Permalänk
Medlem

Mac OSX jämfört med Windows?

Har nu suttit ganska länge och funderat på om jag ska införskaffa mig en MacMini och velat fram och tillbaka hur länge som helst.. Skulle vara väldigt kul att pröva på att köra lite Mac, alla säger ju att det är så gudomligt
Så min fråga är då varför ni tycker Mac OSX är så bra? Vad har det för fördelar mot t.ex. Windows? Vad är det som gör att ni gillar det så mycket? Vad är inte bra med Mac OSX o.s.v..
Är det slöseri att slänga ut 5000 spänn på en mini för att testa?
Jag har knappat på en mac en enda gång i mitt liv i stort sett och det var i en datoraffär i ca 2 minuter eller nåt, så jag vet inte särskilt mycket om dem.. Men det vore så roligt att ha en och testa på hur de är, men frågan är om det är värt typ 5000:- som de kostar?
Vad säger ni grabbar?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

jag tycker det är värt det iaf.. min ibook är det datorköpet som gett mig klart mest glädje på många år.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Helt klart värd det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Jag har också i princip helt bestämt mig för att inhandla en Mini, dock så ryktas det om att de väldigt snart ska uppgraderas... Frågan är bara när

Permalänk
Medlem

Köpet av en PowerBook var vad som fick mig att tycka det var roligt med datorer igen, som fick mig att vilja lära mig mer - igen.

Fördelarna med Mac OS har tagits upp i forumet många gånger. Skall du satsa 5000,-? Självklart.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Re: Mac OSX jämfört med Windows?

Om du vill prova på världens förnärvarande mest avancerade och mest tilltalande operativsystem så ska du definitivt köpa en mac mini :). Jag köpte min mac för inte så länge sedan (se sign) och jag är helt nöjd. En underbar dator med hög byggkvalité.

Microsoft är enligt mig ett döende företag (de har iofs rätt mycket cash), bara att titta på specifikationerna på longhorn och inse att OS X redan har dessa features och det har dessutom funnits länge. XP är ju skit, vem fan vill ha en popdialog som säger "Du har oanvända ikoner på skrivbordet, starta guiden för blah blah blah...." (nej jag dömmer inte ut hela operativsystemet endast pga det)

Köp minin, du kommer tacka dig själv för det!

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk

Har själv funderat på en iBook ett år nu. Väntar bara på att den ska uppgraderas så slår jag till.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

5 000 för att testa om du gillar det? Galenskap. Om du först testar det lite och kommer fram till att du gillar det är 5 000 antagligen ett schysst pris, men har du inte ens testat Mac OS X är det inget annat än galenskap.

Bara för att de som gillar sina Mac:ar är högljudast betyder det inte att alla faller pladask för Mac.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
5 000 för att testa om du gillar det? Galenskap. Om du först testar det lite och kommer fram till att du gillar det är 5 000 antagligen ett schysst pris, men har du inte ens testat Mac OS X är det inget annat än galenskap.

Bara för att de som gillar sina Mac:ar är högljudast betyder det inte att alla faller pladask för Mac.

Han kan ju aldrig sälja den om han inte gillar OS X, mac:ar brukar ha ett ganska högt andrahandsvärde speciellt om den inte är så mycket använd.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk

Roligt att ingen svarar på hans fråga

Har jobbat en hel del med mac på jobbet på sistone och tycker fortfarande en PC med windows är oslagbart. Har fortfarande inte hittat nått förutom Expose som varit bättre på macen.

Musen laggar, det hackar när man öppnar och flyttar fönster, det är allmänt segt, Finder gränssnittet är helt värdelöst jämför med Utforskaren etc. Visst vissa gillar macar och det är väl deras val men efter 1 år med en iBook och 1 år med en 12" Powerbook så sitter jag hellre vid min bärbara PC på jobbet

Enda som jag faktiskt använder macen till är när jag ska iväg pga att den är lättare och smidigare hade jag haft en 12" bärbar PC hade den varit det klara valet.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Musen laggar, det hackar när man öppnar och flyttar fönster, det är allmänt segt, Finder gränssnittet är helt värdelöst jämför med Utforskaren etc.

