Permalänk
Medlem

Min första chassi-modd [Bilder]

Jaha, då var det dags att försöka ge sig på att modda ett chassi för första gången. Har kollat runt har på forumet ett tag nu och för varje mod man ser blir man ju bara mer och mer sugen på att hitta på något roligt själv. Så för ett par dagar sedan så lättade jag lite på plånboken och beställde ett nytt chassi. Då det är min fösta mod så vet man ju aldrig hur det kan gå. Det kan ju gå helt åt ****** och då kan det vara bra att ha ett chassi i reserv. Det blev ett Antec SLK3700BQE som jag föll för direkt.

Nu när jag är så förälskad i det så kommer det nog att ta ett tag innan jag kommer att använda mitt gamla chassi som jag nu ska modda. Eftersom att det bara gick åt 1½ dag så kommer hela projektloggen på en gång. Jaja... nog med skitsnacket nu, över till projektet.

Här är då chassit som jag hade tänkt modifiera lite:

Det är ett SweeX Xenon blaha blaha
(Jag vet att det är ett fabriksmodat chassi och nu skäms jag lite över att jag en gång köpt det. Men när jag köpte det för ungefär 1½ år sedan så tyckte jag att det var häftigt. Har nu mognat lite och föredrar lite mer stilrena chassin. Mitt gamla cs-nick som jag har här på swec skäms jag lite över också... börjar bli dags att byta då jag
inte ens spelar cs längre)

Lite av det som skall göras:

*Ta bort fläcktgallret vid bakre fläktplatserna
*120mm fläckthål i fronten
*Ta bort "X:et" på vänstersidan
*Måla utsidan blanksvart
*Måla insidan med flourescerande grön

Då var det dags att börja då!

Först plockade jag isär det

Så här ser de bakre fläktplatserna ut efter att jag hade lite tråkigt hemma hos morsan en regning kväll och var lite irriterad på det vinande ljudet som kom från datorn. Eftersom att morsan bor i en lägenhet på 3:dje våningen kunde jag inte använda någon såg eller liknande så det fick bli en avbitartång. Det gick ganska enkelt att
knipsa bort gallret eftersom att det är ett billigt chassi med inte allt för tjocka plåtar.(och ja, jag vet att det ser fördjävligt ut och något tystare blev det inte heller )

Med hjälp av farsans dremel fick jag till det här resultatet

Ser lite knöligt ut runt det övre hålet men det är nu åtgärdat.

Då var det dags för 120-hålet i fronten. Så här kommer en "före" bild av hur fronten ser ut

Tänkte att det skulle bli enklast om jag satte igen hela den delen där hålet skulle vara så jag började fundera lite på hur jag skulle gå till väga. Eftersom att det redan är massa hål i front skulle det bli lite svårt att bara spackla igen dem så jag kom på en ganska enkel lösning. Ide´n var att ta bort allt som sticker ut på baksidan och sätta dit en tunn plastskiva. Så jag sprang iväg för att leta reda på plastskiva som jag kunde använda. Men efter att jag irrat omkring på farsan gård i 20 min utan att hittat en enda liten plastbit var jag tvungen att komma på nått annat. En metallbit kunde inte användas då jag tvivlar på att borret skulle palla det. Så det fick helt enkelt bli
en pappskiva. Inte det bästa men det funka. Här kommer en bil på hur det blev:

Lade senare på ett extra lager spackel för att dölja pappskivan.

Ja, sedan var det bara att lägga på ett lager med spackel på framsidan

Efter att ha slipat lite på det första var dags för det andra

Resultatet av slipningen på det andra lagret blev såhär

Efter ett tredja lager spackel var det dags att borra upp hålet för 120-fläkten.

