Gentoo: packages.keywords & packages.unmask

Permalänk
Medlem

Gentoo: packages.keywords & packages.unmask

Har suttit nu och försök installera en nyare version av mysql, men den vägrar.

echo "~dev-db/mysql-4.1.12 ~x86" >> /etc/portage/package.keywords && echo "dev-db/mysql" >> /etc/portage/package.unmask

Ska inte detta ge mig version 4.1.12-r2 när jag kör "emerge -pv mysql"? Den ville fortfarande ha 4.0.24 (Stable).

Vad i hela friden kan det vara som jag gör fel? Känns som jag har fått slut på kombinationer.

Edit: La till quotes.

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Hm... Hur var det nu...
ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge -av mysql

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

DON'T use ACCEPT_KEYWORDS="~x86" for it'll emerge dependencies with ~x86 which may not be wanted. - http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=171464

Om du inte vet säkert, chansa inte då. Hade du varit lite insatt hade du förmodligen vetat det.

Edit: Kanske lät lite arg, vill bara inte att man ska ge råd som möjligen kan förstöra något.

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Hm... Hur var det nu...
ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge -av mysql

Det är bättre att använda /etc/portage/package.unmask

Testa detta

echo ">=dev-db/mysql-4.1.12 ~x86" >> /etc/portage/package.keywords && echo "=dev-db/mysql-4.1.12" >> /etc/portage/package.unmask

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Det är bättre att använda /etc/portage/package.unmask

Testa detta

echo ">=dev-db/mysql-4.1.12 ~x86" >> /etc/portage/package.keywords && echo "=dev-db/mysql-4.1.12" >> /etc/portage/package.unmask

Fungerade inte heller, den vill fortfarande ha 4.0.24. Börjar seriöst fundera om det kan vara nåt fel på emerge? Den reagerar inte på nåt.

Edit:

emerge -pv =dev-db/mysql-4.1.12-r2

ger mig

Calculating dependencies !!! All ebuilds that could satisfy "=dev-db/mysql-4.1.12-r2" have been masked. !!! One of the following masked packages is required to complete your request: - dev-db/mysql-4.1.12-r2 (masked by: package.mask) # <robbat2@gentoo.org> (17 Nov 2004) # Masking for testing

Jag ska väl inte behöva redigera package.mask? Det är väl det som är meningen med att package.unmask finns?

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ACCEPT_KEYWORDS="~x86" i min make.conf, men det är iof på mina WS och inte på någon server.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio
Fungerade inte heller, den vill fortfarande ha 4.0.24. Börjar seriöst fundera om det kan vara nåt fel på emerge? Den reagerar inte på nåt.

Edit:

emerge -pv =dev-db/mysql-4.1.12-r2

ger mig

Calculating dependencies !!! All ebuilds that could satisfy "=dev-db/mysql-4.1.12-r2" have been masked. !!! One of the following masked packages is required to complete your request: - dev-db/mysql-4.1.7 (masked by: package.mask) # <robbat2@gentoo.org> (17 Nov 2004) # Masking for testing

Jag ska väl inte behöva redigera package.mask? Det är väl det som är meningen med att package.unmask finns?

Inte så konstigt att det inte funkade då det är hard masked http://packages.gentoo.org/ebuilds/?mysql-4.1.12-r2
Det är skillnad på ~x86 och ~M. Så ja du måste kommentera bort mysql raden i package.mask.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Inte så konstigt att det inte funkade då det är hard masked http://packages.gentoo.org/ebuilds/?mysql-4.1.12-r2
Det är skillnad på ~x86 och ~M. Så ja du måste kommentera bort mysql raden i package.mask.

Borde den då inte velat i alla fall ha 4.0.25-r1 som är testing?

Är du 100% säker på det är så? Förra gången jag installerade mysql (ca 1v sen) som var 4.1 någonting editerade jag bara package.unmask och packages.keywords. Med andra ord ska det vara omöjligt då alla versioner över 4.1 är hard masked?

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är så, inte säker dock använder inte gentoo längre. Föresten så missade jag att det skulle vara -r2 så testa

echo ">=dev-db/mysql-4.1.12-r2 ~x86" >> /etc/portage/package.keywords && echo "=dev-db/mysql-4.1.12-r2" >> /etc/portage/package.unmask

eller

echo ">=dev-db/mysql-* ~x86" >> /etc/portage/package.keywords && echo "=dev-db/mysql-*" >> /etc/portage/package.unmask

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Har för mig att det är så, inte säker dock använder inte gentoo längre. Föresten så missade jag att det skulle vara -r2 så testa

echo ">=dev-db/mysql-4.1.12-r2 ~x86" >> /etc/portage/package.keywords && echo "=dev-db/mysql-4.1.12-r2" >> /etc/portage/package.unmask

eller

echo ">=dev-db/mysql-* ~x86" >> /etc/portage/package.keywords && echo "=dev-db/mysql-*" >> /etc/portage/package.unmask

Den vägrar alltså. Kör jag "emerge -pv mysql" vill den ha 4.0.24 och skriver jag "emerge -p =dev-db/mysql-4.1.12-r2" får jag samma meddelande som förr.

Börjar tro det är något annat som är fel, men finns det något som kan påverka ens? Jag har uppgraderat portage och syncat med emerge.

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Du borde kanske kontrollera /etc/portage/package.keywords och /etc/portage/package.unmask efter att du kört en massa echo >>

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

^^ Ibland kan såna här förändringar "fastna" i avbrutna emerges - pröva att ta bort /var/tmp/portage helt och hållet. Sourca /etc/profile också.

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Du borde kanske kontrollera /etc/portage/package.keywords och /etc/portage/package.unmask efter att du kört en massa echo >>

Självklart har jag gjort det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
^^ Ibland kan såna här förändringar "fastna" i avbrutna emerges - pröva att ta bort /var/tmp/portage helt och hållet. Sourca /etc/profile också.

Testat tömma den och sourca profile, ingen skillnad.

Edit: Okej, det här är nästan pinsamt. Har nu suttit nästan hela kvällen igår och sen jag vaknade idag och försökt klura ut vad som kan vara fel. Har väl testat några hundra olika kombinationer mer packages.unmask och packages.keywords. Nu fungerar det hur bra som helst

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio

DON'T use ACCEPT_KEYWORDS="~x86" for it'll emerge dependencies with ~x86 which may not be wanted. - http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=171464

Om du inte vet säkert, chansa inte då. Hade du varit lite insatt hade du förmodligen vetat det.

Edit: Kanske lät lite arg, vill bara inte att man ska ge råd som möjligen kan förstöra något.

Jag vet säkert att det var så man gjorde - och så man skulle göra - när jag senast körde gentoo. "hur var det nu" betyder att jag var tvungen att komma ihåg hur det var - det var ett tag sedan jag körde gentoo.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Jag vet säkert att det var så man gjorde - och så man skulle göra - när jag senast körde gentoo. "hur var det nu" betyder att jag var tvungen att komma ihåg hur det var - det var ett tag sedan jag körde gentoo.

Förstår var du menar, därav min edit i det inlägget du citerade. Hur som helst nu fungerar det!

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.