Permalänk
Medlem

Två HDD's

Hallå alla Swec:are!!

Jo, det är så här att jag installerade Ubuntu för inte så länge sedan och jag fullkommligt älskar det. Har inte haft några större problem med det hittils.
Men nu funderar jag på att installera det på min syrras dator också, men hon har två hårddiskar. Tänkte installera Ubuntu på den som Windows XP ligger på nu.

Då kommer frågan. Hur gör jag för att använda den andra hårddisken i Ubuntu? Filsystemet är NTFS.
Jag förstår att jag måste formatera den om jag vill ha ext3 filsystemet. Men hur?

Har sökt men hittade inga vettiga svar.

Vill INTE ha FAT32 som filsystem, så ni vet.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

länge sen jag gjorde sånt här, men tror du ska gå in i cfdisk och välja att det ska vara ext3 på den där sen spara och ut i bashen och skriv sen
mke2fs -j /dev/hdxX
(mke2fs -j betyder att den ska vara ext3)

var dock ett tag sen jag gjorde de så är inte 100% säker

Permalänk
Medlem

OK. Med hdxX menar du HDD "nr" eller?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

cfdisk behöver du bara använda om du vill partionera om hårddisken.
mke2fs -j /dev/hdx där hdx är 'nummret' på din hårddisk, är formateringskommandot.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Ok så jag bara skriver mke2fs -j /dev/hdx

Nu får ni ursäkta min okunnighet, men hur vet man vilket "nr" det är då?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

hda - Primary master hdb - Primary slave hdc - Secondary master hdd - Secondary slave

Jag tror att det är så.

Permalänk
Medlem

Kör inte t.ex. mke2fs -j /dev/hdb - det är själva disken. Formatteringskommandot används i stället på partitionen, t.ex. /dev/hdb1 (om du bara har en partition kommer den i de flesta fall heta 1).

Jag föredrar reiserfs. Kommandot för att formattera en Linux-partition som reiserfs är mkreiserfs /dev/hdb1 (om /dev/hdb1 nu är din nyskapade oformatterade partition).

Det är också nyttigt att använda fdisk -l om man är tveksam. Det kommandot listar alla partitioner och deras typ. df -Th listar vilka filsystem som används och hur pass fulla de är.

Håkan

Permalänk

1, 2, 3 och 4a är antingen primary eller extended, resten 5 + är logiska vad partionerna har för nr borde du kunna se med fdisk eller liknande program när du skapar partitionerna..

jag föreslår att du kör in reiserfs på diskarna i stället för ext3 pga sexighetsfaktorn och prestanda

Permalänk
Medlem

Ja jag har funderat på ReiserFS, fast jag väljer det inte pga sexighetsfaktorn

EDIT:
Ja, just det, jag har hört nåt om att man måste mounta hårddisken om man vill kunna se innehållet.
Fast det kanske bara gällde hårddiskar med NTFS filsystem.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Nä, du måste alltid mounta för att se innehållet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vilket du kan göra automatiskt genom att editera /etc/fstab

Permalänk
Medlem

Men du kan inte skriva på ett säkert sätt till NTFS-partitioner...
Så jag skulle konvertera den till ext3.

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan skriva till NTFS felsäkert om man använder Captive-NTFS.
http://www.jankratochvil.net/project/captive/

Men om du bestämmer dig för att formatera disken så slår jag också ett slag för ReiserFS.
Själv kör jag Reiser4 på både min stationära och laptop, prestandan är HÖG.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Men om du bestämmer dig för att formatera disken så slår jag också ett slag för ReiserFS.
Själv kör jag Reiser4 på både min stationära och laptop, prestandan är HÖG.

Reiser är ju teh real shiat och så, och ger både bra prestanda och hög sexighetsfaktor. Men en sak är jävligt praktisk med ext3 i min mening, och det är att du alltid ALLTID kan läsa det, oavsett kärna i stort sett. Kan du läsa ext2 så kan du läsa ext3. Blir enklare med allt från rescue-skivor till hemma-hobby-haxxrande på så sätt. De flesta, men inte alla livecd-distar har stöd för Reiser. Alla har stöd för ext2

Om man sen funderar på att utöka sina partitioners storlek utefter vägen så är Reiser bra mycket smidigare på att växa filsystem i och för sig.

Finns för- och nackdelar med båda systemen. Synd att man måste välja :-/

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph1ber
Vilket du kan göra automatiskt genom att editera /etc/fstab

Du vet inte nån sorts guide som förklara det lite närmare? Eller kan du själv förklara det?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Är det inte bara lättare att partitionera, formatera och installera ubuntu under installationen, istället för att krångla runt innan?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Men jag ska installera Ubuntu på den ena HDD'n och på den andra ha lite grejor på.
Men jag vill veta i förväg hur man går tillväga för att kunna se båda HDD's.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt