ebay,köp från USA

Permalänk

ebay,köp från USA

Hallå grabbar,hade tänkt mig att köpa datordelar från USA genom ebay,hur är det med tullen?
kom ihåg någon som skrev om man köper något över 1500:- och tullen märker det eller något sådant kommer det bli ett antal procents höjning,är detta rätt?
PS:Mor hade tänkt beställa ett antal väskar från en annan säljare från ebay i USA och om det är så som jag skrev i början,gäller det med väskor också då?

PS:Ursäkta att jag tog upp det där med väskor i ett datorforum,men när vi ändå är på gång så var det ju lika bra att jag skrev det också!

Mvh,Kalle

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

Ang väskorna så kollar dom nog inte om det är en väska och sändaren skrivit gift på paketet, då slipper du tullen, köper du väskor se till att dom har äkthets certifikat också om du ska ha en äkta vara.

Jag lånar tråden lite och frågar om det kommer moms på allt man köper 25%?

Permalänk
Medlem

karim: snälla . ta reda på fakta innan ger någon "tips"
det räcker inte att skriva "gift" för att slippa svensk moms + tull.

för att det ska vara en gåva så ska det komma ifrån en privatperson samt värdet får inte överstiga ~300kr (inkl frakt)

allt annat ska man betala svensk moms på (oftast 25%) samt på vissa varor tull (någon %). samt att speditören tar ut en admin. avgift.

slippar man det så är det bara TUR att paketet slank igenom.

allt finnas att läsa och räkna ut på tullverkets hemsida

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk

Hur fungerar paypal egentligen?
Måste man ha ett kredit kort eller internet bank eller går det med ett vanligt kontokort?

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

du måste ha kreditkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
karim: snälla . ta reda på fakta innan ger någon "tips"
det räcker inte att skriva "gift" för att slippa svensk moms + tull.

för att det ska vara en gåva så ska det komma ifrån en privatperson samt värdet får inte överstiga ~300kr (inkl frakt)

allt annat ska man betala svensk moms på (oftast 25%) samt på vissa varor tull (någon %). samt att speditören tar ut en admin. avgift.

slippar man det så är det bara TUR att paketet slank igenom.

allt finnas att läsa och räkna ut på tullverkets hemsida

Men snälla, det behöver inte vara en privatperson, kolla upp lite fakta först
Jag beställde parfym ifrån Hongkong och han som skickade paketet hade skrivit gift på det upptäckte jag. Slapp moms plus att frakten var gratis så jag det enda jag betalade var snorbillig parfym Fast det skickades via UPS och vad jag vet så hanterar de tullen själva så de kanske inte är lika noga? Men jag har däremot beställt bilstereo grejer ifrån USA via UPS och det momsade de på (25%) plus tullavgift...

Och du måste inte ha kreditkort för att kunna sätta inte pengar på ditt paypal konto. Paypal har ett PG konto här i Sverige som du sätter in pengar på och anger ID:t för ditt konto så sätts pengarna in efter ett par dagar, har funkat klanderfritt för mig... Men många utländska företag föredrar betalningar via Bidpay när du handlar. Och då måste du ha kreditkort... Har handlat ifrån USA, Kina och andra länder många gångar och det har fungerat klockrent för mig varenda gång, lång leveranstid bara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
karim: snälla . ta reda på fakta innan ger någon "tips"
det räcker inte att skriva "gift" för att slippa svensk moms + tull.

för att det ska vara en gåva så ska det komma ifrån en privatperson samt värdet får inte överstiga ~300kr (inkl frakt)

allt annat ska man betala svensk moms på (oftast 25%) samt på vissa varor tull (någon %). samt att speditören tar ut en admin. avgift.

slippar man det så är det bara TUR att paketet slank igenom.

allt finnas att läsa och räkna ut på tullverkets hemsida

Behöver inte alls vara privat person, + att vissa företag skriver ner värdet för att man ska slippa. Ta reda på lite fakta själv innan du säger något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Men snälla, det behöver inte vara en privatperson, kolla upp lite fakta först
Jag beställde parfym ifrån Hongkong och han som skickade paketet hade skrivit gift på det upptäckte jag. Slapp moms plus att frakten var gratis så jag det enda jag betalade var snorbillig parfym Fast det skickades via UPS och vad jag vet så hanterar de tullen själva så de kanske inte är lika noga? Men jag har däremot beställt bilstereo grejer ifrån USA via UPS och det momsade de på (25%) plus tullavgift...

Och du måste inte ha kreditkort för att kunna sätta inte pengar på ditt paypal konto. Paypal har ett PG konto här i Sverige som du sätter in pengar på och anger ID:t för ditt konto så sätts pengarna in efter ett par dagar, har funkat klanderfritt för mig... Men många utländska företag föredrar betalningar via Bidpay när du handlar. Och då måste du ha kreditkort... Har handlat ifrån USA, Kina och andra länder många gångar och det har fungerat klockrent för mig varenda gång, lång leveranstid bara...

det stället du köpte de "snor" billiga parfymet från,har dem någon sida där man ka handla sen att det är gratis frakt?

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleJ
det stället du köpte de "snor" billiga parfymet från,har dem någon sida där man ka handla sen att det är gratis frakt?

Skulle också gärna vilja ha en länk tack En fråga ang parfymerna, är det äkta vara eller är det billiga kopior?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleJ
det stället du köpte de "snor" billiga parfymet från,har dem någon sida där man ka handla sen att det är gratis frakt?

strawberrynet.com Krävs dock att du köper minst två flaskor eller dylikt för att få gratis frakt... Och det är märkes parfymer ja köpte bl.a Hugo Boss In Motion och den flaskan är nog lite jobbig att förfalska Sen hur pass billig "snor"billig parfym (säj jättebillig om det låter bättre ) är för er får ju ni avgöra. Men In motion kostade kostade ca 350 kr mot 650 kr som det kostar här i Östersund...

Permalänk
Medlem

En annan fråga Kan man överföra pengar från ett meastro kort till paypal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
En annan fråga Kan man överföra pengar från ett meastro kort till paypal?

Inte direkt till paypal kontot, du kan bara binda VISA, Master Cars, American Express Blue eller ett Discover kort till ditt konto =/ Men om du har internetbanken så kan du överföra pengar från ditt konto till Paypals PG konto här i Sverige så hamnar pengarna på kontot, men det tar några dagar extra pga administrationen...
Men om du vill verifiera paypal konto (vissa företag kräver att du är det) måste du kunna binda ett kreditkort till kontot, tur att man har VISA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Inte direkt till paypal kontot, du kan bara binda VISA, Master Cars, American Express Blue eller ett Discover kort till ditt konto =/ Men om du har internetbanken så kan du överföra pengar från ditt konto till Paypals PG konto här i Sverige så hamnar pengarna på kontot, men det tar några dagar extra pga administrationen...
Men om du vill verifiera paypal konto (vissa företag kräver att du är det) måste du kunna binda ett kreditkort till kontot, tur att man har VISA

Jo tur det, är 15 år och vill handla lös mig lite på ebay, så mycket billigare också. Vill göra detta så discret som möjlig därför , finns inget master card eller visa för 15åringar bara maestro

Permalänk
Medlem

Jo tack det är otroligt mycket billigare faktiskt. Köpte ett slutsteg till bilen som i Sverige kostar ca 9000 kr för ung. 4500 inkl tull, moms o frakt... Köpte även basar från samma serie som steget för ca 50% av priset här i Sverige, och det var det över 1000 kr i frakt (vägde lite ). Men har du internetbanken eller kanske någon givmild och icke paranoid förälder kanske? Men som sagt, om du bara ska betala via Paypal räcker det om du har gångavstånd till Kassa Service Har du någon speciell butik i USA som du tänkt köpa ifrån eller? För oftast så vill inte affärerna handla via paypal med kunder utanför USA, kolla upp det först...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jo tack det är otroligt mycket billigare faktiskt. Köpte ett slutsteg till bilen som i Sverige kostar ca 9000 kr för ung. 4500 inkl tull, moms o frakt... Köpte även basar från samma serie som steget för ca 50% av priset här i Sverige, och det var det över 1000 kr i frakt (vägde lite ). Men har du internetbanken eller kanske någon givmild och icke paranoid förälder kanske? Men som sagt, om du bara ska betala via Paypal räcker det om du har gångavstånd till Kassa Service Har du någon speciell butik i USA som du tänkt köpa ifrån eller? För oftast så vill inte affärerna handla via paypal med kunder utanför USA, kolla upp det först...

Ok, vad menar du med kassa service :P? Kan man inte annars bara skicka in pengar på deras konto från en internet bank eller något, är lite nybörjare inom detta men jag är så desperat Vill ha en massa saker därifrån.

Och levereas varorna till dörren eller till närmaste postställe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Ok, vad menar du med kassa service :P? Kan man inte annars bara skicka in pengar på deras konto från en internet bank eller något, är lite nybörjare inom detta men jag är så desperat Vill ha en massa saker därifrån.

Och levereas varorna till dörren eller till närmaste postställe?

Sakerna kommer med bud hem till dörren, hur smidigt som helst Svensk Kassa Service är en del av Posten. Där kan du bl.a sätta in pengar på PostGiro samt konton... Du kan alltså betala med kontanter och sätta in pengar på ditt paypal konto...Jag köpte en 7" TFT skärm och lite annat till för ett tag sen ifrån Tyskland och då satte jag in pengarna direkt på deras konto i Tyskland. Avgift på nån hundring men det fungerade klockrent och nu sitter det en TFT i bilen Men då måste du ha en massa uppgifter om Företagets bankkonto osv och jag vet inte hur många företag som vill ha betalt på det här sättet. Men det går och det fungerar så maila och kolla... Men smidigast är iaf om du kan låna t.ex morsans kreditkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Sakerna kommer med bud hem till dörren, hur smidigt som helst Svensk Kassa Service är en del av Posten. Där kan du bl.a sätta in pengar på PostGiro samt konton... Du kan alltså betala med kontanter och sätta in pengar på ditt paypal konto...Jag köpte en 7" TFT skärm och lite annat till för ett tag sen ifrån Tyskland och då satte jag in pengarna direkt på deras konto i Tyskland. Avgift på nån hundring men det fungerade klockrent och nu sitter det en TFT i bilen Men då måste du ha en massa uppgifter om Företagets bankkonto osv och jag vet inte hur många företag som vill ha betalt på det här sättet. Men det går och det fungerar så maila och kolla... Men smidigast är iaf om du kan låna t.ex morsans kreditkort...

Morsans kreditkort ^^ skulle aldrig få det ^^, kanske då smidigast att lägga pengar på mitt paypal konto genom posten då. Men måste man ha ett kreditkort när man registrerar sig på paypal?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Men snälla, det behöver inte vara en privatperson, kolla upp lite fakta först
Jag beställde parfym ifrån Hongkong och han som skickade paketet hade skrivit gift på det upptäckte jag. Slapp moms plus att frakten var gratis så jag det enda jag betalade var snorbillig parfym Fast det skickades via UPS och vad jag vet så hanterar de tullen själva så de kanske inte är lika noga? Men jag har däremot beställt bilstereo grejer ifrån USA via UPS och det momsade de på (25%) plus tullavgift...

Och du måste inte ha kreditkort för att kunna sätta inte pengar på ditt paypal konto. Paypal har ett PG konto här i Sverige som du sätter in pengar på och anger ID:t för ditt konto så sätts pengarna in efter ett par dagar, har funkat klanderfritt för mig... Men många utländska företag föredrar betalningar via Bidpay när du handlar. Och då måste du ha kreditkort... Har handlat ifrån USA, Kina och andra länder många gångar och det har fungerat klockrent för mig varenda gång, lång leveranstid bara...

Du hade bara tur att paketet slank igenom, det där med "Gift" funkar inte längre, tullen är inte dumma i huvudet om du trodde det. Har själv fått betala både moms + adm avgifter för paket som har skickats som "Gift". Räckna alltid med 25%moms på köpbeloppet och frakten + ev tull när du beställer så slipper det komma som en överraskning för dig. Slinker det igenom så se det som en bonus, men ta inget för givet.

Permalänk
Medlem

Grrr, vad krongligt detta var, nu när jag ska placera ett bud så behöver den ett verfication av ett creditkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dansken
Du hade bara tur att paketet slank igenom, det där med "Gift" funkar inte längre, tullen är inte dumma i huvudet om du trodde det. Har själv fått betala både moms + adm avgifter för paket som har skickats som "Gift". Räckna alltid med 25%moms på köpbeloppet och frakten + ev tull när du beställer så slipper det komma som en överraskning för dig. Slinker det igenom så se det som en bonus, men ta inget för givet.

