Övertyga mig, varför skulle jag använda Linux till min server?

Permalänk
Medlem

Övertyga mig, varför skulle jag använda Linux till min server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xain
Använd linux till server.

Okej.. jag kommer behöva installera en ny server inom en månad.
Varför skulle jag satsa på Linux istället för Windows?
Servern kommer arbeta med web (Apache, PHP+MySQL), mail och ftp.

Hårdvaran kommer inte vara speciellt kaxig, det blir lite av det som finns över.
AMD A64 2800, 1GB ram, 2x250GB SATA-diskar.

Jag är villig att pröva på Linux - det jag är orolig över är att jag inte ska kunna hantera det på ett säkert sätt.

Vad ska jag använda för någonting, och främst - varför inte fortsätta med Windows 2000 Server, som jag har nu?

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Linux ha rstöd för 64bitar det får man väll se som en klar fördel

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

För alla leet kidz använder linux/bsd,
Annars är det enklare att hålla på med linux, installera en dist samt konfa går snabbare än göra detsamma på windows även fast man är nybörjare, bara man har någon att fråga vid problem samt har googlerutan uppe. (Sen tar det alltid så lång tid att leta efter fungerande "fixar" till alla apps i windows.
I debian/ubuntu t ex tar några minuter att apt:a alla program.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Billigare (Alternativt; lagligare )
Stabilare
Mer lärorikt
Mer konfigurerbart

Linux har bättre stöd än Windows för 64-bitars processorer.

Självklart skall du använda dig av någon distrubition med ett pakethanteringssytem.

Skulle rekomendera Gentoo då du har en kraftfull burk, vilket gör att kompileringstiderna inte tar så lång tid.

Permalänk

Rätt så ny på detta, men när jag körde windows på filservern fick jag starta om den lite då och då. Ibland hängde sig ngt, men annars blev den ändå rätt så seg efter ngn vecka.
Bytte till freebsd och det fungerar problemfritt.

Permalänk
Medlem

Hejko! Med en sådan inställning kan du räkna med att folk kommer vara glada i att hjälpa dig!

Några anledningar att överge windows2000 om du frågar mig:
Windows stödjer det inte längre officiellt (inga nya säkerhetspatchar släpps).
Det stödjer inte 64bitars proccessorer som wisdom redan påpekat.

Om säkerheten är en viktig faktor i ditt val av operativsystem så tycker iallafall jag att vilken linux-dist som helst (okok, inte vilken som helst) är säkrare än ett gammalt microsoft OS som inte längre underhålls.

Jag skulle rekomendera slackware om linux och openbsd om bsd. Båda har stort fokus på säkerhet och 'enkelhet' i sina system, och det finns fullt med kufar här på forumet som kan mycket om de båda
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Skulle rekomendera Gentoo då du har en kraftfull burk, vilket gör att kompileringstiderna inte tar så lång tid.

Jag fattar verkligen inte... Man har en server som man vill ska användas för att... servra. Som server behöver datorn alltid vara responsiv och snabbt skicka iväg sidor/filer eller vad det nu är... Varför ska man då låta 100% av datorkraften gå till att kompilera program dagligen? Det är ju som att frivilligt DoS:a sin server...

Snart får jag svaret "vaddå dagligen? Man behöver inte kompilera nya versioner om man inte vill". Nej, men dagligen kommer det nya versioner, och det är i princip ett lotteri om man får en riktigt stabil version, eller en lite buggigare och instabilare. Till det uttalandet får jag i allmänhet kommentaren "men kör inte den instabila versionen". Tjenare. Gentoo:s "stabila" version är inte direkt stabil. Nej, det krashar inte hela tiden, men - som sagt - man ska ha tur också.

Tacka vet jag debian eller (om man vill vara lite mer bleeding edge) ubuntu eller dylikt. Mitt i natten är det bara att apt-get:a ner de senaste säkerhetsuppdateringarna på några minuter. Klart!

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Om du inte vill köra linux råder jag dig att köra Windows Server 2003 istället för 2000 - tvåtusen är skiten, 2003 (har jag hört iaf) skalar ungefär lika bra som en linuxburk med en 2.6-kärna.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigilent
(inga nya säkerhetspatchar släpps).

Det där är inte sant.

Hejko: Testa! Det kostar inget - Ingen kan övertyga dig lika bra som du själv. Rekomenderar SUSE eller debian (om du vill pilla lite mer).

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Det där är inte sant.

Du har så rätt! ursäkta mig
http://www.microsoft.com/windows2000/server/evaluation/news/b...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Jag fattar verkligen inte... Man har en server som man vill ska användas för att... servra.

....

För det första, kommer jag inte förstöra denna tråd. Med att för en argumentation mellan Debian och Gentoo.

Att sedan Gentoo skulle vara instabilare än Debian, har jag aldrig hört förr. Aldrig haft några problem med instabilitet på mina 4 servrar, samt laptop och WS som alla kör Gentoo.

Permalänk
Medlem

Det är dumt att använda massa cpu tid för att kompilera på en server ( jag använder gentoo på min workstation) skulle nog kört in openbsd på den servern tror jag, det är stabilt och säkert

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Ta en titt på SUSE som har grafiska verktyg för att konfa Apache (webbserver), Samba (fildelningserver för Windows), mailserver och iptables(brandvägg). Du behöver veta lite om hur Linux fungerar ( t.ex att det finns en katalogstruktur för hela systemet), men du behöver verkligen inte krångla till det med Gentoo eller Debian som mer riktar sig mot de som verkligen vill lära sig hur Linux fungerar. Observera att det krävs lite mer för att få igång Mysql och phpMyAdmin (ett webbgränssnitt så att du kan styra databasservern från en webbläsare) men med grundläggande linuxkunskap är det inte heller så svårt

Du installerar SUSE enklast genom att bränna en DVD-ISO-skiva eller 5 CD-skivor.
DVD:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3...

CD-skivor (du behöver alla 5):
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3...
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3...
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3...
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3...
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3...

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Hejko: Testa! Det kostar inget

Min tid kostar... så det bör vara enkelt för en inbiten Windows-are att förstå sig på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
Om du inte vill köra linux råder jag dig att köra Windows Server 2003 istället för 2000 - tvåtusen är skiten, 2003 (har jag hört iaf) skalar ungefär lika bra som en linuxburk med en 2.6-kärna.

Det är inte ett alternativ med w2003. Jag har inte pengar att köpa en sådan licens, och servern bör ha en längre uptime än 180 dagar i sträck..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigilent
Hejko! Med en sådan inställning kan du räkna med att folk kommer vara glada i att hjälpa dig!

Jag skulle rekomendera slackware om linux och openbsd om bsd. Båda har stort fokus på säkerhet och 'enkelhet' i sina system, och det finns fullt med kufar här på forumet som kan mycket om de båda
Lycka till!

Det som Linux och det som bsd? Jag förstod inte den biten.
Men, tack för hjälpen och inställningen tillbaka!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Ta en titt på SUSE som har grafiska verktyg för att konfa Apache (webbserver), Samba (fildelningserver för Windows), mailserver och iptables(brandvägg).

Observera att det krävs lite mer för att få igång Mysql och phpMyAdmin (ett webbgränssnitt så att du kan styra databasservern från en webbläsare) men med grundläggande linuxkunskap är det inte heller så svårt

Du installerar SUSE enklast genom att...

Här är inlägg jag behöver! Klockrent!
Hur pass bra är den grafiska hanteringen av Apache? Är den vettig, eller blir det likt Macromedia för websidor..? Dvs., så man till slut ändå själv skriver koden?

Jämförelse med att få igång phpMyAdmin & MySQL på Windows.. hur svårt vardera?
Stora skillnader?

Hur väl kan man få "interna nätverk" att fungera? På klienterna kommer Windows fortsätta användas..
Finns det någon motsvarighet till fjärrskrivbord? Någon fjärrhantering?

Tack för all hjälp!

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hejko
Det är inte ett alternativ med w2003. Jag har inte pengar att köpa en sådan licens, och servern bör ha en längre uptime än 180 dagar i sträck..

Öhm, va? Är väl HELT och hållet onödigt (och till och med många gånger skadligt) att sitta och pressa uptime. Vad säger det om en servers tillgänglighet egentligen? Eller missförstår jag ngt?

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Öhm, va? Är väl HELT och hållet onödigt (och till och med många gånger skadligt) att sitta och pressa uptime. Vad säger det om en servers tillgänglighet egentligen? Eller missförstår jag ngt?

W

Det jag syftade på var inte att pressa uptime. Det var att jag inte hade råd med en w2003-licens..

Sen har jag iofs hellre en server som kräver omstart var 180'e dag än en som kräver omstart var 30'e dag..

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hejko
Här är inlägg jag behöver! Klockrent!
Hur pass bra är den grafiska hanteringen av Apache? Är den vettig, eller blir det likt Macromedia för websidor..? Dvs., så man till slut ändå själv skriver koden?

Apache är en webbserver, inte en webbeditor. Det finns några WYSIWYG-editorer för Linux (bl.a Nvu (http://www.nvu.com), och med lite trix kan man även emulera vissa Windowsprogram (bl.a Dreamweaver). Nvu finns för övrigt att installera med Autopackage (det räcker att klicka några gånger för att installera det - precis som i Windows. Programinstallationer i Linux har tidigare varit ett stort gissel för nyblivna linuxanvändare.)

Citat:

Jämförelse med att få igång phpMyAdmin & MySQL på Windows.. hur svårt vardera?
Stora skillnader?

Jag har aldrig kört MySql i Windows (aldrig haft behov av det ), men jag har hittat en guide som beskriver hur man installerar Apache, PHP och MySQL under SUSE: http://www.novell.com/coolsolutions/feature/595.html

Citat:

Hur väl kan man få "interna nätverk" att fungera? På klienterna kommer Windows fortsätta användas..

Visst går det. I SUSE kan man dessutom enkelt ställa in så att datorn fungerar som en proxyserver mellan internet och det interna nätverket (det som krävs är naturligtvis två nätverkskort).

Citat:

Finns det någon motsvarighet till fjärrskrivbord? Någon fjärrhantering?

Det finns flera sätt att göra det på, antingen via SSH då man kopplar upp sig med en textterminal eller grafiskt via VNC. Observera att VNC kräver mycket bandbredd.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Observera att VNC kräver mycket bandbredd.

Lustigt, jag initierade en batch-körning på en av jobbservrarna över en VNC-session på 33.6 kbps modemanslutning häromdagen. Gick finfint.

W

Permalänk
Medlem

Många säger att Debian är något att bita i, nej du verkligen inte har endast testat debian och ubuntu ubuntu övergav jag väldigt fort och höll mig till debian, min första installation utav debian kommer jag ihåg gick väldigt bra allting fungerade förutom 3d grafik pga mit sunkiga ATi kort.
Men eftersom du kör server så behövs knappast X på datorn, debian gör det väldigt lätt att komma igång med GNU/Linux, som ozamosi sa apt-get på kvällen gör det inte sämre heller, snarare bara enklare. Jag skulle rekomendera debian till en nybörjare. Då pga det smidiga packetsystemet som gör att allt blir väldigt enkelt, är själv inte speciellt bra när det gäller GNU/Linux OS men jag klarar mig hur bra som helst med Debian

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns två sätt att se på frågan.
Vill du lära dig hur gnu/linux fungerar och är uppbyggt eller vill du ha upp en server snabbt med det stabilaste systemet? För vill du verkligen lära dig gnu/linux så välj inte SuSE då man inte direkt lär sig något alls av att använda grafiska verktyg. Vill du dock bara ha upp en server snabbt så är det klart att du ska välja SuSE då det (nog (har aldrig testat just SuSE)) funkar bra och är enkelt.
Om du ska välja en annan dist än SuSE så är det bara att vraka runt bland alla alternativ. Skillnaderna mellan distarna är inte så stora att du kommer att märka något direkt. Om du sitter med gnu/linux några timmar om dagen i ett år eller två kanske du märker stora skillnader men inte annats. (Notera att paketsystem och basic programutbud skiljer med en gång men oftast inte mer än så).
Jag har tre servrar hemma som jag pillar med och som används ganska frekvent över internet. Den ena ville jag ha upp snabbt och enkelt så valet av ClarkConnect var ganska självklart då detta tar ca 15 minuter efter installationen för att få igång allt jag ville ha (ftp, webserver, mysqlserver, mailserver, etc). ClarkConnect har också många säkerhetsuppdateringar som den detektar och installerar själv när dom kommer.
Min andra server har jag Debian/i686 på. Denna fungerar som en sekundär webserver samt mudserver och exprimentdator. Min tredje server har Debian/sparc på. Den gör inget just nu men kommer att bli en shellserver inom väldigt kort tid.

Notera nu också att jag har använt linux i ~10 år och valde inte ClarkConnect av okunskap utan helt enkelt för att det är en snabb och enkel dist som fungerar bra och stabilt. Man kan ju sköta exakt allt via ett webgränssnitt också vilket gör det ännu bättre. Denna servern har inte heller startats om sen första gången jag tryckte på Power On för att installera servern för ca 45 dagar sedan. Den fortsätter bara ticka och utan några problem alls med varken säkerthet eller annat.

Jag rekommenderar alltså att du installerar ClarkConnect på din server för dom bruksmålen som du planerade. m0n0wall kan man ju också slänga in då det är en liknande variant (dock byggd från FreeBSD). Den är lite mer avancerad men fungerar nog varken bättre eller sämre.

EDIT:

(Förväntar nu att bli sågad totallt inom ca 5 minuter av någon distronörd som säger "den disten jag använder är bäst och alla andra suger" för det är SweClockers stil).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edavwal
Jag rekommenderar alltså att du installerar ClarkConnect på din server för dom bruksmålen som du planerade. m0n0wall kan man ju också slänga in då det är en liknande variant (dock byggd från FreeBSD). Den är lite mer avancerad men fungerar nog varken bättre eller sämre.

ClarkConnect är cute och helt okej för många enklare ändamål, men om syftet är att lära sig någonting över huvud taget är det i mitt tycke HELT fel. Det finns de här som klagar på att distar med grafiska verktyg "håller en för mycket i handen", så att man inte lär sig något riktigt. Om det stämmer, så kör ClarkConnect dig i rullstol och matar dig med sked vid jämförelse. Om man är intresserad av att lära sig något om Unixliknande system bör man i min mening spendera åtminstone lite tid på att 1) jämföra olika distributioners och OS relativa fördelar och nackdelar (främst då installations och paketsystem) samt 2) grotta runt lite i skalet, oavsett vilket skal det må vara. Inte för att det är flashigt att kunna hantera terminalen och skalet, utan för att det är absolut nödvändigt den dag någonting inte går som planerat.

Om man bara kört ClarkConnect, vad gör man den dag en disk dör? Eller ett PCI-kort börjar strula? Eller någon annan konstig sak händer?

W

Permalänk
Medlem

precis vad jag skrev i mitt inlägg. jag sa att vill han lära sig systemet ska han köra ett system helt utan grafiska verktyg men vill han bara ha upp en server snabbt och enkelt så kan han slänga in clarkconnect.

Permalänk
Medlem

MITT MÅL är inte att lära mig Linux. Mitt mål är att ha en snabb, säker och stabil server.
Vill jag lära mig Linux, då kommer jag göra det med en annan server, som inte används skarpt.

Som jag ser det finns det då två vettiga alternativ.

SUSE och ClarkConnect.

Vilken av dessa ska jag välja?
Finns det någon större "nackdel" med någon av dem?

Edit: Fjärrstyrning är ett krav - smidigast vinner.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Clarkconnect i så fall i och med att det är uppbyggt för att vara enkelt att komma igång med, enkelt att styra (via en browser i nätet), samt ha alla verktyg. testa det, funkar asbra.

EDIT1:

Screenshots av ClarkConnect:
http://www.clarkconnect.com/info/screenshots.php

Ladda ner ClarkConnect:
http://download1.clarkconnect.com/3.0/iso/home-3.0.R3.iso

Lycka till! Meddela gärna vad du tycker om det.

EDIT2:

Det är ganska löjligt att vi ska verka som en rekruteringsfirma här. Jag har ingen som helst anledning att övertyga dig om att använda linux eller inte. Är du nyfiken på linux så testa det, du kommer att övertyga dig själv om vad som är bäst för dig och dina OSbehov. Jag bryr mig helt enkelt inte ett litet dugg alls vad du kör för OS så jag har ingen anledning att övertyga dig att byta heller.
Tycker just sådana "övertyga mig..." -titlar skulle vara bannlysta här på SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edavwal
EDIT2:
Det är ganska löjligt att vi ska verka som en rekruteringsfirma här.
<snip>
Tycker just sådana "övertyga mig..." -titlar skulle vara bannlysta här på SweClockers.

