USEL service hos KOMPLETT (RMA av XFX 6800GT AGP)

Permalänk
Medlem

USEL service hos KOMPLETT (RMA av XFX 6800GT AGP)

Är bara tvungen att avreagera mig någonstans och berätta hur jag blev behandlad av komplett .

Så här gick(går) det:

28/6:
Köpte "veckans erbjudande" ett XFX 6800GT AGP för 2700:-.

30/6: Hämtar kortet den 30/6 på postkontoret. Testar kortet hela dagen i två olika OS (WinXP Pro samt Win2k Server). Fungerar bra i spel och 3D mark 03/05 MEN dualview/clonemode (TFT + TV) ger störningar på TFT skärmen. Går i princip ej att använda dualview/clonemode. Förra kortet (6600GT) fungerade perfekt i dualview/clonemode.

1/7: RMA:ar kortet och i ansökan skriver jag att det är endast dualview som inte fungerar och att det är det som behöver testas.

4/7: Paketet kommer till postkontoret i Göteborg. Skickar ett mail till komplett där jag talar om att jag vill ÅNGRA köp istället (oavsett om dualview funkar hos dem eller ej).

5/7: Komplett hämtar paketet från postkontoret. Får ett svar på mitt mail skickad 4/7:
*************************************************
Hej X

OK, då lägger jag in information i din RMA om att du vill ångra köpet istället.

Behandlingstid för RMAer är cirka 1-1,5 vecka.

MVH
X
Komplett.se
*************************************************

Skickar ett mail till om hur lång tid återbetalningen tar:
Svar:
*************************************************
Hej X

En återbetalning tar normalt cirka 14 dagar, men i värsta fall kan det
ta upp till 30 dagar beroende på belastning på ekonomikontoret.

MVH
X
Komplett.se
*************************************************

Worst case scenario: 10 dagar för RMA ansökan + 30 dagar för återbetalning = 40 dagar INNAN man får pengar på kontot!
WAY TO GO KOMPLETT!

11/7:
Får ett LEVERANSBEKRÄFTELSE från komplett! De skickar tillbaka kortet till mig då de ej hittat några fel! Inte någonstans nämns ångrat köp!
Mailet:
**************************************************
Varor:

Fel ej konstaterats. Varan återsändes.
Tester utförda:
Installerat drivrutiner - OK
3DMark 03 5 loops - OK
3DMark 05 5 loops - OK
Battlefield2 30 min - OK
FableMark 30 min - OK
Spelat upp DVD film - OK
Drivrutin använd: 77.72

Det blir inga störningar på skärmen när
man använder vare sig clone mode eller dualview.
***************************************************

Alltså tog det 7 dagar (168 timmar) för komplett att testa en så enkel sak som dualview! WAY TO GO KOMPLETT!

I mailet som komplett skickade står det att jag ska betala 365:- för att få tillbaka kortet (ÅNGRAT köp..hallå...). 250:- för felsöknings avgift + frakt. Redan betalt 120:- i frakt 1/7.

Kortet kostar mig i nuläget 2700+120+120+365= 3305:-. Märk väl att jag inte har någon användning för XFX kortet då den är uppenbart inkompatibel med mitt system.

Ringer upp komplett och vill ha en förklaring till varför ångrat köp inte är godkänd. Får svaret att det står ingenstans noterat att jag ville ångra köpet! OBS se under 5/7 OBS. Efter 20 minuters diskussion kontaktar han killen som skickade mailet 5/7 och de går med på att SE OM det går att ångra köpet! Märk väl att de har redan skickat kortet till mig idag (eftersom jag ringde efter 12.00) och kortet är på väg till min postkontor....WAY TO GO KOMPLETT....

När jag ställde frågan via telefon varför jag inte kan se NÅGONTING ALLS om hur lång de har kommit i RMA processen på "min konto" sidorna får jag till svar att de BYTER SYSTEM och att DETTA STÅR I MAILET från komplett! Vid det här laget är killen riktigt otrevlig mot mig och idiotförklarar mig i princip.