Det enda jag sa var att jag motsatte mig från att de enbart släpper igenom "gift"-märkta paket från privatpersoner, mitt kom från ett företag och det tullades inte... Har även beställt tillbehör till min iPod från USA och den märktes "gift", inte heller den tullades... Så ingen av de saker jag har fått levererade som "gift" har tullats, ren fakta... Men kom ihåg att jag beställde parfym också vilket nog lättare släpps igenom eftersom det är en vanlig gåva, men kunde dessutom skriva ett meddelande som de skrev ut på ett julkort (det var i julas) så jag skrev bara God Jul Alex osv osv som skickades med paketet

Jag har aldrig påstått att jag räknar med att slippa momsa när jag beställer, jag räknar _alltid_ med 25-30% påslag på allt jag köper för att inte bli besviken någon vecka efter att jag fått sakerna! Sen har ju som sagt UPS vad jag vet en egenhanterad tull, och hur de hanterar "gifts" vet jag inte, men mina erfarenheter är iaf positiva Men att säga att jag glatt lallar runt och väntar mig att slippa tulla kan du ju glömma, det enda jag skrev var ren fakta från mina erfarenheter... Och som sagt, jag räknar alltid med 25-30 påslag oavsett vad jag beställer...

Och Karim, du beshöver inte ha något kreditkort för att registera dig på Paypal, men kolla först med företaget du tänkt beställa ifrån så att de tar emot betalningar via paypal från Sverige, inte alla som gör det... Vart sitter du och lägger bud, eBay eller?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått är de privata postföretagen (UPS etc) mer noga med att förtulla saker än USPS (motsvarar Posten). Eller vad det tvärtom? Jag skrev nåt om det i en gammal tråd när minnet var färskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Vad jag förstått är de privata postföretagen (UPS etc) mer noga med att förtulla saker än USPS (motsvarar Posten). Eller vad det tvärtom? Jag skrev nåt om det i en gammal tråd när minnet var färskt.

Jo egentligen så tycker man ju det, men jag klagar inte Nämen man tycker ju att borde ligga mer i privatföretagens intresse att tjäna så mycket som möjligt, dvs tulla så mycket möjligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Vad jag förstått är de privata postföretagen (UPS etc) mer noga med att förtulla saker än USPS (motsvarar Posten). Eller vad det tvärtom? Jag skrev nåt om det i en gammal tråd när minnet var färskt.

När jag jobbade på DHL för några år sen så har jag för mig att man lämnade in en lista på allt som kom in i Sverige och sen fick tullen göra vad dom ville och i så fall skickades paketen till dom, det kanske funkar annorlunda för UPS eller nu för tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx

Jo egentligen så tycker man ju det, men jag klagar inte Nämen man tycker ju att borde ligga mer i privatföretagens intresse att tjäna så mycket som möjligt, dvs tulla så mycket möjligt...

Tull och momspengar går väl rätt upp i arslet på Göran Persson så egentligen borde snarare alla skita i moms och tull.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Men In motion kostade kostade ca 350 kr mot 650 kr som det kostar här i Östersund...

http://www.strawberrynet.com/productDetail.aspx?ProdId=28406
Pris: 372 kr
+25% -> 465 kr

http://www.parfym.se/default.asp?sida=item_show.asp?code_no=H...
Pris: 429 kr
+frakt(29 kr) -> 458 kr

Permalänk
Medlem

Håll er gärna inom EU om ni ska handla från utlandet, inga nya eller beg grejer momsas&tullas från EG-länder.
För övrigt är väl gåvogränsen innan tull&moms 500:-.

Karim
Rekommenderar dig inte att handla pga din ålder, dessutom måste man vara 18 för att registera sig på ebay. I din ålder måste du ha målsmans godkännande för att beställa saker inom sverige tom.
Det är inte 25% moms på böcker t ex, btw. Bokmomsen är på 6%, dock är det 25% på de flesta andra varor. Tull måste du också betala, den är varierande mellan 10 - 20% beroende på vad det är för vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psylocke
http://www.strawberrynet.com/productDetail.aspx?ProdId=28406
Pris: 372 kr
+25% -> 465 kr

http://www.parfym.se/default.asp?sida=item_show.asp?code_no=H...
Pris: 429 kr
+frakt(29 kr) -> 458 kr

Har faktiskt aldrig varit in på parfym.se så den visste jag inte om. Men om det ser till vad jag fick betala då. cirka 350:- allt som allt så slog det de 650:- som det kostade på de parfymaffärer som finns här i stan... Och du får gärna påpeka risken med momsen men jag ser till mina erfarenheter hittills och då har det inte varit några problem... OCh nej, jag är inte naiv utan jag mjölkar bara till det tar stopp
Men det känns ju klart stabilare att beställa inom EU, beställde en 7" TFT från Tyskland och det var rätt skönt att slippa gå och oroa sig för tullen/momsen...

Och Karim, du gör som du vill men det känns inte helt stabilt för dig att beställa när du både är minderårig och inte har ett eget kreditkort, men men...