"förmodat dåligt ljud" skicka in hörlurarna?

Permalänk
Medlem

"förmodat dåligt ljud" skicka in hörlurarna?

Jag har då köpt ett par Koss pro3AA titanium hörlurar för ett litet tag sen, och märkte att jag hörde lite brus och små andra "oljud". Minimalt, men ändå. ( obs, detta är när jag jämför med mina högtalare).

Skulle jag kunna skicka in dem på nån sorts garanti eller så?

Permalänk
Medlem

det borde du kunna, men du borde ju vara helt säker på att det är just hörlurarna det är fel på så att dom inte kommer funka hos dem, eller att bruset faktiskt är hörbart..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Det du kan fråga dig är ju även om bruset orsakas av hörlurarna eller ljudkällan.

Du får nog åtminstone testa med någon annan ljudkälla om du inte gjort det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du sitter med en massa svettiga .mp3:er då?
Testa att lyssna från en skiva eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det du kan fråga dig är ju även om bruset orsakas av hörlurarna eller ljudkällan.

Du får nog åtminstone testa med någon annan ljudkälla om du inte gjort det.

Håller nog med här. Det är ganska ovanligt, såvitt jag vet, att det är själva lurarna som orsakar brus osv. Det brukar oftast bero på själva ljudenheten. Sen så är det väl oftast så att brus och missljud är lite enklare att höra i ett par hörlurar än vad det är i högtalare. Speciellt om du inte har lika fina högtalare som hörlurar..

Visa signatur

DIABoLiQ

Permalänk
Medlem

Hörlurarna ger ju inte ljud ifrån sig utan att bli matade med en elektrisk signal.
De lurar du pratar om har ganska lågt motstånd i sig och hög känslighet så om du har ett brus från källan så hörs det och kommer höras med alla lågimpedanslurar med hög känslighet.
Om du exempelvis kopplar dem direkt till en högtalarutgång på ett par datorhögtalare så testa att koppla direkt till källan, jämför också med att koppla dem till en mp3 spelare eller dyl, tämligen säker på att problemet är källan, och ganska troligt är att ac->dc omvandlaren hos källan inte tar bort växelströmmar tillräckligt väl.

Permalänk

Tjena!

Kolla om du har analog ljudkabel från din cd-läsare kopplad till ditt ljudkort. Många gånger då jag stött på problemet med brus och pip i lurarna (eller i högtalarna) har det varit den kabeln som varit tjuven i dramat. ta bort den och se om problemet kvarstår.

Mvh
Thomas

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.