Stämma paketleverantörer ?

Permalänk
Medlem

Stämma paketleverantörer ?

Tja,mitt psp är på väg,beställde det från audiopcubes. Men nu helt plötsligt har jag fått får mig att packetet har "slarvats bort" av leverantörerna. track & trace har ej uppdaterats på något dygn,sedan måndag morgon närmare bestämt.

Men har jag rätt att på något sätt stämma eller få ersättning för packetet de tappat? Samt hur blir det om man skrivit ner värdet så att man slipper moms, kan de hålla reda på värdet trots att packetet är borta ?

Jag hoppas och tror att allt är okej,men är smått orolig bara.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

Re: Stämma paketleverantörer ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Tja,mitt psp är på väg,beställde det från audiopcubes. Men nu helt plötsligt har jag fått får mig att packetet har "slarvats bort" av leverantörerna. track & trace har ej uppdaterats på något dygn,sedan måndag morgon närmare bestämt.

Men har jag rätt att på något sätt stämma eller få ersättning för packetet de tappat? Samt hur blir det om man skrivit ner värdet så att man slipper moms, kan de hålla reda på värdet trots att packetet är borta ?

Jag hoppas och tror att allt är okej,men är smått orolig bara.

Beställde basar och steg till bilen ifrån USA, kunde följda verje station hela vägen till Koeln men när den kom till Koeln slutade den uppdateras. Låg i Koeln i säkert en vecka tills den uppdaterades till Bromma en dag och nästa dag stod paketet utanför dörren (bildligt talat ) Så det kan nog vara lite si och så med uppdateringarna eller så ligger bara paketet och väntar... Vilket företag skickas det med?

Permalänk
Medlem

vet ej,men packetet var i sthlm 12:33 och är på väg till Lund..så allt är frid och fröjd

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

Tur det då, GL HF

Permalänk
Medlem

Nja,jag fick nyss reda på att den inte alls var på väg till lund utan att den var hos tullen...fan

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

ojdå då får du en trevlig överrasking

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag ej,för värdet är nedskrivet till 44 $ plus att det står "GIFT" , skulle jag få 25 % på de 50 dollarna ska jag överklaga då det ska vara tullfritt på varor under 50 dollar eller vad det är för gräns.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Det hoppas jag ej,för värdet är nedskrivet till 44 $ plus att det står "GIFT" , skulle jag få 25 % på de 50 dollarna ska jag överklaga då det ska vara tullfritt på varor under 50 dollar eller vad det är för gräns.

Men kostade det verkligen 44 dollar att köpa det då?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sen är det inte tullfritt för att det är under $50, det dom gör är att bara ta stickprov på varor med värde under 300kr.

Plus att fastnar det där brukar man få skicka in ett kvitto om dom inte riktigt litar på värdet på fraktsedeln..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Det hoppas jag ej,för värdet är nedskrivet till 44 $ plus att det står "GIFT"

Det du får tänka på när säljaren skriver ned värdet på kvittot till 44 dollar är att du bara får 44 dollar i ersättning om din PSP skulle gå sönder under leveransen (och detta givetvis förutsatt att säljaren försäkrat försändelsen).

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Det du får tänka på när säljaren skriver ned värdet på kvittot till 44 dollar är att du bara får 44 dollar i ersättning om din PSP skulle gå sönder under leveransen (och detta givetvis förutsatt att säljaren försäkrat försändelsen).

Jo,det är jag medveten om. Men jag chansade för att slippa betala 500kr extra.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Det hoppas jag ej,för värdet är nedskrivet till 44 $ plus att det står "GIFT" , skulle jag få 25 % på de 50 dollarna ska jag överklaga då det ska vara tullfritt på varor under 50 dollar eller vad det är för gräns.

Tullavgiften är inte så farlig, värre med momsen som betalas från första kronan.
Sen det där med "gift", glöm det, tullaren är inte tappad bakom en vagn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Det hoppas jag ej,för värdet är nedskrivet till 44 $ plus att det står "GIFT" , skulle jag få 25 % på de 50 dollarna ska jag överklaga då det ska vara tullfritt på varor under 50 dollar eller vad det är för gräns.

Ja som sagt, att det står "gift" är ingen garanti för att slippa momsa. Dock så har jag klarat mig hittills Men att han har sänkt värdet på innehållet bör du tjäna på. Mitt slutsteg som jag beställde kostade $410 och listar i Sverige ca 9000. Det angivna värdet på paketet var $100 och det var också vad jag fick skatta... Likadant med basarna, tur att tullen inte är så insatt i bilstereo Men det är ju alltid en risk eftersom det är även max ersättingen man kan få ut om det skulle gå sönder i frakten eller tappas bort på vägen... Du kanske får en räkning på runt 200:- men då har du ju din PSP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Det hoppas jag ej,för värdet är nedskrivet till 44 $ plus att det står "GIFT" , skulle jag få 25 % på de 50 dollarna ska jag överklaga då det ska vara tullfritt på varor under 50 dollar eller vad det är för gräns.

Överklaga för att du inte får igenom ditt skattebrott? Hmmm...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Överklaga för att du inte får igenom ditt skattebrott? Hmmm...

Med den skattepolitiken som sossarna för idag har man väl inte många andra val ?

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

Sedan är det så att tullen har en "inofficiell" gräns på 200 kronor. Allt under den tullas och momsas ej. Normalt sett skulle alla försändelser momsbeläggas, men det skulle bli alldeles för mycket jobb.

Däremot är det fortfarande 500 kr som gäller vid försändelser mellan två privatpersoner.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur mycket det gick på?
Funderar på att köpa från bestbuy.com och de finns från 250 dollah fast troligen bara enheten då.
Betalar man runt 300 dollah så får man säkert med nå annat som value pack.

http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?skuId=7000835&type=pr...
http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?navLevel=5&type=categ...

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

ojoj,köp inte därifrån, låter för mkt !

Betala 229 USD för ett standard-pack + 13 USD frakt. Paketet skickades i söndags och anlände till sverige i onsdags,hade den ej fastnat i tullen hade jag fått mitt psp igår,mao snabb frakt !

www.audiocubes.com

ps. 269 USD kostar value-pack där http://www.audiocubes.com/product/Sony_PSP-1000K_PlayStation_...

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

Oki, polare som är där nu och kanske ska be han beställa och ta med sig.
Då vet man att det kommer fram helt och inte i 10 delar.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Man kan inte stämma folk i sverige. På sin höjd kan du begära skadestånd.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Man kan inte stämma folk i sverige. På sin höjd kan du begära skadestånd.

Visst kan man det, kostar 450:- och stämningsansökan lämnas till tingsrätten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklasf
Visst kan man det, kostar 450:- och stämningsansökan lämnas till tingsrätten.

Fin avatar du har

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Fin avatar du har

Jo, nu när man har bytt Malmö mot Umeå så måste man ju visa var man kommer ifrån

Permalänk
Medlem

Tracking från USA fungerar oftast inte så fort som varan har lämnat landet (internationella samarbeten = noll).

Permalänk
Medlem

Hehe en stämning i Sverige?.. ojoj..
Tar ofta över ett år och brukar bli väldigt dyrt om man råkar förlora.

Permalänk

schyssta priser.. fick du paketet me UPS, köln och bromma, hmm antar att det är UPS , eller är jag helt ute och cyklar

Visa signatur

Antec 1080 430w| Gainward 256mb 6600gt 550/1050 agp| Twinmos ddr3200 2-2-2-11 T2 256*2| T-breed xp2400 11.5 * 200 = 2000@2300mhz | ZM 7000B-CU | Abit An7 | Fujitsu Siemens C992 19" skärm |