Permalänk
Medlem

Ultra10

Fick precis tag i en Ultra10 med lite godis i.
Några förslag på vad jag ska använda den till?
Ska slänga in Solaris10 när jag kommer hem på söndag men har inget direkt användningsområde.

Jag har redan en webserver, en sql-server, en mailserver, en ftp-server så jag har inget direkt nödvändigt att slänga in där.

Som sagt, lite roliga förslag på vad jag kan använda burken till vore kul.

Permalänk
Medlem

Som arbetsstation? Du har ju redan en hel hög med servrar, så du måste ju arbeta någonstans, eller hur?

Håkan

Permalänk
Medlem

Kör in OpenBSD och kör den som shellserver, dela ut shell till folk...

LGH: Det är en jävligt slö arbetsstation om han ska använda en Ultra10 till det. Det är ju mellan 300 och 400MHz Ultra Sparc II cpu. Kanske 512MB ram.

Permalänk
Medlem

Solaris kräver en jäkla datorprestanda vad ja märkt..

så tyckte min sparcstation20 iaf... om solaris8

Permalänk
Medlem

500MHz (Motvarar en PC's 1.4Ghz) cpu med 1024MB ram faktiskt. har kollat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Solaris kräver en jäkla datorprestanda vad ja märkt..

så tyckte min sparcstation20 iaf... om solaris8

Viss skillnad på en SS20 och en U10.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag har haft tanken på att sätta upp en shellaccount-server innan, fick dock ingen kläm på hur man sätter quotas. Jag vill sätta så varje användare endast får ~20MB utrymme att leka med. Går detta och i så fall hur? Jag läste runt bland dom mansidorna som handlar om quotas men blev inte mycket klokare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Viss skillnad på en SS20 och en U10.

sant.. lite skillnad på Solaris8 och Solaris10 med kunde man tro

Vilken version bör köras på en sådan maskin då..

Permalänk
Medlem

Nu ska jag köra antingen Solaris7 eller NetBSD

Permalänk
Medlem

Kör OpenBSD och pf som en brandvägg för dina andra servrar.

Om du vill vet mer om quotas under OpenBSD (antagligen likt på andra system) så finns det bra information i OpenBSD's FAQ del 10.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Ultra10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edavwal
Fick precis tag i en Ultra10 med lite godis i.
Några förslag på vad jag ska använda den till?
Ska slänga in Solaris10 när jag kommer hem på söndag men har inget direkt användningsområde.

Jag har redan en webserver, en sql-server, en mailserver, en ftp-server så jag har inget direkt nödvändigt att slänga in där.

Som sagt, lite roliga förslag på vad jag kan använda burken till vore kul.

Tycker du kan ge den till mig

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

En 500MHz Ultra10 borde inte vara något problem att använda som arbetsstation. Beror kanske lite på vad man sysslar med, den lär ju inte slå några rekord i att rendera 3D-grafik, men det borde funka fint.

Håkan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
sant.. lite skillnad på Solaris8 och Solaris10 med kunde man tro

Vilken version bör köras på en sådan maskin då..

Jag hade inte kört Solars ö.h.t. utan Linux eller *BSD.

Har kört SS20 (dock ej som desktop) med Solaris 6 (SunOS 5.6) och det har väl gått hyffsat tycker jag. Finns dock inte att ladda ner vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edavwal
500MHz (Motvarar en PC's 1.4Ghz) cpu med 1024MB ram faktiskt. har kollat.

Vad baserar du det på. Det är ju helt beroende på vad du ska göra. Flyttalsbaserade beräkningar är sparc väldigt bra. Men bara att kasta ur sug att den motsvarar si och så fungerar inte.

Permalänk
Medlem

nej det är klart, såg en lista en gång med jämförelser på just mhz-talen hos olika datormodeller, men det är klart att det varierar.

jag ska göra ett kul test faktiskt. ska installera debian för sparc och slänga upp en cs-server bara för att se om det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edavwal
nej det är klart, såg en lista en gång med jämförelser på just mhz-talen hos olika datormodeller, men det är klart att det varierar.

jag ska göra ett kul test faktiskt. ska installera debian för sparc och slänga upp en cs-server bara för att se om det går.

Finns CS-server för något annat än x86, inte vad jag vet...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Finns CS-server för något annat än x86, inte vad jag vet...

Nope, Steam finns endast för x86.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Solaris kräver en jäkla datorprestanda vad ja märkt..

så tyckte min sparcstation20 iaf... om solaris8

ss20 e trots allt 10år gammal, samtida med tidiga pentium burkar om ens pentium hade kommit då .... om jag inte minns fel kom ss5 o 20 1994 :P, så solaris version 2.4 eller ännu äldre körde man nog på en sån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Finns CS-server för något annat än x86, inte vad jag vet...

Jo kollade det efter, CS och Q3 finns bara för x86.
Får hitta något annat syfte för servern nu. Testade NetBSD här om dagen men slängde in Debian strax efter då jag har mer erfarenhet av det, och trots min förälskelse i *BSD (för enkelheten och stabiliteten) så har jag inte tid just nu att sitta och pilla med det så mycket som jag har lust och behöver för att lära mig.

Permalänk
Medlem

Jag her ett ledigt utag i min switch i mitt rum där du kan få ställa burken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Solaris 10 ska visst vara överlägset mycket snabbare än 8:an, och en 500mhz ultra10 räcker mer än väl för en vanlig desktop maskin när den har 1GB ram. Varför köra OpenBSD bara för att ge ut konton? Solaris klarar ju det lika bra, och troligtvis bättre prestanda på en Sun burk.

Permalänk
Medlem

Har igen personlig erfarenhet ännu av Sun burkar förutom dom som fans på ringhals men ända testat jag kunna göra var kompilerinmg mot en dual Sparc III 800Mhz mot mina dual opteron 1.8@1.95Ghz. Vill minnas den tog runt 2min 39sek eller nåt för samma jobb min kompilerade på 35sek. Svårt å tro en 500Mhz sparc II eller III motsvarar en Pentium 4 eller Athlon på 1.4Ghz. Själv suttit å tittat på en sun blade 1500 workstation men får ju punga ut med 35-40 lakan för 1.5Ghz versionen med nån Gb i ram å så sedan vill man ju helst ha en Sun skärm med. Sun blade 2500 värkar ju rätt grymm men dubbla 1.6Ghz Sparc IIIi med ett par Gb i ram och vettigt 3D kort brakar ju löst på 80-90 lakan och hur den står sig mot en opteronburk tex i samma prisklass kan jag ju undra. Lite nyfiken i alla fall. Men efter det kompile testet vi gjorde så blev jag jävligt fundersam på hur snabba dom igäntligen är. Värkar lite överskattat dock ska dom vara ruskigt stabila.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Solaris 10 ska visst vara överlägset mycket snabbare än 8:an, och en 500mhz ultra10 räcker mer än väl för en vanlig desktop maskin när den har 1GB ram. Varför köra OpenBSD bara för att ge ut konton? Solaris klarar ju det lika bra, och troligtvis bättre prestanda på en Sun burk.

Om man gillar solaris kanske, det är en smaksak, men jag tycker inte att solaris är det roligaste att leka med...