Permalänk
Medlem

Köra Red Hat 9 och Win XP

Tjena...

Tänkte börja kika lite på linux... Men jag skulle behöva ha kvar windows xp i den också...

Jag har för mig att linux har support för NTFS och tycker att detta borde vara möjligt, precis som om man körde win 2k och xp... Eller är detta något jag fått för mig?

Jag har EN hårddisk i datorn, 74 GB raptor... Hur bör jag partitionera den?

Är helt nybörjare på linux, det sägs dock vara användbart när man börjat komma in i det, så varför inte börja?

Tacksam för svar...

Permalänk

Det finns mig veterligen inget stabilt och väl fungerande skrivstöd för NTFS. Läsning går bra, men skall du skriva är du rejält begränsad. Ett alternativ är att använda Captive-projektet, men det skall tydligen vara riktigt segt. Om du vill dela filer mellan installationerna rekommenderas därför att du använder en FAT32-partition. FAT32 kan du skriva till utan problem i *nix.

Du kan dual-boota mellan en existerande Windows-installation och en Linux-install. I de flesta desktop-orienterade/nybörjarvänliga distributioner ställs detta in automatiskt under installen. Se bara till att du har nog med ledigt (opartitionerat) utrymme på din disk för Linux-installen.

Om du vill köra Redhat rekommenderas Fedora istället. Redhat har slutat utveckla sin gamla distribution, och Fedora, som är mer av ett community-projekt har tagit över dess roll. Det är i stort sett samma sak.

W

Permalänk
Medlem

okej, jag tankar fedora nu från redhat...

hur bör jag göra nu för att kunna köra xp och red hat?
jag formaterar hela skiten och lägger nya partitioner...

hur stora bör partitionerna vara? säger att jag tar 37 gb för vare OS, men hur många partitioner bör man ha för att köra linux på? hajar du?

Permalänk
Medlem

till linux behöver du två partitioner(det går med en också men två är bättre), root(/) = 5gb och home(/home) = resten , som filsystem rekommenderar jag ext3,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
till linux behöver du två partitioner(det går med en också men två är bättre), root(/) = 5gb och home(/home) = resten , som filsystem rekommenderar jag ext3,

Njae, det där är inte riktigt riktigt. Du behöver åtminstone två partitioner, en för rootfilsystemet och en för swap. I Linux har du nämligen inte en swap-fil som i Windows, utan en hel swap-partition. Denna ligger vanligtvis på 1-1,5 GB ungefär, varierar beroende på behov. Om du sedan vill abstrahera bort användarkatalogerna, så att de ligger på en egen partition och inte är beroende av värd-systemet (praktiskt om du vill byta dist men behålla dina konton och filer) så kan du sen skapa en tredje partition för /home.

W

Permalänk
Medlem

oops, jag glömde visst nämna swapen, då blir det såhär istället,
/ 5gb
swap 500mb
/home resten

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

okej, men om jag lägger en 5 gb root, en 1,5 gb swap, en 30 gb home och sen resten åt windows? låter det ok?

men hur gör jag för att få in windows och linux? går det att installera linux och sen bara boota xp-cdn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishviking
okej, men om jag lägger en 5 gb root, en 1,5 gb swap, en 30 gb home och sen resten åt windows? låter det ok?

men hur gör jag för att få in windows och linux? går det att installera linux och sen bara boota xp-cdn?

Det är bäst att första installera Windows, och sedan Linux. Windows-installern har en tendens att skriva över ditt boot record annars, vilket är lite halvknepigt att fixa. Så, lämna en 35-40 gig ledigt när du skapar partitionen för Windows, så installerar du Fedora efter det. Du behöver alltså inte skapa 4 partitioner (1 för windows 3 för linux) i Windows-installern, utan lämna bara utrymmet ledigt på disken så skapar Linuxinstallern partitioner för dig.

Personligen skulle jag lägga lite mer än 5 gig på /-partitionen, program och sådant installeras ju dit på de flesta Linuxar. 10 GB borde dock räcka.

W

Permalänk
Medlem

okej, får ta tag i det ikväll... tankar skiten nu, 5 skivor tar dock en stund med 1 Mbit =P

Men börja jag börjar med XP då...
Finns det någon grafisk installation till Fedora?

Permalänk

5 skivor? Damn, visste inte att Fedora svällt så mycket.. Tankar du source-skivorna också? Dom behöver du förmodligen inte ha. 3 skivor låter mer rimligt.

Installern till Fedora är grafisk hela vägen, det är bara att klicka dig igenom en Wizard. I mitt tycke är den bra mycket enklare än Windowsinstallern.

W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fedora finns på sunet så du behöver inte ladda från redhats server,
ett annat tips kan ju vara att testa ubuntu som liggger på en cd, det är ju smidigare än att behöva tanka 5st,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

unbuntu?

Permalänk
Medlem

ubuntu!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

vad är det?

Permalänk
Medlem

en dist, etta på distrowatch,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

aha, okej... men jag har mitt fedora strax

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Njae, det där är inte riktigt riktigt. Du behöver åtminstone två partitioner, en för rootfilsystemet och en för swap. I Linux har du nämligen inte en swap-fil som i Windows, utan en hel swap-partition. Denna ligger vanligtvis på 1-1,5 GB ungefär, varierar beroende på behov. Om du sedan vill abstrahera bort användarkatalogerna, så att de ligger på en egen partition och inte är beroende av värd-systemet (praktiskt om du vill byta dist men behålla dina konton och filer) så kan du sen skapa en tredje partition för /home.

W

Värt att notera är kanske att det faktiskt går finfint att ha swappen i en fil istället för på en egen partition (eller både och), men det är inte rekommenderat.

Permalänk
Medlem

har lagt in fedora core... boota windows går finfint, men boota fedora går inte lika bra... när jag kommit förbi "Initierar hårdvara... Lagring Nätverk Ljud Färdig [ OK ]

vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

Kan du inte skriva lite mer vad som står? Mycket lättare att hjälpa till då.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

det står inte mer, precis i booten är det...

inte ens numlock eller ctrl-alt-delete funkar =/

Permalänk
Medlem

Ubuntu rekommenderas varmt

Har provat Fedora också och jag tycker inte om det lika mycket.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

okej? finns det på dvd? länk?

Permalänk
Medlem

www.ubuntu.(com,org,net) .. www.ubuntuforums.org - Mycket bra hjälp.

Hela disten är på en cd.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

okej, ska testa detta... tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

No problems

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

mm... Ubuntu är mysigare än Fedora.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

har fått in ubuntu nu

dock kan jag absolut ingenting om det här, vet inte ens hur man installerar program... har laddat hem en mediaspelare och lite codecs... nån som kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

rtfm, ubuntuguide.org

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishviking
har fått in ubuntu nu

dock kan jag absolut ingenting om det här, vet inte ens hur man installerar program... har laddat hem en mediaspelare och lite codecs... nån som kan hjälpa mig

Man använder pakethanteraren för den specifika distributionen, i detta fall apt-get. Borde finnas någon guide för det. Testa att söka på Google efter t.ex: "Ubuntu FAQ apt-get", utan citattecken...