten från ubuntu.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Vad som helst som har en vettig pakethanterare, en sjysst baselayout och ganska lättvikt i allmänhet. Ett måste är udev och ivman, annars är jag rätt flexibel så länge jag slipper apt.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Följer FHS till 100%
Följer LSB till 100%
Portage för pakethantering, alltså källkodsbaserad
Init-skript skrivna i C
PaX+grsecurity+SSP+PIE+krypterade partitioner som standard
Ha möjligheten att själv lätt välja mellan uclibc och glibc (så man kan lätt bygga distar under någon "meg")
udev eller ndevfs, också för dem som vill bygga små kompakta system

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Init-skript skrivna i C

.. verkar oerhört klumpigt och svårmoddat. Till och med rent onödigt för alla utom de extrema puristerna.

Jag passar på att slänga in en joker i leken: launchd (om vilken man kan läsa på exempelvis http://www.macgeekery.com/tips/all_about_launchd_items_and_ho...)

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
.. verkar oerhört klumpigt och svårmoddat. Till och med rent onödigt för alla utom de extrema puristerna.

Visst är det krångligt, men mycket smidigt för de som behöver bygga system som ska ta liten plats och har väldigt begränsade resurser tillgängliga...

Permalänk
Medlem

gentoo med en ncurses-baserad instalaltion som är lika utförligt förklarad som manualerna dom har på sidan.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

* Grafisk Installation, med möjlighet att välja exakt vilka paket som installeras
* APT
* Xorg
* Gnome
* ALSA
* Någon form av grafiskt kontrollcenter ala "Kontrollpanelen"
* Automatisk hårdvarudetektering, inklusive installering av Nividias/ATis 3d-drivrutiner
* Grafisk boot
Program:
* Firefox
* Thunderbird
* OpenOffice
* VLC/Totem-Xine
* Quod Libet (Musikspelare)
* Grip (CD-rippare)
* Azureus
* Gaim
* XChat
* Gftp

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
slackware + vettigt paketsystem

Då antar jag att du redan kör Arch?

Permalänk

Disten skulle kunna se ut nästan hur som helst, det viktiga skulle vara att man enkelt kan ändra saker så det blir som man vill ha det och framförallt att det finns bra, tydlig, lättillgänglig, officiell, steg för steg-dokumentation över hur man gör saker. Ett massivt arkiv med bra dokumentation helt enkelt. Samlat på ett ställe med enhetligt utseende.

Permalänk
Medlem

Egentligen finns de så mycket jag skulle vilja ändra så de knappt kan klassas som en GNU/Linux-dist.

- rena uppstartscript.. lite som slackwares/freebsd's..
- ultimat hårdvarudeketering.. (kollar PCI:ID mot en lista)
- lägg ner X.. bygg en ny grafisk motor me ordentlig responstid och fantastisk 2D prestanda, även ett bättre och mindre förvirrat font-hanterings system.. porta sedan XFce och bygg en ordentlig "explorer/utforskare" och program för styra det mesta i datorn..
- programinställnignar ( bortsett från lågnivå-are som LILO/dhcpd/named osv.. ) skulle ligga i nån form av XML databas istället.. typ windows register.. så program kunde utbyta info enkelt mellan varandra..
- en server version och en klient version... serverversionen möjigen me lite härdad säkerhet..
- ett paketsystem... varje paket ska innehålla en liten scripat wizard för enkelt konfiguration av programmen..
- kompilatorer/dev-libs/källkod/dokumentation osv.. ska vara optional och ligga t.ex under /opt
- en kontrollpanel i stil med windows MMC med inställningar för system och XFce.
- Massor av fiffiga högerklick menyer på allt, precis som i Win.

Jag är nog ute efter en lite mer windows-style dist.. men jag tror de hade kunnat slå hårdare.. älskar Linux/BSD i botten.. men ja tycker de blir lite rangligt på toppen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt
Den skulle vara grön och ha massa hakker program från början!!!11

NetBSD alltså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Visst är det krångligt, men mycket smidigt för de som behöver bygga system som ska ta liten plats och har väldigt begränsade resurser tillgängliga...

Snackar vi en workstation-dist eller någon skum liten embed-dist här?

Permalänk

Som Gentoo, fast binärpaket.

