Permalänk

Kubuntu /Ext3 problem

hejsan kan någon förklara för mig hur jag formaterar mina diskar till Ext3? dom är i ntfs nu, jag försöker att göra detta från Kubuntus KBE men det går inge vidare, skulle verkligen uppskata en liten guide på hur man skriver detta i consolen så att mina diskar formateras om till Ext3, tack på förhand Mvh me

Visa signatur

*Que?*

Permalänk

Det fixar du med:

mke2fs -j /dev/hdx#

Där x är bokstaven på disken och # är nr på partitionen du ska formatera
Varför just ext3? Rekomenderar varmt reiserfs, där blir det:

mkreiserfs /dev/hdx#

Permalänk
Medlem

varför, är inte ext3 nyare? (inte för att jag märker nån skillnad ändå men..) :/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
varför, är inte ext3 nyare? (inte för att jag märker nån skillnad ändå men..) :/

Nej, Ext3 är äldre. Det är ju ett journalförande Ext2-filsystem. Typ som att slänga på en journal på FAT32. ReiserFS använder sig av så kallade b-trees för snabb filhantering, medan Ext3 kräver lite tweakande för att i huvudtaget få b-tree-stöd för snabbare filöverföringar.

Vilka fördelar respektive nackdelar båda har:
+ReiserFS: Väldigt snabbt. Speciellt på små filer där ReiserFS ligger runt 10 ggr snabbare än resterande filsystem.
+ReiserFS: Klarar "online resizing" utan massa kernel-patchar. Gör så man kan ändra på partitionsstorlekarna utan att avmontera partitionerna.
-ReiserFS: Krångligt att återställa filer om man råkar radera och vill ha tillbaka dem. (Krångligt på det sättet att trasiga sektorer inte skippas för framtida skrivningar)
-ReiserFS: Tar alltid upp 30 MiB av partitionen för journalen (om det inte specificeras vid formateringen, vilket inte är rekommenderat)

+Ext3: Bättre filåterställningsverktyg än de flesta andra filsystem.
+Ext3: Kan ommontera sig självt som read-only vid eventuella filkorruptioner.
-Ext3: Långsamt om man inte kör b-tree-tweaken.
-Ext3: Klarar inte "online resizing".
-Ext3: Kan knasa till sig ibland och bli mountat som Ext2.

Själv använder jag ingenting annat än ReiserFS. Jag kör LVM för dynamisk diskhantering och behöver ett filsystem som går att resize:a utan att behöva avmontera det innan (utan obskyra kernel-patchar som Linux-utvecklarna inte vill slå ihop med Linux som standard)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
citatet

tackar för genomgången.

men då kan man säga att det bästa vore att ha / som reiser och /home (tex) i ext3, med den bättre men segare metahanteringen i ext3 mot reiser?

jag läste också att reiser i framtida versioner ska gå mot ett mer liknande ext3s variant.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag läste också att reiser i framtida versioner ska gå mot ett mer liknande ext3s variant.

Eftersom jag inte vet vad du har läst så kan jag inte svara på det. Det enda jag kan tänka mig dock är bättre reparationsverktyg...

ReiserFS kommer inte ändras så vitt jag vet i och med att det är helt stabilt. Däremot så ändras Reiser4 konstant eftersom det fortfarande är relativt nytt. Reiser4 är dock så extremt långt från Ext3 som man kan komma. Här är några nya saker med Reiser4:

- Inoderna placeras ut precis före datan och inte på bestämda platser som i Ext3/ReiserFS m.fl. Det gör att Reiser4 teoretiskt sett kan ha "oändligt" många inoder. (Ökar läsning/skrivningshastigheterna och fragmenterar inte lika lätt [ja, det händer också i Linux, men inte lika fort och lätt som i Windows])
- Filsystemet klarar av plugins. T.ex. kryptering och/eller komprimering på filer eller kataloger.
- Det är helt metadata-baserat. Som Microsoft lovade att deras WinFS skulle vara (även fast WinFS bara var NTFS med en SQL-databas).
- "Atomiskt". Datatransaktioner kan inte korruptera filsystemet.
- Ny trädalgoritm kallad "Dancing tree"...
m.fl...

