Permalänk
Medlem

Varför Linux?

Jag har använt Windows i hela mitt liv men funderar på att byta till Linux.
Så jag undrar varför man ska ha linux?

Några saker jag vet är bra med Linux är att nästa allt är gratis
Det är många som använder Linux som är bra på datorer.

Men vad finns det mer för bra saker till Linux och vilken version ska jag ha ifall jag ska byta till Linux?

Permalänk

Den första frågan du måste ställa dig är "Vad använder jag datorn till?". Först när du har svar på den kan du börja undersöka vad linux har för fördelar och nackdelar för dig.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte så mycket spel och jag tänkte försöka börja programera lite.
Vet inte riktigt mer vad jag ska ha datorn till...
Surfa på forum

Permalänk
Inaktiv

Re: Farför Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Jag har använt Windows i hela mitt liv men funderar på att byta till Linux.
Så jag undrar varför man ska ha linux?

Några saker jag vet är bra med Linux är att nästa allt är gratis
Det är många som använder Linux som är bra på datorer.

Men vad finns det mer för bra saker till Linux och vilken version ska jag ha ifall jag ska byta till Linux?

Vad roligt att du vill testa på den andra sidan.

Hoppas du vill köra Linux för att du själv vill det och inte för att någon annan tvingar dig att göra det.

Linux är precis som Windows ett operativsystem med sina för- och nackdelar.

Med version menar du nog vilken distribution du ska köra.
Detta är ofta en fråga om tycke och smak men det finns dock en hel del distributioner att välja mellan, se http://www.distrowatch.com så får du se själv vilken härva av distributioner som finns.

I grund och botten består alla distributioner av samma byggstenar det är enbart på vilka paket, vilken sorts installation som finns osv som skiljer.

En distribution som många rekommenderar är Ubuntu så därför gör väl jag samma sak.

http://www.ubuntulinux.org

Permalänk
Medlem

Tur att du stavade varför med f så det blir lite variation på denna mycket vanliga fråga som ställs var och varannan dag i denna del utav sweclockers-forumet

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Oj då...
Hur ändrar man rubriken?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också ubuntu om du är sugen på att prova.. ligger verkligen i en klass för sig!

Men somsagt, vad använder du datorn till? vilka saker känner du att du MÅSTE kunna göra och vilka saker känner du att du kan klara dig utan är viktiga frågor som du måste ställa dig.. generellt sett klarar man sig bara man inte har spelbehovet som så många har idag.

lycka till!

Permalänk
Medlem

Som jag skrev där uppe...
Jag spelar inte jätte mycke.
Men jag undrar om man kan dela nätverk med en Linux dator och en Windows dator och kunna använda samma internet upkoppling?
Sen så finns det väl inte drivrutiner till all hårdvara i Linux?
Tex. om jag köper ett nätverkskort så är det inte säkert att det fungerar med linux och då är nätverkskortet kapput...

Permalänk

Har du ingen extremt ovanlig hårdvara så ska det inte vara några problem

Permalänk
Medlem

OK, det låter bra
Hur är det med nätverk mellan Win och Linux? (eller vad det de du menade thegoodone?)
Isåfall hur var det med drivrutinerna?

Sen så hittade jag detta på Ubuntus hemsida:
Intel/x86 to run on almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and computers that can also run Microsoft Windows. Choose this if you are unsure.

Betyder det att jag kan välja om jag vill starta med Win XP eller Linux när jag startar datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
OK, det låter bra
Hur är det med nätverk mellan Win och Linux? (eller vad det de du menade thegoodone?)
Isåfall hur var det med drivrutinerna?

Sen så hittade jag detta på Ubuntus hemsida:
Intel/x86 to run on almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and computers that can also run Microsoft Windows. Choose this if you are unsure.

Betyder det att jag kan välja om jag vill starta med Win XP eller Linux när jag startar datorn?

nätverk mellan windows och linux är inte särskillt komplicerat, vad jag vet så är det färdiginställt i ubuntu (som allting annat ) så det är bara att tuta och köra (precis som mellan windows och windows)

kör på Intel/x86, den kommer funka oavsett vilken dator du har.. bara det är en 'PC'

och Ja! ubuntu fixar "dualboot" åt dig, dvs att du kan välja mellan windows xp och linux när du startar datorn

Permalänk
Medlem

kul att du funderar på att byta, men som nån sa här ovan så ska du ju först se vad du ska ha datorn till sen byta.

Och val av distribution är ganska svår, men många rekomenderar ubuntu så då gör jag me det

Permalänk
Medlem

Det låter ju perfekt

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrade typon i topic

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hur gör man det då?

Oj jag trodde att jag skulle göra det men det var visst du som hade gjort det...

Permalänk
Medlem

Det värsta problemet du kan stöta på i min mening är att du får problem med drivrutinerna till ditt grafikkort. Det får du antagligen bara om du har ett ATI kort. Vad jag har hört så klagar de flesta på deras drivrutiner.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit att kolla vad jag har för grafikkort men jag får väl kolla det imorron eller nåt...
Jag har iaf. beställt några cd-skivor från ubuntu.
Så jag får väl installera när dom kommer...
Är det någon annan som har beställt skivor därifrån som vet ungefär hur lång tid det tar?

Permalänk
Medlem

Det kan tilläggas att grafikkortsdrivare mest är ett problem om du vill ha 3d-stöd och de behöver inte vara svåra att installera. Tog mig 3 minuter att lägga in drivrutiner för mitt 9600 Pro och nu får jag 4300-4500 FPS i glxgears.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Jag har inte hunnit att kolla vad jag har för grafikkort men jag får väl kolla det imorron eller nåt...
Jag har iaf. beställt några cd-skivor från ubuntu.
Så jag får väl installera när dom kommer...
Är det någon annan som har beställt skivor därifrån som vet ungefär hur lång tid det tar?

Tar nog några veckor, ladda ner det istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du laddar ner så går det ju såklart snabbare.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag beställde skivor för någon vecka sedan och de har inte kommit så tanka ubuntu. Har för mig de har snabba mirrors också. Sen när du får dina skivor kanske Breezy Badger är mer aktuellt

Permalänk
Medlem

Bläää, inte ännu en sån här tråd.

Byt till GNU/Linux om du vill pröva på/lära dig något nytt/annorlunda och samtidigt få friheten som följer med GNU/Linux.

Du kan döda en hel del tid på http://www.gnu.org där du även hittar de flesta program du behöver. Kerneln hittar du på http://www.kernel.org.

Det är dock förmodligen lättare att pröva en enkel dist som Ubuntu, Fedora eller Suse.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Går det att installera Ubunto på den ena HDD och Win XP på den andra och sen få välja HDD i starten av datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Går det att installera Ubunto på den ena HDD och Win XP på den andra och sen få välja HDD i starten av datorn?

Ja.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ladda ner, min beställning tog flera veckor innan den kom, hade glömt av att jag hade beställt t.o.m

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Jag håller på att ladda ner men eftersom jag har telia 200 så går det i 30kb/s som är lika med timmar!

Permalänk
Medlem

Aj då.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Nu har det gått 65%............66%..Jippi!!!

Permalänk
Medlem

Varför skjuta sig själv i benet?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det är ju det han vill undvika, genom att byta till linux.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.