Permalänk
Medlem

Ubuntu och Internet

Ja, efter att windows har förstört tillräckligt för mig så har jag bestämt mig för att testa Ubuntu...har undersökt lite och läst alla mörliga guider, men vad jag inte har kommit fram till är Internet...funkar det direkt efter installation eller måste man göra något speciellt?

Permalänk
Avstängd

eth0 går automatiskt igång på DHCP. Du kan ställa om det när systemet är klart, ja.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk

Det ska funka automagiskt, problemet jag hade (och har) med linux är att det inte klarade min routers dynamiska dns:er. Det är dock inte svårt att ändra i routern, alt lägga till statiska dns:er i en fil i systemet (minns inte var dock).

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte, troligen kommer allt att funka direkt.
Gjorde det för mig iallafall.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk

Liten idiot förklarande guide om du råkar ha statiskt ip:

Skriv i konsollen

ifconfig eth0 ip-adress-här

route add default gw gateway-adress-här

nano /etc/resolv.conf

nameserver dnsserver-adress-här

Har du någon backup adress går det bra att skriva den här också, eller dom, likadant som första raden.

ctrl+o - enter - ctrl+x

testa sedan med

ping ping.sunet.se

Tror du får välja va du vill ha statiskt eller inte i installationen men kan vara bra att veta ifall något går fel..

Permalänk
Medlem

Ahh danke, sitter på Kommunicera och enligt källor ska det funka med det där DHPC. Hoppas jag ha ha, nu har jag backup i alla fall

Men det har dykt upp en annan fråga i mitt lilla windowshuvud. Jag sitter på en hårddisk som är indelad i två partitioner, plus en flyttbar disk. Hur blir det Efter installationen av Ubuntu? Formaterar man hela disken innan installation eller kan mna välja vilken partition man vill formatera? Borde ju inte vara samma filsystem om i win...

Permalänk

Om du väljer manuell partitionering under installationen så får du själv välja vilka partitioner du vill formatera/skapa och med vilket filsystem.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
Liten idiot förklarande guide om du råkar ha statiskt ip:

Skriv i konsollen

ifconfig eth0 ip-adress-här

route add default gw gateway-adress-här

nano /etc/resolv.conf

nameserver dnsserver-adress-här

Har du någon backup adress går det bra att skriva den här också, eller dom, likadant som första raden.

ctrl+o - enter - ctrl+x

testa sedan med

ping ping.sunet.se

Tror du får välja va du vill ha statiskt eller inte i installationen men kan vara bra att veta ifall något går fel..

Eller ännu enklare, lägga till detta i /etc/network/interfaces och köra ifup eth0 (/etc/resolv.conf måste dock ändå redigeras manuellt, vad jag vet)

auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.0.1 #IP-adressen datorn ska ha netmask 255.255.255.0 #Datorns nätmask network 192.168.0.0 #Vilket nät datorn ska befinna sig på broadcast 192.168.0.255 #Vilken broadcastadress som ska användas gateway 192.168.0.1 #Gatewayadressen

edit: Det är ju Ubuntu det handlar om, så man kan lika väl använda Gnomes grafiska nätverkskonfigprogram istället för att göra allt "manuellt"

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubben81
Ahh danke, sitter på Kommunicera och enligt källor ska det funka med det där DHPC. Hoppas jag ha ha, nu har jag backup i alla fall

Men det har dykt upp en annan fråga i mitt lilla windowshuvud. Jag sitter på en hårddisk som är indelad i två partitioner, plus en flyttbar disk. Hur blir det Efter installationen av Ubuntu? Formaterar man hela disken innan installation eller kan mna välja vilken partition man vill formatera? Borde ju inte vara samma filsystem om i win...

Jag har också Kommunicera och det är bara att smaska in kabeln så är det färdigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

network 192.168.0.0 #Vilket nät datorn ska befinna sig på
broadcast 192.168.0.255 #Vilken broadcastadress som ska användas

vad menas med dom 2? presis installerat linux på min bärbara.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
vad menas med dom 2? presis installerat linux på min bärbara.

Ta din ip-adress. Byt ut sista biten mot 0 så har du network. Byt ut sista biten mot 255 så har du broadcast

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

men vad har man för användning av dom? gör för nytta? som sagt så e jag noob

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LadyFrost
Det ska funka automagiskt, problemet jag hade (och har) med linux är att det inte klarade min routers dynamiska dns:er. Det är dock inte svårt att ändra i routern, alt lägga till statiska dns:er i en fil i systemet (minns inte var dock).

Jag instalerade mitt Ubuntu igår, första gången jag provar linux, till en början så funkade internet helt perfekt, men sedan slutade firefox att fungera sedan även, Gaim. och nu funkar fortfarande inget.
Sitter bakom d-link 604 router. internet funkar i dem andra datorerna. vad är det jag skall ändra i routern?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metsaen
Jag instalerade mitt Ubuntu igår, första gången jag provar linux, till en början så funkade internet helt perfekt, men sedan slutade firefox att fungera sedan även, Gaim. och nu funkar fortfarande inget.
Sitter bakom d-link 604 router. internet funkar i dem andra datorerna. vad är det jag skall ändra i routern?

Dlink gör bara skräp. Det skulle inte förvåna mig en sekund om det är din router som är keff.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metsaen
Jag instalerade mitt Ubuntu igår, första gången jag provar linux, till en början så funkade internet helt perfekt, men sedan slutade firefox att fungera sedan även, Gaim. och nu funkar fortfarande inget.
Sitter bakom d-link 604 router. internet funkar i dem andra datorerna. vad är det jag skall ändra i routern?

Problemet är att dlink:arnas dns-grejer är helt brutalt up-fuckade. Du måste ha en DNS-adress. Jag har en g604t, och jag tror att du kan göra på samma sätt som jag gjorde med min.

Först ska jag bara säga att det finns något val som heter något i stil med "skriv ut dns" i routern, men det funkar absolut inte... Men vad ska man säga, det är ju d-link... *mutter*

Starta en terminal. skriv telnet 192.168.1.1 (eller vad din router nu har för adress, 192.168.0.1 kan det också vara). Är det rätt så svarar den (hoppas jag) med "login:". Användarnamnet är root, och lösenordet är ditt vanliga adminlösenord.

När du är inloggad, skriv "cat /etc/resolv.conf". Det är den filen som innehåller dns:erna. Då spottar den ur sig något i stil med
"domain areteadsl.se
nameserver 80.252.160.162
nameserver 80.252.160.164" (det är det min säger)
Kopiera det här (markera texten så kopieras den). Skriv sedan exit. Då loggas du ut.

Nu måste vi slä ihjäl programmet som ligger och dhcp:ar. Det kommer annars att skriva över dina ändringar. "sudo /etc/init.d/dhclient stop" bör fixa biffen. "sudo killall dhclient" kan också döda den.

Skriv nu "sudo nano /etc/resolv.conf". Nu ser du vad din dator använder. Brukar stå ungefär
"search my.router
nameserver 192.168.1.1
nameserver 192.168.1.1"
Med andra ord helt fel. Sudda bort allt det här, och tryck på mellersta musknapp. Förhoppningsvis kommer rätt saker klistras in

Spara (ctrl-o). Nu är det bara en sak kvar - se till att datorn inte förtränger våra ändringar.

"sudo nano /etc/network/interfaces"
Någon stans i den står det "iface eth0 inet dhcp". Det är fel. Sudda ut den biten, och ersätt den med följande:
"iface eth0 inet static
address 192.168.1.1 #IP-adressen datorn ska ha
netmask 255.255.255.0 #Datorns nätmask
network 192.168.1.0 #Vilket nät datorn ska befinna sig på
broadcast 192.168.1.255 #Vilken broadcastadress som ska användas
gateway 192.168.1.1 #Gatewayadressen"
Notera att de tre första bitarna ska vara samma som din router har - alltså om din router har 192.168.0.1 så måste du byta ut 1:orna i tredje delen mot nollor.

Nu ska det förhoppningsvis vara fixat.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Problemet är att dlink:arnas dns-grejer är helt brutalt up-fuckade. Du måste ha en DNS-adress. Jag har en g604t, och jag tror att du kan göra på samma sätt som jag gjorde med min.

Först ska jag bara säga att det finns något val som heter något i stil med "skriv ut dns" i routern, men det funkar absolut inte... Men vad ska man säga, det är ju d-link... *mutter*

Starta en terminal. skriv telnet 192.168.1.1 (eller vad din router nu har för adress, 192.168.0.1 kan det också vara). Är det rätt så svarar den (hoppas jag) med "login:". Användarnamnet är root, och lösenordet är ditt vanliga adminlösenord.

När du är inloggad, skriv "cat /etc/resolv.conf". Det är den filen som innehåller dns:erna. Då spottar den ur sig något i stil med
"domain areteadsl.se
nameserver 80.252.160.162
nameserver 80.252.160.164" (det är det min säger)
Kopiera det här (markera texten så kopieras den). Skriv sedan exit. Då loggas du ut.

Nu måste vi slä ihjäl programmet som ligger och dhcp:ar. Det kommer annars att skriva över dina ändringar. "sudo /etc/init.d/dhclient stop" bör fixa biffen. "sudo killall dhclient" kan också döda den.

Skriv nu "sudo nano /etc/resolv.conf". Nu ser du vad din dator använder. Brukar stå ungefär
"search my.router
nameserver 192.168.1.1
nameserver 192.168.1.1"
Med andra ord helt fel. Sudda bort allt det här, och tryck på mellersta musknapp. Förhoppningsvis kommer rätt saker klistras in

Spara (ctrl-o). Nu är det bara en sak kvar - se till att datorn inte förtränger våra ändringar.

"sudo nano /etc/network/interfaces"
Någon stans i den står det "iface eth0 inet dhcp". Det är fel. Sudda ut den biten, och ersätt den med följande:
"iface eth0 inet static
address 192.168.1.1 #IP-adressen datorn ska ha
netmask 255.255.255.0 #Datorns nätmask
network 192.168.1.0 #Vilket nät datorn ska befinna sig på
broadcast 192.168.1.255 #Vilken broadcastadress som ska användas
gateway 192.168.1.1 #Gatewayadressen"
Notera att de tre första bitarna ska vara samma som din router har - alltså om din router har 192.168.0.1 så måste du byta ut 1:orna i tredje delen mot nollor.

Nu ska det förhoppningsvis vara fixat.

den svarar tyvär med:
Trying 192.168.0.1...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

Permalänk
Medlem

Atsiken...
Då måste du komma åt dns-adresserna från något annat håll. Min flickvänn mailade sin ISP, testa med det.

Eller så borde man kunna sniffa det på något sätt...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Det lilla fina programmet etherconf rekommenderas om man inte är megaskillad och tvunget vill göra allt i konsollen. 'apt-get install etherconf' borde funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Atsiken...
Då måste du komma åt dns-adresserna från något annat håll. Min flickvänn mailade sin ISP, testa med det.

Eller så borde man kunna sniffa det på något sätt...

Går annars att använda någon av dessa (tror det var JenzA som postade listan först hör på swec):

Bäst. ns1.kth.se 130.237.72.200 ns.arrowhead.se 195.54.155.2 Näst bäst. telenordia = 194.213.72.11 swipnet = 192.71.220.10 Dugliga. Algonet Primär: 194.213.74.1 Algonet Sekundär: 194.213.64.33 LibertySurf Primär 212.139.0.3 LibertySurf Sekundär 212.139.0.2 NetLink Primär: 212.242.40.3 NetLink Sekundär: 212.242.40.51 SBBS2 Primär: 212.112.0.10 SBBS2 Sekundär: 212.112.0.11 Tele2/SwIPNet 130.244.127.161 Telenordia Primär: 194.213.72.4 Telenordia Sekundär: 194.213.72.11 Utfors Primär: 130.239.8.10 Utfors Sekundär: 195.58.103.18 Sunet Primär: 192.36.125.2 Sunet Sekundär: 192.36.144.17

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Atsiken...
Då måste du komma åt dns-adresserna från något annat håll. Min flickvänn mailade sin ISP, testa med det.

Eller så borde man kunna sniffa det på något sätt...

Eh... nu har det löst sig,
Gick in i system - administration - Nätverk, letade efter om nått var fel där, sen när jag klickade OK för att lämna det, hade ej rört något, så funkade det igen, funkat felfritt 2 dagar nu...