Permalänk
Medlem

APT
Automatisk hårdvarudetektering (är inte det standard vid det här laget?)
Enkel installation av OS
Grafisk gojs för konfigurering - notera att jag inte har tänkt använda det mesta av det, men det känns trygt att ha där. Den här punkten betyder INTE att jag inte vill ha enkla, modifierbara script.
Xorg, alsa och allt det där som alla givetvis vill ha

Hittills är det Ubuntu jag har beskrivit. Men Ubuntu är inte perfekt. Saker som jag vill ha på annat sätt är bl a

Kontinueliga uppdateringar a la Debian Unstable (även om det kan vara kul när Ubuntu Breezy pajjar lite är det inte kul när datorn FUBAR:ar)
Gentoo:s initscript (eller motsvarande - de ska vara enkla, rena och liite snabbare än sysV-scripten) för snabbare och enklare modifierbar uppstart.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha en workstation-dist där man hel kan skita i drivrutiner och hårdvaruinställningar om man nu inte absolut vill pilla själv.
det enda man behöver bry sig om är vilka applikationer man gillar att använda och vilken fönsterhanterare man vill köra dem i.

kanske en hemsnickrad debian-installerare för speciellt specificerad hårdvara och resten av krutet/tiden läggs på dokumentation...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Jag passar på att slänga in en joker i leken: launchd (om vilken man kan läsa på exempelvis http://www.macgeekery.com/tips/all_about_launchd_items_and_ho...)

...som är på väg in i FreeBSD just nu.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
slackware + vettigt paketsystem

exact vad jag med tycker
Sen lite fonter som är lätta att läsa, finns inte så många som är det som medföler slack.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Följer FHS till 100%
Följer LSB till 100%
Portage för pakethantering, alltså källkodsbaserad
Init-skript skrivna i C
PaX+grsecurity+SSP+PIE+krypterade partitioner som standard
Ha möjligheten att själv lätt välja mellan uclibc och glibc (så man kan lätt bygga distar under någon "meg")
udev eller ndevfs, också för dem som vill bygga små kompakta system

Samma här, fast kasta den idéen med initscripts i C och ersätt med Python istället.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Som Ubuntu fast blå istället för brun <3

Permalänk
Medlem

För tillfället kan jag inte komma på något som jag saknar i Ubuntu, förrutom Cedega och diverse OSS-program som man kan få ner via Synaptic, samt några man hittar på andra ställen.

Ubuntu + Cedega + cdemu

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt tämligen nöjd med Gentoo som det är ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Som Gentoo, fast binärpaket.

Jag håller nästan med; som gentoo men bättre stöd för binärpaket. Dvs båda funkar lika bra.

Och kom nu inte och säg debian, de är inte ens lika.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
slackware + vettigt paketsystem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx

exact vad jag med tycker
Sen lite fonter som är lätta att läsa, finns inte så många som är det som medföler slack.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47679...

Thomas: Mm, det hade varit mysigt också.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Fonter och apt-get/portage.
En snabb installation, bättre att låta folk lägga in det de vill ha i efterhand.

lite psuedosaker för att lägga in vanliga saker. typ apt-get install desktop så ska den lägga in t ex xorg och gnome och köra alla configscript och sånt skit.

apt-get office ska lägga in openoffice och ordna med språk och allt sånt.

utf-8 lat6 och allt vad det heter. Det måste gå att få o fungera fint. Vet knappt vad det är men bråkar gör det ofta.

Så cleant som möjligt från början. Kanske t om dela upp configfilerna lite som standard. Typ nån slags "base"-mapp (typ xorg, nätverk, startup och sånt) och nån för addons. Finns säkert vettiga strukturer färdiga, jag gillar bara inte "massa filer i samma mapp"-taktiken.

Vettigt ljudsystem från början, blev galen när jag skulle confa det på gentoo.

Saker och ting ska fungera från början men det ska vara så rent som möjligt. tänk typ fx+wm+xchat+.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon

Snackar vi en workstation-dist eller någon skum liten embed-dist här?

Både och faktiskt. Det ska vara fritt att välja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Samma här, fast kasta den idéen med initscripts i C och ersätt med Python istället.

Har själv funderat på det i och med att det är snyggare och flexiblare än t.ex. Bash-skript, men förlorar mycket "exekveringsmässigt" på långsammare datorer... Men som sagt, init-skript i C är väl inte allt för vanligt. Hellre Python än Bash dock...

Kanske någonting att börja knåpa på, om någon annan också skulle vara intresserad av det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Både och faktiskt. Det ska vara fritt att välja.

Har själv funderat på det i och med att det är snyggare och flexiblare än t.ex. Bash-skript, men förlorar mycket "exekveringsmässigt" på långsammare datorer... Men som sagt, init-skript i C är väl inte allt för vanligt. Hellre Python än Bash dock...

Kanske någonting att börja knåpa på, om någon annan också skulle vara intresserad av det.

Mm, hade varit roligt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.