Jaa! jag vet att det är för långt åt vänster. Lite förbannad man blev när man såg det. Men efter lite funderande kom jag på att jag kan sätta knapparna och dioderna brevid fläkten. Då blir det ju lite eget :). Borret som jag använde syns på den sista av bilderna. Det inhandlades på biltema för c:a 55 kr Art.nr: 20-304 (så slipper de
som undrar fråga)

Så var det dags att fixa vänsterplåten. Tänkte att jag skulle prova att använda sticksågen lite så det var bara att springa och hämta den. Efter lite skissande, sågande och slipande såg vänsterplåten ut så här

Hörnen blev förvårnadsvärt raka och fina(förutom ett hörn som blev lite snett). Nästan så att jag själv blev lite förvånad över hur bra det blev.

Eftersom att det är ett hål i plexiglaset där det ska sitta en fläkt var jag tvungen att ha kvar mitten av "X:et". Efter lite sågande och sådant blev det så här

Ska nog fixa ett nytt plexiglas utan hål.

Det var själva modifikationen det, dags att måla om det.

Först borrade jag upp några nitar för att få isär skelettet. Till det använda jag ett 4mm borr. Sedan var det dags för primern

Och så här såg det ut efter det första lagret färg

Jag är medveten om att det är vissa ställen som saknar färg. Men jag glömde ta ett kort när jag hade lagt på det andra lagret, men men.

Jaha, till det svarta då... men, va fan är det här!

Har kunde det bli så ***** illa?!? Det har ju alltid annars gått bra när jag har målat med sprayfärg. Kan det möjligen vara så att kvalitén på biltemas hobbyfärg inte är den bästa? Nja... dom färgerna köper jag nog inte igen. Farsan sa att han skulle ta med lite färg från jobbet så att jag kunde göra om det. Den färgen är nog lite bättre hoppas jag. Men trotts att jag var full av ilska, med tanke på resultatet, satte jag ihop chassit för att se hur det skulle se ut och här är resultatet.

Här kommer en närbild på hålen till dioderna

Knappen hamnade bakom luckan istället. Tyvärr finns det bara en knapp nu eftersom att jag lyckades ta sönder den andra. Men det gör inte så mycket... man klarar sig med en powerknapp.

Det är inte så illa som det ser ut på dom här bilderna. Jag hade inte torkat av chassit innan jag tog korten och tydligen var det väldigt dammigt där så det hade samlats mycket damm på chassit.
Bilder på datorn när den är igång kommer det nog ta ett tag innan jag kan ta, för jag har ingen dator som jag kan sätta in i chassit förutom den jag precis har satt in i det nya chassit och den orkar jag inte flytta över igen... men det kommer.

Inköpslista(Biltema):

Slipsvampar, 3st
Art.nr: 19-3041 12:90 st (Grovlek: 150/100, 80/60, 60/46)
Håltagningsborr
Art.nr: 20-304 54:90 st
Finspackel
Art.nr: 36-052 79:90 st
1 burk klarlack
Art.nr: 36-239 34:90 st
1 burk primer
Art.nr: 36-228 34:90 st
1 burk grön, flourescerande hobbyfärg
Art.nr: 36-453 39:90 st
2 burkar blanksvart hobbyfärg
Art.nr: 36-231 34:90 st

Så sluligen kan jag väl säga att jag tycker att det blev mycket snyggare en förut(förutom färgen då). Men jag tycker fortfarande inte att det är snyggt eftersom att jag har tröttnat på chassin med plexifönster och sånt. Fast det kan vara bra att ha den sen när jag köper nya delar till min dator. Kommer nog att ta dom delar som blir över och trycka in i den här burken och ge till lillbrorsorna i julklapp. Dom kommer nog att bli glada då, enligt dom är det ju så att dessto mer det lyser dessto snyggare är det :D. Blir väl lite UV-fläktar och två UV-rör som ska in också. Kan även säga att jag hade tänkt att göra det här innan jag såg Golliwogs modd, vilket jag för övrigt
tycker blev väldigt lyckad.

