Permalänk
Medlem

Debian: Sarge eller testing?

Sedan sarge släpptes som stabil läste jag på Debian.org att de rekommenderade att ändra testing till sarge i source.list. Jag gjorde detta eftersom uppdateringar från security.debian.org inte fungerade, då testing inte längre verkade finnas på den servern (dock gick det bra på de andra).

Men nu verkar ju testing fungera igen. Är det så att testing är nyare än sarge? Är det reant av så att testing numera är gamla sid (unstable)? Vad är unstable nu i så fall?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

http://www.debian.org/releases/

Citat:

The current “stable” distribution of Debian GNU/Linux is version 3.1r0, codenamed sarge.
...
The current “testing” distribution is etch.
...
The “unstable” distribution is called sid.

Permalänk
Medlem

Testing är givetvis nyare än Sarge, men den är kanske inte lika stabil. Your mileage may vary, själv håller jag mig till de stabila Sarge-paketen.

Etch (som nya testing heter) är gamla Sid, det stämmer.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Re: Debian: Sarge eller testing?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Sedan sarge släpptes som stabil läste jag på Debian.org att de rekommenderade att ändra testing till sarge i source.list. Jag gjorde detta eftersom uppdateringar från security.debian.org inte fungerade, då testing inte längre verkade finnas på den servern (dock gick det bra på de andra).

Men nu verkar ju testing fungera igen. Är det så att testing är nyare än sarge? Är det reant av så att testing numera är gamla sid (unstable)? Vad är unstable nu i så fall?

Sarge är ju som bekant inte längre testing, utan stable.
Nya testing heter etch, och sid ligger väl och tuggar med samma uppgifter som alltid.

Om du vill fortsätta köra sarge på din burk, så rekommenderar jag att du ersätter testing med sarge i sources.list, så får du rätt uppdateringar osv i fortsättningen (även från security.debian.org).

Hoppas det hjälpte.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

isecore: För att vara lite petig..

Etch är inte gamla sid. Etch började som en kopia av sarge när sarge blev stable. När paketen har varit ett litet tag i sid (så att man märker att det inte är jättegrova buggar eller så) går de vidare till etch. Sarge i sin tur började som en kopia av woody...

Sid är alltid unstable.

Kan tyckas lite rörigt. Här är en bild som förklarar det också:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a7/Debian-package-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peritus
isecore: För att vara lite petig..

Etch är inte gamla sid. Etch började som en kopia av sarge när sarge blev stable. När paketen har varit ett litet tag i sid (så att man märker att det inte är jättegrova buggar eller så) går de vidare till etch. Sarge i sin tur började som en kopia av woody...

Sid är alltid unstable.

Kan tyckas lite rörigt. Här är en bild som förklarar det också:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a7/Debian-package-...

Ouch, my bad. Skyller på att jag var trött

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.