Permalänk
Medlem

Ta bort linuxpartitioner?

hey.
finns det något magiskt sätt som jag kan ta bort linux med tillhörande partitioner på?
jag har nämligen på tok för liten hårddisk för att såväl windows som linux ska kunna samsas om utrymmet...

Permalänk

Re: Ta bort linuxpartitioner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raadik
hey.
finns det något magiskt sätt som jag kan ta bort linux med tillhörande partitioner på?

Nej. Däremot finns det flera helt normala, icke-magiska sätt att ta bort partitioner på.

W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ta bort linuxpartitioner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Nej. Däremot finns det flera helt normala, icke-magiska sätt att ta bort partitioner på.

W

det är inte utan att man blir lite nyfiken... berätta allt!

Permalänk

Re: Re: Re: Ta bort linuxpartitioner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raadik
det är inte utan att man blir lite nyfiken... berätta allt!

Om vad då? Hur man tar bort partitioner? Det beror på vilket operativsystem du använder. Och om det är Windows du kör, så är det bara att fråga i nån annan forumdel avsedd för det syftet.

W

Permalänk
Medlem

jag kör för nuvarande ubuntu och win xp parallellt. min vision är en hårddisk där jag inte längre har några spår av linux, samt att linuxpartitionerna blir windows. på nåt vänster. går det?

Permalänk

Partition magic kan du ta bort både windows partitioner och linux partitioner om inte jag minns fel!

Permalänk
Medlem

Detta är fullt möjligt att göra detta utan att förlora datan på partitionerna med hjälp utav kommersiella partitioneringsverktyg såsom Symantec Partition Magic eller Acronis Partition Expert.

Om du kör FAT32-filsystem på Windows-partitionerna så går det även att lösa detta med hjälp av några linux-verktyg som resizefs och liknande men om du kör NTFS på alla Windows-relaterade partitioner så är det värre.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

I windows 5.0 och senare kan du använda Disk Management (ctrl panel > adm. tools > computer mang.)

Permalänk
Medlem

Fast det bör tilläggas att det ej går att ändra storlek på en partition i Disk Manager utan att förlora innehållet då man måste ta bort partitionen och sedan skapa en ny med önskad storlek.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se