Permalänk
Medlem

linux gaming??

Läste för ett tag sen om nån Linux Gaming Edition.
man kunde lira windows spel på den, dom hade får Q3 och lite andra spel att funka.
Winodws versionerna av spelen då alltså.

minns jag rätt eller helt galet??
om det finns vart hittar man det nånstans??

Visa signatur

A6Ja Q028P

Permalänk

WineX kanske... eller kanske det heter XWine, spelar aldrig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cedega (fd. WineX) är nog det du tänker på tror jag. http://www.transgaming.com/ <-- kolla där.

Permalänk
Medlem

Jag vet hur illa det här låter, men om du tänker använda Linux mest för att spela spel i så är det smartare att hålla sig till Windows.

Permalänk
Medlem

Quake funkar prima native i linux, liksom resten (de flesta iaf) av ID's spel.

Tynnhammar, WineX hette det förut, nu heter det Cedega. i det går det iallafall att få många windowsspel att fungera, även om de inte alltid fungerar till 100%.

edit: jag skrev lite sakta

Permalänk

Jag har fått: WarCraft 3, Half-Life, Red Alert 2, C&C: Tiberian Sun, Total Annihilation, Warsow och en jävla massa småspel, att fungera med Cedega (CVS).

Allt utom Warsow har fungerat nästintill perfekt, lite långa laddningstider ibland
bara.

(Warsow var ju iofs bara beta 0.2 eller nåt sånt när jag prövade och jag har inte vågat pröva efteråt iom att dom gjort en Linux-binär också.)

Cedega behövde ingen konfiguration, men jag har läst att om man ska spela t.ex Half-Life 2 så måste man tweaka grafikkortsinställningarna i cedega's config.

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Half Life, WarCraft3 och Quake {1,2,3} fungerar utan större pysslande i linux.
Spel baserade på quake3-motorn fungerar galant de med (CoD osv).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem

UT-serien finns också native till Linux.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.