Så här står det i mailet:
**************************************************
Vi har mottagit din retur.
Komplett.se åtgärdslista:
· RMA mottagen, ej ännu testad· Behandlingstiden för lösa
komponenter är normalt mellan 3 till 14 dagar. FÖRFRÅGNINGAR
gällande STATUS på er RETUR BESVARAS EJ under denna period UTAN HÄNVISAS till FUNKTIONEN KONTO/RETURER på www.komplett.se. Vid insändning av "Komplett PC" så kan behandlingstiden variera något beroende på fel samt eventuell lagerstatus på reservdelar.
· Du kommer att få meddelande vid senare tillfälle om vidare
åtgärd/åtgärder.
***************************************************

Var någonstans står det att Konto/returer sidan inte fungerar ?!

På frågan hur lång tid det kommer ta för de att bestämma om de ska godkänna ångrat köp eller ej får jag svaret 3 till 14 dagar:
Worst case scenario: 7+14+30 = 51 dagar innan jag får tillbaks pengarna OM de godkänner ångrat köp!

Även om jag inte har brutit några plastpåsar eller CD-skivor informerade mig killen i telefon att det är i PRINCIP omöjligt att ÅNGRA ett KÖP OM datorkomponenten FUNGERAR! GO FIGURE...

BTW, själva kortet ligger (låg) i en plasförpackning (ingen antistatpåse)!

Puh...det blev riktigt lång post...ville bara berätta hur det kan gå till hos Sveriges "bästa" datorbutik.

Permalänk
Medlem

kompletts RMA-avdelning här i göteborg är helt väck.. det har jag varit medveten om länge.. och btw alla inkompabilitetsproblem kallas "feature" hos dem och är inte skäl nog för hävt/ångrat köp elle rutbytt produkt.. så ja.. får man problem med produkter köpte där är det inte alltid det fixar sig.

Permalänk
Medlem

Jadu..de tog ju en jävla tid de där!..
Vet du om du har rätt att returnera en "öppnad" produkt? kollade på sidan där står det:
"Du har enligt lag rätt att "Ångra" ditt köp inom en period på 14 dagar efter du hämtat ut din försändelse från posten"

Vet dock inte vad som gäller när varan är använd :/
jaja lycka till iaf, skulle dock testa kortet igen när de kommer tillbaka, för å slippa allt strul..om det nu skulle fungera ^^

Permalänk
Medlem

30 dagar för att få pengar är väl inte så farligt, finns betydligt längre väntetider. 10 dagar för RMA ansökan? Det verkar som om du skickade in kortet direkt, då är det inga 10 dagar som gått.

Det är inte bara komplett som kan göra fel, det kan alla mäniskor, det kanske brustit i kommunikationen mellan de olika avdelningarna och därför får du tillbaka ditt kort. Komplett är tvugna att testa kortet i alla avseenden, inte bara dualview/clone bara för att du säger det.

Konstateras inga fel så ska du som kund betala en felsökningsavgift+frakt så det är väl inte något fel med det, dock så kunde du väntat på en lapp från komplett om retur, och därmed undvikit frakt 1/7.

Du kunde ju ringt komplett tidigare om du fått mail om att ångrat köp inte blivit godkänt.

Varför tar du alltid värsta scenariot? Det är ju inte alls säkert att det är så illa som du säger. Inte brutit några plastpåsar men testat kortet i datorn, hur går det till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sourcekompletts RMA-avdelning här i göteborg är helt väck.. det har jag varit medveten om länge.. och btw alla inkompabilitetsproblem kallas "feature" hos dem och är inte skäl nog för hävt/ångrat köp elle rutbytt produkt.. så ja.. får man problem med produkter köpte där är det inte alltid det fixar sig.