Jag har inte upplevt det du beskriver, mina fönster och min mus flyttar sig laggfritt och visar sitt fulla innehåll även om det är film eller en webbsida. Mitt intryck är att OS X gui är kraftfullt, exposé är laggfritt, genie-effekten är laggfri även om det är en film man minimerar osv. OS X gui kommer ju bli ännu bättre när de aktiverar Quartz 2D extreme.

Till trådskaparen:

Den här sidan kan ju vara intressant om du vill ha djupgående jämförelse:

http://www.xvsxp.com/

jämförelsen är gjord av macanvändare och är säkert lite partisk men den innehåller iaf en hel del information om skillnader mellan XP och OS X.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Tittade på lite specifikationer på Minin och det är ju helt klart INTE någon kraftmaskin direkt :/
256 MB ramminne, 40GB hårddisk, 32 MB grafikminne på ett ATI 9200.. Hur pass bra rullar minidatorerna? Är de sega eller flyter de på bra?
Man blir ju lite avskräckt när man läser specarna.. Det där låter ju som en dator man hade för flera år sen :/
Men jag vill ha Mac OS!!!!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Tittade på lite specifikationer på Minin och det är ju helt klart INTE någon kraftmaskin direkt :/
256 MB ramminne, 40GB hårddisk, 32 MB grafikminne på ett ATI 9200.. Hur pass bra rullar minidatorerna? Är de sega eller flyter de på bra?
Man blir ju lite avskräckt när man läser specarna.. Det där låter ju som en dator man hade för flera år sen :/
Men jag vill ha Mac OS!!!!

Tänk på priset och att datorn faktiskt är liten som en cd-skiva, den är inte gjort för kraftiga uppgifter, den är gjort för att vara liten och billig. Jag kan inte avgöra hur pass bra den presterar då jag inte äger någon själv, men processorn och grafikkortet ju likvärdigt med de som sitter i iBookarna och de är ju mycket användbara maskiner kan jag säga av egen erfarenhet.

Vad vill du göra med din mac egentligen? minin lär ju duga till allt utom spel och tyngre program för proffessionellt bruk.
Det som kan vara lite tråkigt med minin är att den liksom iBook inte kommer stödja Quartz 2D Extreme som är en ganska intressant feature som kommer att vara påslagen i kommande uppdateringar av OS X. Du får ju vad du betalar för så ger ju en liten skev bild att jämföra minin med en ~15kkr PC. Jämför istället med PC i samma format för 5kkr, om något sådant existerar?

När jag "switchade" till mac så köpte jag datorn i sign, det var iofs efter att jag provat mac:ar hos polare och efter att ha läst mig till rätt mycket om dem. Så jag valde att köpa en fullfjädrad desktopdator direkt då jag tänkte använda utan någon PC vid sidan av. Det kanske är bättre om du kan prova OS X utan att köpa en dator för 5kkr och bilda dig en uppfattning om det är något för dig, då kanske du kan köpa en mer kraftfull mac med gott samvete istället för att köpa en dator som kanske inte räcker till att använda som huvuddator. Men som sagt du kan ju alltid sälja minin om du vill ha något bättre sen

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Avstängd

bah, köpte en ibook och sålde den någon månad senare. Det är säkert ett trevligt OS och allt men det övertygade inte hos mig någonstans. Tvungen att ha alternativ till exakt allt jag var van vid på pc. Program, spel och dylikt blev svårt att få tag på osv. Om du är van vid dagens pc- datorer så är skillnaden rätt stor, iaf mot ibooken som upplevdes som trög när flera saker gjordes samtidigt. Kunde vara något så enkelt som att köra en uppdatering och surfa i Firefox - är som att gå i sirap. Men det hade nog mer med ibooken än os x.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Tittade på lite specifikationer på Minin och det är ju helt klart INTE någon kraftmaskin direkt :/
256 MB ramminne, 40GB hårddisk, 32 MB grafikminne på ett ATI 9200.. Hur pass bra rullar minidatorerna? Är de sega eller flyter de på bra?
Man blir ju lite avskräckt när man läser specarna.. Det där låter ju som en dator man hade för flera år sen :/
Men jag vill ha Mac OS!!!!

