Permalänk

Linux server

Tjenixen har en Xp server som står å snurrar i garderoben här, men anser att en server bör vara mycket mer stabil så mina tankar går nu mot Linux, jag har några frågor angående detta,

först av allt

vilken dist är bäst? jag använder min server till media/ Ftp / webserver / Downloads / filserver inom mitt lokala nätverk

sen så undrar jag om det finns nån lösning för att kunna skriva på Ntfs med Linux, då jag har ca 400 gig som jag inte är så himmla sugen på att formatera för att byta os, dock så behöver jag även kunna skriva till det, då jag inte vill köra 2 OS.

sen så undrar jag om det finns nått alternativ för att installera Linux utan att bränna det på skiva? tex via Usb disk, eller rentav emulera det med Daemon eller så.

sen fråga 3 är ju om det finns nån vettig lösning som ersätter windows remote desktop, tänkte istill med VNC kanske.

burken i sig är med 4 diskar, 1 dvd brännare, dubbla lan, 1024 ram, 2500 mhz (nerklockad till 1200) pga värmen då den står i en garderob samt ett 32mb graffekort

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Medlem

Man kan inte skriva till NTFS i linux.
Det finns massor av LiveCDs där ute.

Vad ska man med VNC till när ssh finns?
Om jag inte minns helt fel skrevs VNC till unix från början.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

hmm, jag har läst på ett flertal sidor nu där folk hävdar att dom skriver till Ntfs diskar, samt att det har varit experimental ett tag, men att det nu ska vara ett alternativ i inställningarna

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Medlem

Inget jag provat, http://www.jankratochvil.net/project/captive/
Med ntfs drivern i 2.6 kan man bara skriva över filer utan att ändra storleken (finns lite hacks för att göra det användbart).

Jag kan rekommendera Ubuntu, jag installerade det igår på min server och allt har gått smärtfritt. apt är överlägset de flesta pakethanteringssystem. Kör man en server install så installeras ett base system (utan X), sen är det bara att dra in de övriga paket man behöver med apt. http://www.ubuntu-forum.de/thread.php?threadid=17

Som slackware användare sen version 4 kan jag inte köra debian, men debian med annat namn går bra

Permalänk

tack så jättemycket, nu ska jag vålda in linux på burken så fort jag skaffat en tim skiva

*TOOOOOM

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Medlem

jag är nybörjare inom linux och slackware funkade för mig. allt rullar på finfint och jag kör de mesta som du gör.

Permalänk

även NTFS skrivning? det är just det som är problemet.. vill ju inte tappa 400 gig för att testa ett annat os..

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Medlem

du kan ju testa utan att formatera. lässtöd för ntfs funkar prima.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Hmm om du har partition magic så klarar det att konvertera NTFS -> FAT32 vilket du kan göra innan linux installation så kan du garanterat läsa/skriva till disken.
Dock blir det problem om du har mycket stora filer (4GB+) på NTFS partitionen

Permalänk

Captive ska vara väldigt långsamt med att skriva till ntfs, så jag skulle inte rekommendera det om du använder disken flitigt. Om du har möjlighet så bör du kopiera över allt till en ext3/reiserfs-partition.

Kör förresten Slackware på min server som har varit igång i 49 dygn nonstop nu.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Jag kan rekommendera Ubuntu, jag installerade det igår på min server och allt har gått smärtfritt. apt är överlägset de flesta pakethanteringssystem. Kör man en server install så installeras ett base system (utan X), sen är det bara att dra in de övriga paket man behöver med apt. http://www.ubuntu-forum.de/thread.php?threadid=17

Ska man köra en server som inte behöver X, ljud osv. ser jag ingen riktig anledning till att välja Ubuntu framför Debian. Ubuntu är väl aningen mer desktop-anpassat, och i.o.m Sarge så är ju Debian-installationen busenkel.