Permalänk
Medlem

n00b frågor om Ubuntu..

Hej!

Jag har länge varit sugen på att testa ett Linux Operativsystem, så jag har nu installerat Ubuntu på en Partition vid sidan om Windows XP. Men eftersom att jag är helt ny inom Linux så har jag några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

Hur installerar man program på Ubuntu? Jag har laddat ner den senaste versionen av Opera och Firefox men hur gör jag för att installera?

Jag har många viktiga filer på min "Windows del" av datorn, behöver jag använda en brandvägg i Ubuntu för att skydda dem? I så fall vilken ska jag välja?

Behöver jag installera ett antivirusprogram? I så fall vilket?

Kan jag komma åt filerna i Windows Partitionen från Ubuntu och vise versa?

Tack på förhand

/// Tuniz

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk
Medlem

I Ubuntu installerar du program med hjälp av Synaptic, leta i menyerna och skriv in ett sökord så sköter programmet nerladdning och installation.

Du behöver inte ett antivirusprogram. För att komma åt filer från din windowspartition så måste du "mounta" hårddisken så att du kan läsa filerna.

Angående brandväggen förstår jag inte riktigt hur du menar.

En bra sida att kolla in är http://www.ubuntuguide.com

Permalänk
Medlem

I Ubuntu kan du köra synaptic, eller använda dig av apt-get som är paket-verktyg för att underlätta när du installerar och tar bort program.

Enklaste sättet att installera firefox är via apt-get.
Kör (som root): apt-get install mozilla-firefox
så laddas programmet ner och installeras.

Har du valt ubuntu som din distribution på operas hemsida när du laddade ner paketet är det bara att köra:
dpkg -i filnamn.deb (Byt ut filnamn.deb mot det riktiga filnamnet)
Slutar inte ditt filnamn på .deb så ladda hem opera igen. Det går att välja att du har ubuntu, och då ska du få rätt fil.

En brandvägg kan vara bra att ha. Firestarter är trevlig, och ganska enkel att ställa in. Kör: apt-get install firestarter

Antivirusprogram behöver du inte.

Ubuntu kan komma åt din windows-partition, men windows kan inte läsa din linux-partition.

Vill du komma åt dina filer från båda OS, så lägg dem på din windows-partition, eller ännu hellre, ha en separat partition för sådana filer.

Hur du gör för att komma åt dina windows-filer kan du läsa mer om här: http://ubuntuguide.org/#mountunmountntfs

Kan också rekommendera http://www.ubuntuforums.org, som är ett forum som bara pratar Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Re: n00b frågor om Ubuntu..

Citat:

Hur installerar man program på Ubuntu? Jag har laddat ner den senaste versionen av Opera och Firefox men hur gör jag för att installera?

Du installerar program genom Synaptic. Istället för att installera programfiler varförsig, så använder man apt för att ladda ner program från centrala servrar.

Citat:

Jag har många viktiga filer på min "Windows del" av datorn, behöver jag använda en brandvägg i Ubuntu för att skydda dem? I så fall vilken ska jag välja?

http://www.fs-security.com/ finns. Vet inte om det behövs.

Citat:

Behöver jag installera ett antivirusprogram? I så fall vilket?

IMO, nej. Det finns ytterst få virus till Linux.

Citat:

Kan jag komma åt filerna i Windows Partitionen från Ubuntu och vise versa?

Om dina diskar är formaterade med FAT32 kan du läsa och skriva till dem. Är de formaterade med NTFS så kan du bara läsa ifrån dem, dvs du kan läsa ett word-dokument på din NTFS-disk i Linux, men inte spara det till NTFS-disken. Du kan självklart spara det till linux-disken. Det finns ett program som gör att du kan skriva till ext2 och 3 (vanligaste filsystemen i Linux) men jag kommer inte ihåg vad det heter.

www.ubuntuguide.org är en bra sida som besvarar många vanliga frågor om Ubuntu. Annars finns www.ubuntuforums.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffa

Vill du komma åt dina filer från båda OS, så lägg dem på din windows-partition, eller ännu hellre, ha en separat partition för sådana filer.

(i FAT ska tilläggas, så storleken blir begränsad)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När jag skriver: "dpkg -i opera-static_8.01-20050615.1-qt_en_i386.deb" så står det dpkg: efterfrågad operation kräver superanvändarbehörighet.

Skriver jag istället: "sudo -i opera-static_8.01-20050615.1-qt_en_i386.deb" så står det -bash: opera-static_8.01-20050615.1-qt_en_i386.deb: No such file or directory.

Filen ligger just nu på skrivbordet, hur ska jag göra =/

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk
Medlem

sudo dpkg -i opera-static_8.01-20050615.1-qt_en_i386.deb

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Äntligen är Opera installerat, men hur gör jag för att lägga till det på program menyn?

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk
Medlem

Öppna en terminal skriv detta
sudo gedit /usr/share/applications/opera.desktop

i den nya filen klistrar du sedan in

[Desktop Entry] Encoding=UTF-8 Name=Opera Web Browser GenericName=Web Browser Comment=Surf the Internet in a safer, faster, and easier way Exec=opera %u Terminal=false MultipleArgs=true Type=Application Icon=/usr/X11R6/include/X11/bitmaps/opera.xpm Categories=Application;Network MimeType=text/html;image/gif;image/jpeg;image/png

Färdigt

Visa signatur

Inte Core 2 Duo E6750 | 2048MB Ram | 660GB Hårddisk | Gainward Geforce 7900 GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
(i FAT ska tilläggas, så storleken blir begränsad)

FAT har inga större problem med storlek. XP kan inte skapa FAT-diskar på mer än 4 gig (antar att det är det du tänker på), men det beror på en spärr i XP, inte på partitionstypen. XP har inga som hellst problem att vara på eller använda partitioner som är över 4 gig.

Sen antar jag att det finns en större gräns för FAT-partitioner, och vad den är vet jag inte. Men om det är 4 gig gränsen du pratar om så finns inte den.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
FAT har inga större problem med storlek. XP kan inte skapa FAT-diskar på mer än 4 gig (antar att det är det du tänker på), men det beror på en spärr i XP, inte på partitionstypen. XP har inga som hellst problem att vara på eller använda partitioner som är över 4 gig.

Sen antar jag att det finns en större gräns för FAT-partitioner, och vad den är vet jag inte. Men om det är 4 gig gränsen du pratar om så finns inte den.

..? 4 G har jag inte märkt nån spärr vid, men vid över 30-40 nånstans går det inte. men som sagt, det är ju i XP så det kanske bara är en spärr.

edit// hittade det nu. 32 G är max:

"FAT-filsystemalternativet är inte tillgängligt om den markerade partitionen är större än 32 gigabyte (GB). Om partitionen är större än 2 GB används filsystemet FAT32 vid installationen (du måste trycka på RETUR för att bekräfta). Om partitionen är mindre än 2 GB används filsystemet FAT16 vid installationen."

(4 G är gränsen för filstorlek bara btw.)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! =D

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk

Re: Re: n00b frågor om Ubuntu..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Det finns ett program som gör att du kan skriva till ext2 och 3 (vanligaste filsystemen i Linux) men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Explore2fs funkar fint om man vill komma åt sin Linux partition från Windows

Visa signatur

Kom ihåg, det spelar ingen roll hur många gånger du slänger ut datorn genom fönstret. Den kommer inte att lära sig flyga.

Permalänk
Medlem

betraktaren: Jepp, var det jag tänkte på

Permalänk

Re: n00b frågor om Ubuntu..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuniz
Jag har många viktiga filer på min "Windows del" av datorn, behöver jag använda en brandvägg i Ubuntu för att skydda dem? I så fall vilken ska jag välja?

Den "inbyggda" sägs räcka, men jag använder det trevliga programmet Firestarter

Citat:

Behöver jag installera ett antivirusprogram? I så fall vilket?

Det finns ett talessätt att den som får virus på sitt *NIX-system inte förtjänar nåt bättre