256 MiB minne är för lite för Mac OS X. Den har en dum förmåga att inte rensa minnet från gamla applikationer om de stängs ner, bala så att de ska kunna starta upp snabbare nästa gång man vill köra dem. Det gör som sagt Mac OS X mer minnesslukande än Windows...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om du är van vid dagens Windows-datorer så är skillnaden rätt stor, iaf mot ibooken som upplevdes som trög när flera saker gjordes samtidigt.

Korrigerat...

Permalänk
Medlem

Tvingas tyvärr dagligen jobba vid olika peze och kan lugnt säga att något sådant skulle jag inte röra vid med tång på fritiden - så på fritiden är det OS X för hela slanten…
En OS X -burk snurrar på, kanske inte alltid blikstsnabb, men snurrar på. En peze verkar vara hopplös för ibland går det rappt och ibland är det som om datorjäkelns favoritsysselsättning är att peta navelludd eller annan introvert verksamhet. Vet inte vad det är med peze men de verkar inte gjorda för att funka i nätverk och verkar inte gjorda för att ha igång mycket på samtidigt.
Tilläggas skall väl att de pezear jag hamnar framför i nio fall av tio är äckligt mycket mer högspecade än min gamla G4:a, men lik förbaskat så verkar pezear ha problem med det mest elementära.
Nä, ingen peze på fritiden.
(Fast nu gör jag ju annat än spelar på datorn oxå…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
256 MiB minne är för lite för Mac OS X. Den har en dum förmåga att inte rensa minnet från gamla applikationer om de stängs ner, bala så att de ska kunna starta upp snabbare nästa gång man vill köra dem. Det gör som sagt Mac OS X mer minnesslukande än Windows...

Det låter som du menar filsystemsbuffern. I så fall skulle jag inte vilja kalla det en "dum förmåga", utan en bra feature, som alla andra Unix och Linux har. Varför ska man ha en massa ledigt minne, när man kan fylla det minnet med filer man ofta läser från, och på det viset snabba upp processen?

Mac OS X är minneskrävande, och du har rätt i att 256 MB är för lite för det mesta utöver lite surf och mail, men det beror inte på diskcachen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Tittade på lite specifikationer på Minin och det är ju helt klart INTE någon kraftmaskin direkt :/
256 MB ramminne, 40GB hårddisk, 32 MB grafikminne på ett ATI 9200.. Hur pass bra rullar minidatorerna? Är de sega eller flyter de på bra?
Man blir ju lite avskräckt när man läser specarna.. Det där låter ju som en dator man hade för flera år sen :/
Men jag vill ha Mac OS!!!!

man kan beställa med 512mb minne då funkar den helt felfritt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
man kan beställa med 512mb minne då funkar den helt felfritt.

Det är sant, hur mycket extra kostade det?

En sak, kan man lägga i vanliga ramminnen som man har själv eller kör de med några egna som passar bäst?
Kan man själv stoppa i en annan hårddisk om man vill det (som är större och snabbare), annan DVD o.s.v?
Vad kan man göra själv?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

512Mb från Applestore kostar 500:- extra.
Och ja, du kan sätta egna ramminnen i Mini:n, men det finns bara en minnesplats så det minnet som sitter i från början (256Mb) kan du inte använda i den om du vill ha mer minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
512Mb från Applestore kostar 500:- extra.
Och ja, du kan sätta egna ramminnen i Mini:n, men det finns bara en minnesplats så det minnet som sitter i från början (256Mb) kan du inte använda i den om du vill ha mer minne.

Hårddiskar, DVD och andra saker då? Kan man uppgradera sådant själv?
Vad kör den med för hårddisk? 2,5" som i bärbar?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Minne: PC333 HD: 2.5" optisk: "2.5"" slot in
Det som är bökigt att fixa med grejor från en pezeaffär är bluetooth och wifi (om man inte sätter det löst på utsidan)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tvungen att ha alternativ till exakt allt jag var van vid på pc. Program, spel och dylikt blev svårt att få tag på osv.

NO SHIT!!!!

Såklart du måste hitta altenativ, bara större spel, program osv. som görs till flera plattformar...