Får man problem med produkter köpta någonstanns är det inte säkert att det fixar sig. Om en produkt fungerar dåligt med ditt system är väl inte anledning till att den ska vara skäl för ångrat köp? Sitter man med en P2 450 och köper ett x850xt så är det inte säkert att man får lika bra poäng i 3dmark som med en fx55, är det skäl till att byta ut kortet enligt kompatibilitetsprincipen?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Nu säger jag inte att alla på Komplett är idioter , men dom som jag snackat med i telefon har varit sååå sjukt sega och kan inte ett skit om datorer eller datordelar. Dom skickade mig 2 minne med olika rev så dom ej fungerande tillsammans. Jag hade ju givetvis provat dom men fick EJ lämna tillbaka dom. Efter ~20 samtal och massa gnäll fick jag pengarna på mitt konto och jag skickade tillbaka minnena. Har inte handlat på Komplett på jäkligt länge nu.. säger bara GO DB! Angående att du fick lägga ut såmkt mer pengar skulle jag krävt att få tillbaka dom pengarna, det är ju dom som gjort fel inte du. Lycka till

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
30 dagar för att få pengar är väl inte så farligt, finns betydligt längre väntetider. 10 dagar för RMA ansökan? Det verkar som om du skickade in kortet direkt, då är det inga 10 dagar som gått.

Det är inte bara komplett som kan göra fel, det kan alla mäniskor, det kanske brustit i kommunikationen mellan de olika avdelningarna och därför får du tillbaka ditt kort. Komplett är tvugna att testa kortet i alla avseenden, inte bara dualview/clone bara för att du säger det.

Konstateras inga fel så ska du som kund betala en felsökningsavgift+frakt så det är väl inte något fel med det, dock så kunde du väntat på en lapp från komplett om retur, och därmed undvikit frakt 1/7.

Du kunde ju ringt komplett tidigare om du fått mail om att ångrat köp inte blivit godkänt.

Varför tar du alltid värsta scenariot? Det är ju inte alls säkert att det är så illa som du säger. Inte brutit några plastpåsar men testat kortet i datorn, hur går det till?

Får man problem med produkter köpta någonstanns är det inte säkert att det fixar sig. Om en produkt fungerar dåligt med ditt system är väl inte anledning till att den ska vara skäl för ångrat köp? Sitter man med en P2 450 och köper ett x850xt så är det inte säkert att man får lika bra poäng i 3dmark som med en fx55, är det skäl till att byta ut kortet enligt kompatibilitetsprincipen?

I. Nej, det har inte gått 10 dagar för att testa dulaview utan 7. En vecka för något som man kan testa på 15-30 minuter.

II. Vilken lapp från komplett för retur ? Jag gjorde enligt alla konstens regler (följde instruktionerna på komplett.se till punkt och pricka).

III. Jag sa till killen via telefon ATT JAG GÄRNA betalar felsökningsavgiften. Det är inte det det handlar om. Även om jag har sagt till dem att jag vill gärna veta hur de har testat dualview så har jag inte fått veta något. Vilken TFT har de använt samt hur har de koppat till TV:n (S-video eller composite) ? Eller har de testat med 2 TFT skärmar kanske ? Ingen aning.

IV. JAG HAR INTE FÅTT något MAIL om att ÅNGRAT köp inte blivit godkänt !!! DET ÄR JUST DETTA det HANDLAR OM! Komplett har INTE ENS UNDERSÖKT OM DET går att ÅNGRA KÖPET!
Även om det BORDE ha NOTERATS (se under 5/7)

V. Varför jag tar worst case scenario ? För att KOMPLETT är jättesnabba när det gäller returer och gör allting i tid... :roll:

VI. Nej, jag sitter INTE på en P2 450. :roll:

Mitt system:
Abit IC7-G
P IV Northwood 2.8 GHz
Antec TruePower 380W
1GB Corsair VS
XFX 6800GT (innan Leadtek 6600GT)
Audigy 2
Seagate 120+80 GB
Plextor DVD-Rom + CDRW
Sony X73 - 17" TFT
OS: WinXP Pro, Win 2k Server

Som jag skrev till komplett, citat:
"Jag har även testat att koppla från en hårdisk, två
optiska enheter (DVD-Rom och cd-brännaren) samt 2
chassi fläktar och det blir ändå samma fel i dualview.
Alltså är det inte nätaggregatet som orsakar felet
(annars hade det väl krånglat i spel också)."

Datorn är hur STABIL som helst! Har kört flera grafikkort (Geforce 4 ti4200, Geforce 6600GT) och dualview/clonemode har ALLTID fungerat.