Enda problemet med Reiser4 är att det kräver många stora ändringar på VFS-lagret i Linux vilket många gnälliga utvecklare inte gillar. De vill att de delarna ska läggas i user-space i stället, vilket knappast är realistiskt. I så fall måste man övertyga varenda programutvecklare att modifiera sina program för filsystemet. Där tycker jag att de gnälliga Linux-utvecklarna är bra korkade om de tror att det är möjligt...

Fast, om allt går bra så kommer Reiser4 till 2.6.14-kärnan; men vi får som sagt se...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Nej, Ext3 är äldre. Det är ju ett journalförande Ext2-filsystem. Typ som att slänga på en journal på FAT32.

Låter som en väldigt korkad jämförelse, vad får du det ifrån? Det är inget som helst fel på ext3. ReiserFS är lite vassare i högprestandaapplikationer, men de flesta märker ingen skillnad.
För min del är dataräddningsverktygen en avgörande skillnad som gör att jag än så länge inte alls tänker lämna ext3. Allt funkar bra. När Reiser4 finns i mainline-linux, så kanske det är värt ett byte. Jag håller fullt med de "gnälliga utvecklarna" som tycker att man inte ska mixtra med VFS i brådrasket.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Låter som en väldigt korkad jämförelse, vad får du det ifrån?

Jag håller fullt med de "gnälliga utvecklarna" som tycker att man inte ska mixtra med VFS i brådrasket.

Tja, Ext3 är ju Ext2 med en journal så. Ext2 är rätt likt FAT32, fast lite mer avancerat med rättigheter och ACL.

Varför ska man inte mixtra med VFS? Har du tänkt på att det nuvarande kanske kan förbättras för att kunna hänga med övriga OS...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Eftersom jag inte vet vad du har läst så kan jag inte svara på det. Det enda jag kan tänka mig dock är bättre reparationsverktyg...

ja det kan man säga, det skulle bli både data ochmetadata i journalen enligt boken jag läste det i, men den är från förra året så det är la redan med då.

hursomhelst, kör nog vidare med ext3 på serverdisken, snabbhet är ingen stor fråga på den burken ändå.

Ubuntu verkar ju föreslå ext3 som föredragna formatet, SuSE vill ha reiser som förval. men båda är ju med så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har hört att ReiserFS ska va långsamt om du har många stora filer, att det skulle vara mer anpassat till att hantera 7 miljoner textfiler på ett bra sätt istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har hört att ReiserFS ska va långsamt om du har många stora filer, att det skulle vara mer anpassat till att hantera 7 miljoner textfiler på ett bra sätt istället...

det var lite det jag menade, perfekt för själva systemet men ext3 på /home för säkerheten

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tja, Ext3 är ju Ext2 med en journal så. Ext2 är rätt likt FAT32, fast lite mer avancerat med rättigheter och ACL.

Varken ext2 eller FAT32 är särskilt avancerade med dagens mått mätt (jämfört med t.ex. ReiserFS och NTFS), men i stort sett inga av de brister FAT32 har (typ begränsningar på allt möjligt och spontan datakorruption) drabbar ext2/ext3. Rent designmässigt har de likheter, men att överhuvudtaget säga att de är likvärdiga är helt enkelt inte sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Varför ska man inte mixtra med VFS? Har du tänkt på att det nuvarande kanske kan förbättras för att kunna hänga med övriga OS...?

Det är självfallet okej att det utvecklas (det skulle ju dessutom kunna behöva en rejäl makeover vad gäller features), men alla förändringar behöver testas otroligt noggrannt innan de sätts i drift var som helst. Det är en komponent som dels är helt vital för att linux ska fungera, och som dels kan orsaka stora problem (datakorruption) om allt inte funkar helt perfekt. Sist jag hörde talas om saken bråkades det fortfarande om var Reiser4 skulle få vara i kerneln. Så länge enda sättet att få ordentlgit Reiser4-stöd i linux är genom "obskyra patchar" ser inte jag det som ett (långsiktigt stabilt) alternativ.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.