*skrattar*

Min titel kanske borde ha varit "Hjälp mig, jag vill testa Linux på min nya server"..
I vilket fall, ditt inlägg var intressant, håller på att kika runt på webbsidorna.

Tack, även fast du kanske inte vill ha det.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hejko
MITT MÅL är inte att lära mig Linux. Mitt mål är att ha en snabb, säker och stabil server.
Vill jag lära mig Linux, då kommer jag göra det med en annan server, som inte används skarpt.

Jag tror inte att du når dina 3 mål första gången du sätter dig ner med linux, må det vara slackware/suse/vad som helst. men det är bara min ärliga åsikt Om du inte är ovanligt motiverad till att lära dig och tålmodig förståss.
De flesta som provar på linux första gången springer skrikandes därifrån ganska fort iom att det är så olikt windows

Så förvänta dig inte att det kommer vara "lätt" oavsett vad du väljer

Permalänk
Medlem

Dit mal ar inte o lara dig linux, tja isf. far du vall lara dig windows da ?

Satta upp en server o inte vilja lara sig natt, verkar ju verkligen logiskt..

Tycker du skall ta o lagga ner ditt server projekt tbh.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hejko
MITT MÅL är inte att lära mig Linux.

Vad ska du ha servern till? Om det är att serva pr0n åt dig själv och polarna (eller hembrandvägg eller vad du nu vill kalla det - men alla vet att 90% av hemservrarna är bara pr0nboxar), så kan du lajja med vad du vill och känner för. Om det är nått någorlunda halvallvarligt och viktigt, typ en jobbserver, håll dig till Windows. Du verkar inte vilja lägga ner nog energi på att förstå Unixliknande OS, och då är det bara att tigga om trubbel att försöka nyttja dem.

YMMV.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica
Dit mal ar inte o lara dig linux, tja isf. far du vall lara dig windows da ?

Satta upp en server o inte vilja lara sig natt, verkar ju verkligen logiskt..

Tycker du skall ta o lagga ner ditt server projekt tbh.

Har du ens läst tråden?

go for it hejko, fullt med folk som backar upp dig om du behöver hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Vad ska du ha servern till? Om det är att serva pr0n åt dig själv och polarna (eller hembrandvägg eller vad du nu vill kalla det - men alla vet att 90% av hemservrarna är bara pr0nboxar), så kan du lajja med vad du vill och känner för. Om det är nått någorlunda halvallvarligt och viktigt, typ en jobbserver, håll dig till Windows. Du verkar inte vilja lägga ner nog energi på att förstå Unixliknande OS, och då är det bara att tigga om trubbel att försöka nyttja dem.

YMMV.

W

Tycker dina kommerntarer här är helt orellevanta och onödiga. Jag tror inte att du har lagt ner någon som helst tid på att läsa igenom hans förfrågningar och tänkt dig in i vad han kanske vill ha. Han skrev ingen post här om att han ville lära sig ett nytt OS. Han skrev (som jag har förstått det) en post här pga behovet av ett stabilt OS. Om det är till ett litet företag eller dyligt så förstår jag att han frågar efter en dist där han slipper lära sig linux då det kostar massor med pengar för företaget om han ska sitta med en gentoo och lära sig kompilera ihop systemet eller sitta med slackware och lära sig sätta upp de servrar han är ute efter.
Jag tycker inte att ni ska sitta och kommentara det han är ute efter och hur han tycker att han vill åstakomma det. Om ni inte har ett bra svar på frågan han ställer så behöver ni in säga att det är hans fråga det är fel på. Han vill ha upp ett antal servrar snabbt på en dator och kan tänka sig linux om det faller inom ramen för enkelt och snabbt vilket i det här fallet Clark Connect gör, samt några andra distar.

Så vad jag tror i det här fallet så handlar det inte om att han inte har energi att lägga ner utan snarare att det finns pengar att spara genom att inte lägga tid.

Har jag dock väldigt fel i min uppfattning så ber jag snällt Hejko att korrigera uppfattningen i rätt riktning.

EDIT:

För att visa att jag gärna backar upp dig i dina försök här så får du gärna skicka ett PM till mig så hjälper jag dig över mail eller icq eller msn eller telefon (om så är nödvändigt) tills allt funkar.