VII. Inte brutit några plastpåsar men testat kortet i datorn, hur går det till?

Hur det gick till ? Svar:
Kortet KOM INTE i någon ANTISTATPÅSE (vilket är ett KRAV enligt mig) UTAN i en liten PLASTLÅDA liknande den som Seagate använder till sina hårddiskar!
Två DVI->VGA adaptrar är inte ens RÖRDA liksom ALLA CD-skivor som kom med grafikkortet!
Det finns INGA som HELST REPOR på varken grafikkortet eller förpackningen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200
I. Nej, det har inte gått 10 dagar för att testa dulaview utan 7. En vecka för något som man kan testa på 15-30 minuter.

Du vet att dom kanske har ganska mycket jobb också?

Permalänk
Medlem

Inte kan man ångra/häva köpet av en använd datorkomponent. Då är den ju begagnad. Vem har du tänkt dig ska stå för mellanskillnaden när dom säljer den som demo/beg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Du vet att dom kanske har ganska mycket jobb också?

Många företag klarar inte av när de börjar växa...inte mitt problem utan deras.

@Piledahlaren:

Har spenderat säkert över 15 000:- de senaste 2 åren på olika inköp från komplett. Då grejerna har fungerat har jag inte behövt ha kontakt med deras returrutiner. MEN hade jag vetat hur det ligger till med det hade jag ALDRIG beställt någonting från komplett.

Det är just när GREJORNA INTE FUNGERAR som man kan se HUR FÖRETAG behandlar sina kunder.
Som jämförelse kan vi ta INET från Göteborg:
Jag skickade tillbaka (på måndag) Leadtek 6600GT AGP då det låste sig i spel och 3D Mark 03. DAGEN EFTER får jag veta att de har TESTAT kortet och funnit det trasigt samt att de ska skicka ett nytt kort. På torsdag (samma vecka) kunde jag hämta det nya kortet på postkontoret!

Och hela tiden kunde man följa hur lång de kommit i RMA processen på deras hemsida!

NEJ, ALDRIG mera KOMPLETT!

PS Själva kortet (XFX 6800GT AGP), fysiskt sett, motsvarar INTE det kortet som finns på bilden på kompletts hemsida ?! Den har inte referens design utan massa (billiga ) kodingar i slutet av kretskortet ?! Och ingen liten kylfläns som täcker MOSFET:s (MOSFET:s finns inte ens på kortet, med på bilden finns det både MOSFET:s och kylfläns som sitter på dem).
GO FIGURE ! DS

@yogge:
Kortet är i nyskick som jag skrivit innan (plastpåsar oöppnade). Man får väl plocka varan ur förpackningen eller !? Annars FÅR de PLOMBERA alla grafikkort OCH INFORMERA om det PÅ SIN HEMSIDA eller i MAIL som de skickar!

Sen är inte ägarna till komplett.se några socialfall...hoppas jag i alla fall

Permalänk
Medlem

Lider med dig ! Har ungefär samma erfarenhet av komplett , fick 2 felaktiga grafik-kort från deras "demo" varor och det skulle ha dröjt ungefär 2 månader med alla olika väntetider att få köpet ur världen och pengarna på kontot , deras ekonomiavdelning fick dock veta att dom levde och då gick det undan .

Tvekar att handla på komplett p.g.a den tveksamma service-biten .

Visa signatur

Antec Sonata + Hiper R 480W * A64 3000+ Winchester & Arctic Cooling Freezer 64 * GIGABYTE GA-K8NF-9 Nforce4 * A-Data 2 x 512 M * WD Raptor 36 GB SATA & Maxtor 80 GB IDE * NEC 3520A * HIS X800XL ICEQ *

Permalänk

Tror du dom stressar ihjäl sig för en kund inte är nöjd, när de förmodligen har hur många som helst om dagen.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Tror du dom stressar ihjäl sig för en kund inte är nöjd, när de förmodligen har hur många som helst om dagen.

Nej, jag tror inte att de bryr sig ett dugg. Så är det i storföretag. Men de har förlorat en kund i alla fall.
Och sen har man en massa kompisar också som brukar fråga en om råd ;).