Det var allt för den här gången. Får se när jag har ork, tid och lust att fräsha upp min gamla IBM Destop som jag hade tänkt att använda som HTPC. "I'll be back"

P.S. Kanske kommer med nya bilder när jag har målat om utsidan

//Jerry

EDIT: ändrade ½ till 1½

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

ser inget :/

EDIT: nu ser jag, coolt

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Avstängd

läkker färg, nu vill man också måla om insidan ju!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Ser bra ut för att vara första modden, trots de små missödena. Om du sprayar om det svarta blir det nog ett mycket bättre helhetsintryck.
Vet inte om jag tyckte den gröna färgen var så vacker, men huvudsaken är att du gillar den eftersom det är ditt chassi.

Permalänk
Medlem

Insidan gillar jag mycket. Det limegröna är så fin. Grattis till en lyckat första modd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalimac
Ser bra ut för att vara första modden, trots de små missödena. Om du sprayar om det svarta blir det nog ett mycket bättre helhetsintryck.
Vet inte om jag tyckte den gröna färgen var så vacker, men huvudsaken är att du gillar den eftersom det är ditt chassi.

Ja jag tycker att den gröna färgen är ganska snygg... men det är skit samma, ska ju ändå ge det till lillbrorsorna och dom tycke att den var "asgrymt"

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd

kan bara säga att lackeringen kan bli bättre men för att vara första gången får det duga

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Du kan fråga en moderator att byta ditt namn om du så vill

Annars var det där ett snyggt bygge

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Inaktiv

Mycket snyggare än orginalet!

Permalänk
Medlem

snyggt

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

men men samma färger som det blev i sonatan jupp grönt är skönt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

snyggt.. blev rätt så coolt med grönt
mycket bra för att vara din första modd

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

oavsätt om det var det första eller inte så är det mycket snyggt (du ljuger inte? *du har inte moddat innan?:P* )

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för alla uppmuntrande komentarer:)... om ni bara visste hur less jag blev när jag såg hur den svarta färgen blev efter att jag jobbat med chassit hela dagen

EDIT:

seda:

Jag lovar... det är min första "chassi-modd"... det ända jag har moddat förut är mitt gamla t-bord som jag målade blåmetallic (se galleri) och min lilla handfläkt

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Då är du en ''natural''

nä men jävla snyggt forsätt modda. det kommer vi gilla

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Inaktiv

synd att färgen blev så b.... men du ska ju fixa det men resten blev ju bra faktiskt... riktigt fin insida med... gröööön :DD mmm

Permalänk
Medlem

Snyggt bra jobbat

Permalänk
Medlem

Snyggt gillar den gröna färgen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

jo det var banne mig fint..

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk
Korsordsguru

Jag tycker i och för sig den svarta färgen blev helt okej, fast jag kan förstå att den inte blev som du tänkt dig. Bra jobbat annars!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Jag tycker i och för sig den svarta färgen blev helt okej, fast jag kan förstå att den inte blev som du tänkt dig. Bra jobbat annars!

Nja jag hade nog tänkt mig att det skulle bli lite bättre... men jag kanske hade lite för höga förväntningar :p. Får hoppas att det blir bättre när jag gör om det

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

asså det är så hett med färgad insida! målade om mitt chassi inom med matt svart, asså rysligt fint

Visa signatur

"Every Action has a Reaction"
-Angus Macgyver.

Permalänk
Medlem

Gj

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Nice :up:!!!

Visa signatur

Mmm........Marabou

Permalänk
Medlem

tyckte det svarta blev rätt coolt ändå passar med den gröna insidan GJ

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Känns som om du inte direkt planerade så mycket, du kunde ju lätt mätt ut hur du skulle borra för 120mm fläkten. Men som alla andra sa så vart det ju rätt fint och jag håller med dom

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spixz^^
Känns som om du inte direkt planerade så mycket, du kunde ju lätt mätt ut hur du skulle borra för 120mm fläkten. Men som alla andra sa så vart det ju rätt fint och jag håller med dom

Jag hade mätt ut vart 120mm hålet skulle vara. Gjorde dessutom ett litet hål för borret. Men eftersom att mittenborret på hålskäraren är ganska stort kom det inte i mitten av märket. Så oplanerat var det inte...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se