Får inte igång ljudet i debian

Permalänk
Medlem

Får inte igång ljudet i debian

Har nu sittit ett bra tag o pillat men jag hittar inte vart man kan få ordning på ljudet. Har hittat nått om ALSA? Använder mig av ett Creative audigy 2. Hur ska man göra?

Skulle va kul om jag fick ifång så jag kan lira lite mp3 låtar

Permalänk
Medlem

Installera en 2.6-kernel (om du inte har det) och alsa-utils (kanske var något mer alsa-tjaffs, kommer inte ihåg riktigt). Starta sedan alsa-mixer. Kolla att det är rätt kort som står högst upp till vänster (har du något mer ljudkort som kan stjäla ljudet..?), och sätt sedan på Master och PCM på 75-100%. Sen borde det funka...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

2.6 kernel har jag redan, Finns det något sätt att kontrollera att man använder 2.6 kernel?

Installerarde alsa-utils men vart ska jag starta alsa-mixer? Konsollen?

Permalänk
Medlem

Vilken version du kör får du fram med

uname -r

Vad jag vet så måste du installera en alsadrivrutin för ditt kort också.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

2.6.8-2-686 kör ja med

Edit: får verkligen inte igång det :S ska de va såhär jobbigt att få ljudet att funka?

Permalänk
Medlem

Prova att köra alsaconf och se om ljudkortet hittas. Du får ta bort Alsa och OSS i kerneln innan om du inte ska köra med kernelns inbyggda alsadrivrutin. Det enda du behöver är stöd för ljudkort. Alsaconf ska ordna alla moduler automatiskt. Hittas allt är det bara att köra alsamixer, ställa in allt som det ska va. Sen köra alsactl store.

edit: jag har alsa-lib, alsa-oss, alsa-driver, alsa-headers, alsa-tools, alsa-utils installerat här (gentoo)

edit2: kolla så inte Master är mutad i alsamixer. Tryck på M för att ta bort.

Permalänk
Medlem

Att kompilera om kerneln är inte nödvändigt - jag har testat själv med exakt det kortet!

alsamixer ska du köra i en terminal.

Vilket program försöker du spela upp ljudet med? Använder det alsa för output?

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu