slackware, får ingen kontakt med internet/LAN

Permalänk
Medlem

slackware, får ingen kontakt med internet/LAN

hej, idag fick jag igång slackware 9.1 på min server som består av P2 350mhz, 256sd ram, 6gb hdd samt 2st realtek 100mbit nätverkskort. problemet är att jag får ingen kontakt med servern. även ifall jag lanar med korsad kabel eller pluggar i internet sladden till den. jag har provat och ge den ip 192.168.25.1 samt 192.168.25.10 på min work. men de går fortfarande ens itne pinga servern. när jag pluggar i internetkabeln får den inget ip eller kontakt med världen.

nu är frågan vad kan de vara för problem/fel? jag har provat med dhcp och static ip. när slackware bootar ser jag att drivrutinerna läses in för nätverkskortet (2st realtek)

är nybörjare inom linux så jag behöver all hjälp med att få igång detta.

Permalänk
Medlem

När man sätter upp servern är det oftast enklast att börja med bara ett nätverkskort i maskinen, annars blandar man bara ihop dem hela tiden (eller också måste man testa allt dubbelt för att kolla bägge korten). Dessutom är det inte helt självklart att den försöker skicka pingarna över det kort som är ipluggat.

Du kan ju testa ta upp ett av dem i taget, t.ex.

ifconfig eth0 192.168.25.17 netmask 255.255.255.0 up
ifconfig eth1 down

kolla läget för eth0 (koppla in den mot nån annan dator och testa pinga), och sedan

ifconfig eth0 down
ifconfig eth1 192.168.25.42 netmask 255.255.255.0 up

och testa eth1. (.17 och .42 är två ip-adresser tagna på måfå)

Om du lyckas få nåt svar där, så vet du sedan vilket interface som är vilket.
Om du manuellt vill köra dhcp-klienten för ett interface (om du ska ha det för internetanslutningen) skriver du t.ex.
dhcpcd eth0

För att ändra inställningarna som slackware använder vid uppstart ändrar du i /etc/rc.d/rc.inet1.conf. Om ett interface (t.ex. eth0) ska ha dhcp sätter du bara IP&netmask till blankt, och USE_DHCP[0]="yes"

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

ok, tack ska prova tipsen. för när jag tex gör en "netconfig" så blir inte configen på någon av dom utan står som dom gör. kan bero på att det är 2st nätverkskort i som du säger.

edit: jag tackar så mycket för dina tips. nu är allt uppe och rullar