Permalänk
Medlem

Komplett har varit kanon mot mig när det gällt RMA, dock inte Datorbutiken, de bröt tom lagen vilket jag påpekade så glatt för dom (jobbar själv på service). Hursomhelst så löste det sig till slut för mig iallafall efter jag berättade vad dom skulle göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200
I. Nej, det har inte gått 10 dagar för att testa dulaview utan 7. En vecka för något som man kan testa på 15-30 minuter.

Tror du att ditt kort är det enda de har att testa? Du har väl för fan inte förtur, eller har du kanske det?

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt
Gick klockrent för mig med CPU-RMA på komplett. De skickade iväg en ny dagen efter att de hämtat ut min på posten (vilket de förstås gjorde så fort som det kom fram), och dagen efter att de skickat hade jag alltså en ny. Service!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

jag har inte heler några bra erfarenheter av komplett.

köpet ett 6600gt som gick javligt varmt och låste sig i spel tog kontakt men komplett dom rekomenderade mig om att köpa ny kylning vilket jag tycker att jag inte ska behöva på ett nytt och oklockat kort. vem orkarde inte med att argumentera mer så jag köpte ny kylnig. när jag fick de så passade den inte de e ju sjukt att dom inte vet vilken kylning som man ska ha :S. asså dom rekomenderade en kylning som inte passar. sen fick jag kontakt med en annan på komplett som omedelbart fixade returanmälan. men de gick ju 30 dagar.

de var en av dom två dåliga köpen på komplett det andra var en dator till en kompis för 17500kr funkade i ett tag men sen fick han bluescrens hela tiden dom rekomenderade komplett mig att skicka tillbaka moderkortet men dom hittade inget fel på det och jag ficka betala 350kr. ska skicka tillbaka allt sen men de e ju konstigt att dom rekomendera någon som inte alls e säker att de e fel på.

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Tror du att ditt kort är det enda de har att testa? Du har väl för fan inte förtur, eller har du kanske det?

Nej, anser inte att jag ska ha förtur. Å andra sidan anser jag inte att man ska behöva vänta t.ex. 14 dagar på att UNDERSÖKA ett fel som går att testa på 15 min.

Tänk dig att lämna bilen på verkstan och det tar 7 timmar att UNDERSÖKA det som du misstänker är fel. Inte f*n väntar du i 7 veckor bara för att verkstan ska undersöka allt möjligt i bilen eller för att det finns bilar före din ? Blåst en gång men nästa gång går du förmodligen till annan verkstad (datorbutik).

Sen klagar jag inte på väntetiden (som inte är den bästa kan jag säga) för RMA utan på att komplett totalt skiter i att kolla om ångrat köp är möjligt eller ej. As simple as that.

Permalänk

Bu för dålig kundservice.. Komplett skärp er !

OT.@Visse_89 bra score du får me din burk funkar Sempron bra??

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

fick defekt moderkort 2 gånger och hade absolut inga problem alls med RMA. Som sagt, dom har troligtvis ganska mycket att göra, folk är väl på semester osv

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

RMA och ångra köp är inte direkt komplett.se starka sida om man säger så, av egen erfarenhet så vet jag också att de tar god tid på sig innan de testar (eventuellt lagar) och skickar tillbaka grejorna.

Tex med mitt gamla Abit BH7 så ramlade kylflänsen på nordbryggan av redan först veckan, skickade RMA på det och det tog 10 dagar att få det tillbaka. Visst det kanske inte är så hemskt men det finns snabbare butiker där ute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200
Nej, anser inte att jag ska ha förtur. Å andra sidan anser jag inte att man ska behöva vänta t.ex. 14 dagar på att UNDERSÖKA ett fel som går att testa på 15 min.

Tänk dig att lämna bilen på verkstan och det tar 7 timmar att UNDERSÖKA det som du misstänker är fel. Inte f*n väntar du i 7 veckor bara för att verkstan ska undersöka allt möjligt i bilen eller för att det finns bilar före din ? Blåst en gång men nästa gång går du förmodligen till annan verkstad (datorbutik).

