Sitter och fattar inte hur jag kommer åt min Linux bruk där hemma !

Permalänk

Sitter och fattar inte hur jag kommer åt min Linux bruk där hemma !

Hejsan !
Jag har ett problem jag tagit upp förut här på swe. Jag fick hjälp där ett tag men det fungerar fortfarande inte. Jag vill kunna komma åt min linux burk där hemma men det går fasen inte. Jag har ubuntu linux på burken jag vill komma åt. Så använder jag mig av vncviewer 4.1 tror jag det är. Sedan har jag öppnat porten 5900 på min router hemma. Men det fungerar fortfarande inte. Jag har i ubuntu startat fjärrskrivbord att man måste ha lösenord för att komma åt burken men det fungerar fortfarande inte. Jag tror det har med routern att göra för jag kommer in på linux burken igenom mitt hemnätverk. Vad gör jag för fel tror ni ?

Tacksam för svar !
Mvh Jonas

Permalänk

Re: Sitter och fattar inte hur jag kommer åt min Linux bruk där hemma !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Sedan har jag öppnat porten 5900 på min router hemma.

Har du dirigerat om den till din interna burk korrekt också?

W

Permalänk

Hur menar du ?

Permalänk
Medlem

Har du anget routerns interna IP-adress i routern under port forwardingen?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Gör så att all trafik så kommer till din router på port 5900 går mot the interna ip't som din ubuntu-burk har. som om din ubuntu-burk har ip't 192.168.2.1 så gör du så all extern trafik på port 5900 går mot 192.168.2.1 i ditt interna nät. Det kallas för port-forwarding och görs nog lättast genom att NAT'a.
Om du bara öppnar port 5900 så vet inte trafiken vart den ska ta vägen när den väl kommer in i ditt interna nät.

Permalänk

Nej det var så jag trodde också att om man bara öppnar porten så vet inte routern vilken dator som det skall till. Men jag har inget som heter port-forwarding men nat finns det något som heter. Där kan man hänvisa till detta då?

Permalänk
Permalänk

Okej men dom länkarna visar ju bara hur det fungerar inte hur jag skall konfigurera routern ju !

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej men dom länkarna visar ju bara hur det fungerar inte hur jag skall konfigurera routern ju !

Öppna manualen för din router, där bör det stå hur man använder den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som jag kommer ihåg det så måste man även öppna port 5901, ( http://www.realvnc.com/faq.html#firewall ) , såvida du inte ska fjärrstyra ditt "native" X-skrivbord.

Permalänk

Om det fungerar att ssh'a mot burken så kan du köra xtighvncviewer -fullscreen -via "din externa ip" "din interna ip" så tunnlar du vnc genom ssh, då behöver du inte ha någon annan port än 22 öppen.

Visa signatur

Workstation: Athlon 64 4000+ | NVIDIA 6600 GT | 2048 MB DDRRAM | 250 GB HDD

Permalänk

Okej vet inte vad ssh är ?
Nja men det står inte i manualen till routern hur man gör detta !
Jag har en lantech router.
Jag har kollat och trodde också att man behöver öppna 5901 porten. Men frågan är ju hur vet routern vilken dator den skall skicka det till. Det måsta man ju fylla i någonstan och det sa edavwal att det va i nat på routern . Och när jag öppnar nat på routern finns det där man öppnar tex 5900 porten sedan finns det en annan länk man kan klicka på där man kan fylla i en trigger port och sedan om det skall vara udp eller tcp och sedan där man kan skriva public port och sedan udp eller tcp igen och sedan enabled man kan bocka i. Kan det vara där man hänvisar till rätt dator?

Permalänk
Medlem

Det kan det vara, kolla på www.portforward.com ifall din router finns med där annars

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Kolla efter något som heter "static routes" också, det använder lite olika termer ibland

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk

Jepp static routes fanns med hur fyller jag i där då?

Destination LAN IP skall man skriva i något och

Subnet Mask också man skall skriva i något och

Gateway skall man också skriva i något .

Vad är det jag skall fylla i i dessa fälten ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Jepp static routes fanns med hur fyller jag i där då?

Destination LAN IP skall man skriva i något och

Subnet Mask också man skall skriva i något och

Gateway skall man också skriva i något .

Vad är det jag skall fylla i i dessa fälten ?

Allt det här med hur du portforwardar borde stå väl beskrivet i manualen för din router. Faktum är att det egentligen inte ens är en operativsystemsfråga och därmed förmodligen hör bättre hemma i nätverksforumet.

W

Permalänk

Nu har jag fixat så jag har portforwading men det fungerar ändå inte att komma åt linux burken. Jag kommer åt den som sagt i mitt hemnätverk men när jag skall köra den ute från vägrar den. Eller är det så att jag har ju provat bara att köra i mitt hemnätverk men via mitt ip nummer som jag har från internet. Det kanske inte fungerar att köra så eller prova så menar jag ?

Permalänk
Medlem

Utifrån måste du ansluta till din externa IP-adress. Den hittar du på: www.whatismyip.com

Permalänk

Jepp jag vet det har jag gjort. Men det fungerar inte ändå. Men vad tror ni om min teori att det inte går att ta den externa ip adressen om man är i samma nätverk och försöka connecta linux bruken eller skall det gå ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Men vad tror ni om min teori att det inte går att ta den externa ip adressen om man är i samma nätverk och försöka connecta linux bruken eller skall det gå ändå?

Det beror på routern. Är inte helt omöjligt att det kan vara det. Be någon kompis testa att ansluta! Räcker med att de får upp formuläret för att ange lösenordet så vet du att det fungerar.

Permalänk

Jepp får prova detta !
Det är skit konstigt detta fattar inte vad det kan vara !
Fär det räcker väll att man starta fjärrskrivbordet i linux ?

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt på att det kanske är din linuxburk som blockerar sin inkommande trafik på den porten?

Prova ställ in din brandvägg på linuxdatorn så den tar emot på den porten så fungerar det säkert bättre.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

MEn har linux burken en brandvägg med sig i installationen ?
Det trodde jag att ubuntu som jag kör inte har utan att man får installera efter åt för det har jag inte gjort?
Sedan då borde jag väll inte komma in på linux burken överhuvud taget väll? Jag kommer ju in på den i mitt hemnätverk !

Permalänk
Medlem

Ge mig ditt IP så ska jag testa...
Jag tror inte du kan använda ditt externa ip i ditt interna nätverk, utan någon utifrån måste pröva för att se om det går att komma in utifrån (makes sense? man måste försöka komma in utifrån för att se om det går att komma in utifrån )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
MEn har linux burken en brandvägg med sig i installationen ?
Det trodde jag att ubuntu som jag kör inte har utan att man får installera efter åt för det har jag inte gjort?

iptables finns väl där, men däremot inget gui (app) att styra det med.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

en tråd räcker utmärkt
*låst*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor