Fritt Installationsprogram för GNU/Linux

Permalänk
Inaktiv

Fritt Installationsprogram för GNU/Linux

Jag sitter och letar på Google efter något färdigt installationsprogram som man kan använda till någon av sina egna distar men jag hittar inget vettigt.

Anaconda vet jag att det finns, men det är inte det jag är ute efter.
Helst av allt så skulle jag vilja ha någon källa till hur man skriver grafiska program i stil med Anaconda.

Ge gärna tips på distar med bra installationsprogram som ni har testat. Och då menar jag inte Xandros eller Linspire:s verktyg för detta utan andra mer fria distributioners varianter.

Om det nu finns några sådana här verktyg som utvecklas som vem som helst kan använda?

Permalänk
Medlem

kan det bli bättre än ubuntus? det är ju fritt fram att låna från som jag fattat det iaf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

kan man inte bara göra nått med bash & ncuses dialogs som i t.ex slackware?

tror inte de finns så många öppna standard installations-program faktiskt. hehe.. nog mest de som följer med distarna...

Permalänk

Jag gillar Slackwares installationsprogram. Det är enkelt och gör det det ska utan att krångla till det. Har gjort ett antal installationer med det så jag kan det utan och innan.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

--nothing--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Jag gillar Slackwares installationsprogram. Det är enkelt och gör det det ska utan att krångla till det. Har gjort ett antal installationer med det så jag kan det utan och innan.

Jag gillar det dära.. upp-upp-upp-enter-ner-ner-enter.. de behagligt.. det enda jag saknar är scriptad installation eller något.. jobbigt att välja om alla paket varje gång man installerarar... Debians eller FreeBSD's är inte heller fel, lite samma sak.. cfdisk är den bästa partitioneraren tycker jag med...

ett ncurses baserat installations program är mycket smidigare och snabbare än ett helt något X baserat jumjum...

Permalänk

Debians installationsprogram, debianinstaller, borde vara fritt

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

Skulle man inte kunna, iaf med en livecd, starta firefox utan att starta något WM och sedan skriva något webbaserat installationsprogram som körs direkt i webbläsaren.

Detta funderar jag faktiskt på att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Skulle man inte kunna, iaf med en livecd, starta firefox utan att starta något WM och sedan skriva något webbaserat installationsprogram som körs direkt i webbläsaren.

Detta funderar jag faktiskt på att göra.

Menar du då att själva installern skulle vara exempelvis PHP-baserad och köra på en Apache som startas med LiveCD'n, med interface via browsern? Låter intressant, men jag tror att du får problem med sådana saker som exempelvis partitionering och hantering av filsystem, som knappast går att göra direkt via webbskriptspråk. I och för sig kan du ju köra shellskript ifrån PHP'n eller vad det nu blir för skriptspråk så det kanske går ändå.. kul idé, give it a shot!

W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Menar du då att själva installern skulle vara exempelvis PHP-baserad och köra på en Apache som startas med LiveCD'n, med interface via browsern? Låter intressant, men jag tror att du får problem med sådana saker som exempelvis partitionering och hantering av filsystem, som knappast går att göra direkt via webbskriptspråk. I och för sig kan du ju köra shellskript ifrån PHP'n eller vad det nu blir för skriptspråk så det kanske går ändå.. kul idé, give it a shot!

W

Ja det där med partionering och hantering av filsystem blir nog svårast att fixa.
Annars så hade jag funderingar på att använda mig utav Perl istället för Php.

Funderar på om man skulle kunna använda sig utav Kanotix installerns källkod till något, vad tror ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Skulle man inte kunna, iaf med en livecd, starta firefox utan att starta något WM och sedan skriva något webbaserat installationsprogram som körs direkt i webbläsaren.

Detta funderar jag faktiskt på att göra.

Webbaserade gränssnitt används för att det är enkelt att skapa, universell standard och går att komma åt via nätverk. När det gäller installationsprogram till Linux tror jag inte att det är någon bra idé. Ska man behöva köra X, Firefox, Apache och PHP bara för att man ska få ett webbaserat gränssnitt. Då tror jag det är lättare att både skapa och köra ett GTK- eller ncurses-baserat gränssnitt. En kombination av dessa är nog den gyllene vägen. GTK är trevligt för användaren och ncurses går att köra textbaserat, eller tom över ssh, för den som vill.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Tjao... Solaris-installationsprogrammet kör ju i alla fall igång en webläsare. Mig veteligen används den inte till något dock...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
ncurses går att köra textbaserat, eller tom över ssh, för den som vill.

Det hade ja uppskattat väldigt... tänk att bara kasta i skivan.. sen kolla IP'n och logga in och köra på..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Menar du då att själva installern skulle vara exempelvis PHP-baserad och köra på en Apache som startas med LiveCD'n, med interface via browsern? Låter intressant, men jag tror att du får problem med sådana saker som exempelvis partitionering och hantering av filsystem, som knappast går att göra direkt via webbskriptspråk. I och för sig kan du ju köra shellskript ifrån PHP'n eller vad det nu blir för skriptspråk så det kanske går ändå.. kul idé, give it a shot!

W

Jag gillar också den här idén. Men man kan ju välja lite "lättare" (mindre krävande) applikationer, tex. thttpd som webserver, köra shellscript som cgi och tex. dillo som browser. Smidigt vore ju också om den kickar igång nätverket med dhcp, så man kan surfa in från en annan dator och göra installationen så.

Detta låter som ett skoj projekt, jag skulle nog kunna tänka mig vara med på ett litet hörn om jag får tid.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Smidigt vore ju också om den kickar igång nätverket med dhcp, så man kan surfa in från en annan dator och göra installationen så.

Det låter väldigt smidigt, ingenting jag tänkte på själv.

Men iaf har man ett webbaserat installationsprogram i typ den här stilen så går det att göra riktigt avancerat och framför allt; de flesta kan redan html så att förändra det grafiska skulle vara hur lätt som helst i detta fallet.

Lite webmin stil över det hela.

Permalänk
Medlem

De första linux dist jag provade på var slackware och de var väldigt enkelt och lära sig. från top till tå. debian är heller ingen dum idé.

tummarna upp för slackware & debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kan det bli bättre än ubuntus? det är ju fritt fram att låna från som jag fattat det iaf..

Det är Debians och inte Ubuntus.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Ja det där med partionering och hantering av filsystem blir nog svårast att fixa.
Annars så hade jag funderingar på att använda mig utav Perl istället för Php.

Funderar på om man skulle kunna använda sig utav Kanotix installerns källkod till något, vad tror ni?

Hur är det med java? Får sådana program skrivrättigheter till disken? Jag skulle ha gillat något sådant iallafall. Webbaserad installation med java. Dessutom helst möjlighet att likt gentoos installation sätta rootlösenord och därefter köra installationen fjärrstyrt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Hur är det med java? Får sådana program skrivrättigheter till disken? Jag skulle ha gillat något sådant iallafall. Webbaserad installation med java. Dessutom helst möjlighet att likt gentoos installation sätta rootlösenord och därefter köra installationen fjärrstyrt.

Inkommande licensproblem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Inkommande licensproblem!

Man kan väl använda en fri javatolk?

Permalänk
Medlem

tänk på att de kan uppskattas av vissa att vara resurssnål... vilket knappast java eller något webbaserat är..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
jobbigt att välja om alla paket varje gång man installerarar...

spana in tagfiles!
http://www.bilbos-stekkie.com/tagger/tagfiles.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
tänk på att de kan uppskattas av vissa att vara resurssnål... vilket knappast java eller något webbaserat är..

Och den minoriteten som installerar på sin 386:a kan väl göra det textbaserat.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Och den minoriteten som installerar på sin 386:a kan väl göra det textbaserat.

eller på sin P 200-MMX eller PII 300 med 64 i minne.. som swappar ihjäl av en java-applikation med mozilla...

men visst.. e där ett text-install med så e de lungt

Permalänk
Medlem

Mozilla med java fungerar alldeles utmärkt på min P233MMX med 64 mb ram.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Installerar man en desktop-dist på en PII 300 med 64 MB minne får man nog vara beredd på att saker och ting kommer gå segt.