Permalänk

jag köpte en MacMini i torsdags och brydde mig inte om att vänta o vänta på uppdateringen, kan bara säga att den är snabbare än min dator i sign. En mac kan göra allt en PC kan och lite till.
Om OS X kan jag bara säga att det är de stabilaste systemet jag någonsin har provat (gämfört med windows, linux mfl) och jag har inte haft några som helst problem med program eller liknande.
Någon nämnde att Finder inte är i samma klass som Utforskaren ?!?! jag tycker Finder är tio gånger bättre än utforskaren och klart mycket snabbare.
Det sitter visserligen en 2.5" hårddisk i minin men den packar upp en 700mb fil på runt 5-10sek med StuffIt (typ winrar), imponerande för en 5400rpm IDE hårddisk !

Säger en sak: Köp en Mac, om du inte spelar mycket så kommer du Absolut inte ångra dig! de gör inte jag iaf!

(ska tilläggas att jag har satt i 1GB minne i min Mini)

EDIT: Det enda program jag inte hittat är ett arkitekt program, annars har jag hittat ersättningsprogram till de mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
NO SHIT!!!!

Såklart du måste hitta altenativ, bara större spel, program osv. som görs till flera plattformar...

Du som är väldigt insatt när det gäller Mac, du råkar inte ha en aning om vad för uppateringar som kommer ske på minin?
Tror du priset kommer vara detsamma eller kommer det höjas?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
peze, peze, peze, peze, peze.....

ARRGH! Vad är det med er människor som ska förvränga namnen på saker ni inte gillar? Du låter som nån linux-fjortis som säger Winblows och Microsuck....

OnT: Kontentan av den här tråden är att vissa gillar Mac och vissa tycker inte om det. Om du kommer älska eller hata det är det ingen här som kan svara på, då det är högst subjektivt. Mitt förslag är att du försöker pröva en Mac innan du köper. Det borde väl finnas nån återförsäljare nära dig?
Och MacMini är prisvärd och högpresterande jämfört med tex en Mini-ITX-dator. Detta kan ändras när Aopen släpper sin MacMini-kopia med en PentiumM-processor dock.

Permalänk

Jag köpte en Powerbook i April, fick hem den samma dag som Tiger lanserades, och jag har knappt rört min PC sen dess. Extraminne köpte jag separat efteråt från komplett.se, då det där endast kostade 1200:- för 1gb extra, jämfört med ca 4000:- från applestore för samma sak. Mac OS X Tiger är helt underbart, det går inte ens att jämföra med gamla sletna windows XP.

På en Mac så fungerar allt som det ska redan från början, man behöver i stort sett aldrig tänka på drivrutiner och sådant, utan det är bara att plugga in i datorn så fungerar det.

spelade in en liten film för ett tag sedan:

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/filer/tiger-powerbook.mov

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Var försiktig om du ska köpa egna minnen så du inte köper fel minne, det finns vissa krav som minnet måste uppfylla för att det ska kunna köras på en mac, tex NonParity Unbuffered.

Om du använder komplett.se's minnesguide och väljer apple ---> macmini så visar den dig kompatibla minnen:
http://komplett.se/k/kc.asp?bn=10232

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag köpte en Powerbook i April, fick hem den samma dag som Tiger lanserades, och jag har knappt rört min PC sen dess. Extraminne köpte jag separat efteråt från komplett.se, då det där endast kostade 1200:- för 1gb extra, jämfört med ca 4000:- från applestore för samma sak. Mac OS X Tiger är helt underbart, det går inte ens att jämföra med gamla sletna windows XP.

På en Mac så fungerar allt som det ska redan från början, man behöver i stort sett aldrig tänka på drivrutiner och sådant, utan det är bara att plugga in i datorn så fungerar det.

spelade in en liten film för ett tag sedan:

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/filer/tiger-powerbook.mov

Härlig film. Men det där chattfönstret (irc?) som du minimerade gick ju väldigt segt, var det för att visa när det kan gå lite långsammare?

Visa signatur

getalife.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozt
Härlig film. Men det där chattfönstret (irc?) som du minimerade gick ju väldigt segt, var det för att visa när det kan gå lite långsammare?

ja, precis, för att visa hur flytande det går
så kan man göra i stort sett med alla effekter, bara att hålla inne shift, så går de i slowmotion.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS