Permalänk
Medlem

Vecktorlinux, för/nakdelar?

Hejsan har kollat på disten Vectorlinux som personligen värkar vara ganska bra.
Så är det någon som har testat dena dist som kan säga lite om den, vilka för/nakdelar den har och liknade.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

perfekt för bärbara och speciellt m. äldre såna. fick problem med svenskt tangentbordslayout men lyckades till slut.
har tänkt att testa den nya , 5.?, men e så nöjd med Ubuntu och Gnome

sen e den jätteseg att ladda ner , tror download på 30 kbps från deras main och mirrors, kanske har bättrats till nu.

prova Slax annars , en live-cd m. install optioner.

go Ubuntu go

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jgb_jgb
perfekt för bärbara och speciellt m. äldre såna. fick problem med svenskt tangentbordslayout men lyckades till slut.
har tänkt att testa den nya , 5.?, men e så nöjd med Ubuntu och Gnome

sen e den jätteseg att ladda ner , tror download på 30 kbps från deras main och mirrors, kanske har bättrats till nu.

prova Slax annars , en live-cd m. install optioner.

go Ubuntu go

okok, Så vectorlinux är mest lämpad för äldre datorer? =(
Att ladda ner går ju inte så fort runt 100-200 kbps..

Men hur är slax? för nakdelar med den?
(Är uppen på förslag på alla lite udda distar ; )

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Inaktiv

Annars så rekommenderar jag Minislack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Annars så rekommenderar jag Minislack

Ska kolla upp dena med. ^^

Alla som postar förslag på andra distar får gärna skriva för/nakdelar med den disten ny föreslår(endas så kallade "ovanliga" distar. ^^)

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

ska du absolut köra linux ska du köra vector-linux, Ingen tvekan om det. Snabbare dist finns inte.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Zadazi: Det blir lättare att räkna upp för/nackdelar om du talar om
1) vad du ska använda det till
2) vilken dator du ska köra det på
3) om du vill att det ska funka direkt, eller om du vill konfigurera en massa själv

Vectorlinux funkar bra på äldre hårdvara och är lätt att använda, dock så har det inget apt-liknande paketsystem (rätta mig om jag har fel), så du måste ladda ner det separat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Zadazi: Det blir lättare att räkna upp för/nackdelar om du talar om
1) vad du ska använda det till
2) vilken dator du ska köra det på
3) om du vill att det ska funka direkt, eller om du vill konfigurera en massa själv

Vectorlinux funkar bra på äldre hårdvara och är lätt att använda, dock så har det inget apt-liknande paketsystem (rätta mig om jag har fel), så du måste ladda ner det separat.

ok,
1. Allt. ^^ programerin av c++, php. och lite sådan sedan även lite spelade genom cedega.
2. Just nu kommer jag använda den på min arbetsdator, men senare hoppas jag på att kunna använda det på min laptop.
Arbetsdator är en amd 2200+, 768 ram, 200gb hdd, geforc fx5200 (Ett problem kort i linux. =( )
3. Ju mer som funkar direkt desto bättre men är ju alltid skoj att trixa lite med det för att få det funka också.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Ok

Jag skulle rekomendera Ubuntu till dig, det är lätt att installera och använda.
www.ubuntulinux.org
Din dator klarar alla större distar utan problem, och GeForcekortet är inga problem, Nvidia har bäst linuxstöd av alla grafikkortstillverkare.
Förhoppningsvis funkar allt direkt i Ubuntu, men det går alldeles utmärkt att pilla med det, eftersom alla konfigurationsfiler ligger där de "ska" ligga, dvs man har inte flyttat om dem,
http://www.ubuntuguide.org/ är bra för att lösa de vanligaste problemen/installera de vanligaste programmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Zadazi: Det blir lättare att räkna upp för/nackdelar om du talar om
1) vad du ska använda det till
2) vilken dator du ska köra det på
3) om du vill att det ska funka direkt, eller om du vill konfigurera en massa själv

Vectorlinux funkar bra på äldre hårdvara och är lätt att använda, dock så har det inget apt-liknande paketsystem (rätta mig om jag har fel), så du måste ladda ner det separat.

Det har två apt system
Slapt-get och Vlapt-get så försök inte!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Ok

Jag skulle rekomendera Ubuntu till dig, det är lätt att installera och använda.
www.ubuntulinux.org
Din dator klarar alla större distar utan problem, och GeForcekortet är inga problem, Nvidia har bäst linuxstöd av alla grafikkortstillverkare.
Förhoppningsvis funkar allt direkt i Ubuntu, men det går alldeles utmärkt att pilla med det, eftersom alla konfigurationsfiler ligger där de "ska" ligga, dvs man har inte flyttat om dem,
http://www.ubuntuguide.org/ är bra för att lösa de vanligaste problemen/installera de vanligaste programmen.

Tyvär är jag inte så förtjust i ubuntu p.g.a den dom gjort med att man inte kan logga in som root genom su, utan behöver skriva något specila kondo och efter komandot det man vill göra som root. =( inget jag alls gillar... Men förövrigt är ubuntu trevligt lite "för lätt" att installera bara.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

sudo är väldigt smidigt tycker jag, men om man vill så går det att aktivera root kontot med ett enkelt komando, det står precis hur du ska göra i ubuntuguide.

om du vill ha lite mer att bita i föreslår jag debian eller arch.

Permalänk
Medlem

alias su="sudo -s -H" eller sudo passwd klarar den biffen galant

edit: sudo /bin/bash fungerar nog också

Permalänk

Jag har kört Slackware men gillade det inte riktigt pga konservatismen och det tunna utbudet i swaret. Vad är det för skillnader mellan Slack och VecktorLinux?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
Tyvär är jag inte så förtjust i ubuntu p.g.a den dom gjort med att man inte kan logga in som root genom su, utan behöver skriva något specila kondo och efter komandot det man vill göra som root. =( inget jag alls gillar... Men förövrigt är ubuntu trevligt lite "för lätt" att installera bara.

De går fin fint att logga in som root i Ubuntu, man får visserligen gå in i login-inställningarna för att tillåta det.