Sen klagar jag inte på väntetiden (som inte är den bästa kan jag säga) för RMA utan på att komplett totalt skiter i att kolla om ångrat köp är möjligt eller ej. As simple as that.

De tar helt enkelt RMA-ärendena i tur och ordning oavsett vad det är för fel. Med tanke på hur stort Komplett är så får de säkert i flera hundra RMA-ärenden varje vecka så nej jag tycker inte att det är lång tid med tanke på hur mycket de har att göra.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte skickat tillbax något till dem. Men jag råkade beställa till fel adress varpå sakerna returnerades till dem. Jag mailade dem och förklarade så jag slapp betala frakten på 650 spänn. Det tyckte jag var jävligt schysst.

Så jag tycker det e fel o säga att koplett suger. Tror mer det handlar om någon enstaka person på företaget som är knäpp. Så är det överallt

Det gäller o snacka med rätt person

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

jag anser faktiskt komplett lite opålitliga, hade ett Asus A7V880 som bråkade, när jag fick tillbaka det "testat -inga fel funna" så var det helt klart ett annat kort, till och med en annan revision.. inte konstigt problemen var borta! givetvis var detta underförstått av komplett som inte tog ut avgiften för rma som inte går igenom. kanske berodde det iof på att jag både hämtade/lämnade kortet över dik och således var inte posten inblandade

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att de tog dem en dag att testa mitt ofungerandes ATI kort till att de skickat ett nytt. Kan bara tilläga att jag inte ville ha kortet så jag mailade dem å då va de ok att jag skickade de tillbaka med en lapp med vilket kort jag ville ha + att jag kommer få tillbaka all frakt jag lagt ut. Det är vad jag kallar för service. Annat e med jme som det tar 5 veckor för att kolla att en fläkt inte snurrar.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

kan förstå att de är lite kinkiga med att rma'a prylar som "fungerar". (ej läst igenom hela tråden)
Annars skulle de få skicka processorer o grafikkort som inte klockar bra fram o tillbaks tills de går i konka..

Tråkigt iaf...

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av komplett är heller inte superbra. Var på väg att lägga en beställning på 15 000 för ett datorsystem och frågade om dom möjligen kunde skicka med ett antistatarmband vilket dom gör med alla sina egenvalda datorpaket, varpå jag får tillbaka ett meddelande där dom idiotförklarar mig och berättar att jag minsann själv kan lägga en order på ett armband och att det inte är något dom bjussar på hursomhelst. Kundservicen har heller inte varit trevlig vid andra tillfällen.

Det slutade med att jag skippade beställningen och lade den hos DB istället, varpå jag möttes av trevlig och kompetent personal.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cruZZade
Min erfarenhet av komplett är heller inte superbra. Var på väg att lägga en beställning på 15 000 för ett datorsystem och frågade om dom möjligen kunde skicka med ett antistatarmband vilket dom gör med alla sina egenvalda datorpaket, varpå jag får tillbaka ett meddelande där dom idiotförklarar mig och berättar att jag minsann själv kan lägga en order på ett armband och att det inte är något dom bjussar på hursomhelst. Kundservicen har heller inte varit trevlig vid andra tillfällen.

Det slutade med att jag skippade beställningen och lade den hos DB istället, varpå jag möttes av trevlig och kompetent personal.

Det är för mig totalt obegripligt hur man kan jobba i kundservicen och bete sig på det viset. Killen jag snacka med var riktigt otrevlig och i slutet av samtalet började bokstavligt talat att gapa och skrika.

Undrar hur deras anställningar går till ? Säkert svågerpolitik...

@storsnusaren:

Produkten "fungerar" hos dem MEN det fungerar inte hos mig ? Moment 22 ?

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara bra erfarenheter av Komplett. Handlat ett gäng gånger över flera år och alltid fått snabba svar och hjälp.

Fått trasigt RAM och trasigt grafikkort bland annat, båda gångerna tog det en knapp vecka innan jag hade ny produkt hemma.

Verkar ganska dumt att generalisera och tro att Komplett konsekvent skulle vara dåliga, när det så uppenbart inte är fallet.

Go Komplett!

Permalänk
Medlem

Först och främst: hurvida ni som svarar här har problem eller inte det skiter vi totalt i nu, det är trådskaparens problem som är på tapeten och vill ni nämna något så skapa en sidotråd. Ingen av er som bara nämner era erfarenheter har bidragit med något i det anseendet.

Till trådskaparen: som Neco skrev: Komplett är ett stort företag och när dom får in din inskickade pryl läggs den på kö, inväntar sin tur i kön och testas därefter. Jag har själv arbetat på en supportavdelning och då är det inte 15minuter för batteribyte, det gäller att knappa i datorsystemen, kolla efter standardfel, allt för att se så inte kunden skadat varan (oavsett om du är itguru finns det idioter som sabbar allt dom rör utan vilja). Därav tar det tid innan en felsökning påbörjas, samt att den i sig tar tid.

En annan sak som du som elektronikköpare bör veta är att känslig elektronik anses som förbrukningsvara när den är uttagen ur sin skyddsförpackning, dvs antistatpåse eller kartong. Har du testat den vill ingen annan köpa den för dom vet helt enkelt inte hur du hanterat den. Oavsett om produkten efter din "testning" verkar helt perfekt, så kan esd-skador visa sig i framtiden. Det vill jag aldrig uppleva och köper därmed inte begagnat. Detta kan vara en anledning till att komplett inte vill köra på öppet köp, om dom nu kommer neka dig det.

Sen håller jag med dig, upplever du dom som ohövliga i telefon bör du klaga direkt, ring även upp chefen och meddela att du blivit otrevligt bemött men gör det på ett bra sätt. Agera alldrig upphetsat till en supportavdelning, då skrattar dom åt dig när du lagt på och gör bara ännu mindre, för att jävlas tillbaka efter all skit man spyrt över dom i telefonen.

I stort sett alla företag som har återbetalning (postorder, internet) kör utbetalning på specifika datum, beroende på när detta datum inträffar så får man vänta 1-30 dagar. Svensk köplagstiftning säger att du ska ha pengar inom 30 dagar FRÅN OCH MED NÄR UTBETALNINGEN ÄR ÖVERRENSKOMMEN ATT DEN SKALL SKE.

* edit:
Eftersom komplett returnerat grafikkortet till dig igen antar jag att dom gör det enligt sina egna regler som du kan läsa på:
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=cooling

Citat:

Nedanstående punkter ska vara uppfyllda:
*Bifoga en utskrift av RMA-godkännandet i paketet
*Försäkra dig om att du packar produkten stöt- och antistatskyddat*! Med stötdämpat menas att produkten ska vara skyddad från stötar på samtliga sidor och sedan förpackas i en kartong
*Märk paketet tydligt med alla RMA-nummer. Försändelser skickade utan RMA-nummer kommer att bli försenade i behandlingen då vi måste undersöka vad som gäller för returen.
*På grund av typen av gods så rekommenderar vi att det skickas med postpaket, företagspaket eller annat sätt som är sökbart och där du får ett kvitto på inlämnandet och en försäkring på paketet ifall det skulle komma bort.
*Tänk på att en produkt som ni vill ångra köpet på ska befinna sig i samma skick som varan gjorde vid ankomst till er. Detta gäller även eventuella manualer, påsar mm. Produkter som inte uppfyller dessa kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad på 200kr exkl. moms utan undantag. Komponenter som skyddas med en teknisk plombering måste ha en intakt sådan för att ångrat köp ska medges (Detta innebär att t.ex. ett minne eller grafikkort där den antistatiska påsen varit öppnad, inte går att returnera till oss för ångrat köp)

och:
Om distans- och hemförsäljningslagen
Vanliga distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare.

Returfrakten
Vid distansavtal: Om du ångrar köpet, får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

du har 14 dagars ångertid eller vad man ska säga men tror inte det gäller när varan är öppnad och använd. Så vidare de inte har öppet köp som tex elgiganten, Siba. i vissa fall erbjuder jue även nätbutiker öppet köp.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB