Permalänk
Medlem

Handelsbanken i Safari?

Har Handelsbankens internetbank och vill kunna logga in på den även i Safari, inte bara i IE i XP. Har numera Powerbook och vill kunna göra bankärenden på denna. Eftersom min webbläsare inte passar deras säkerhet och så undrar jag om det finns nexus personal som man använder till mac eller hur man kan göra annars? Hittar inte Nexus Personal som jag använder på pcn till mac.

Tack på förhand!

Visa signatur

pellea

Permalänk

Från Handelsbankens hemsida:

Citat:

Systemkrav för att använda Handelsbankens Internettjänst

Säkerhetsprogrammet fungerar tillsammans med ett antal versioner av operativsystem och webbläsare:

Pc - Windows
Windows 98, ME, 2000 eller XP i kombination med:

* Explorer 6.0
* Netscape 7.1 - 7.2
* Mozilla 1.7.3
* Mozilla Firefox 1.0.4

Pc - Windows NT
I kombination med:

* Internet Explorer 6.0

MacOs8-9
Macintosh Os 8.6 - 9.x i kombination med:

* Netscape 7.02

MacOsX
Macintosh Os 10.0 - 10.1.4 körs i classic läge med:

* Netscape 7.02

Macintosh Os 10.1.5 - 10.3.7 med:

* Netscape 7.1
* Mozilla 1.4.1

För Netscape/Mozilla användare
För att använda ovanstående versioner av Netscape och Mozilla webbläsare krävs att du användar de senaste versionerna av vårt säkerhetsprogram.

Du får dessa versioner av säkerhetsprogrammet när du laddar ned med hjälp av respektive operativsystem:

* För Windows98,ME,2000,XP : Nexus Personal 4.x
* För MacOs 8-9 : iD2Personal 2.3.6
* För MacOs10 - 10.1.4 : iD2Personal 2.3.6 (i classic läge)
* För MacOs10.1.5 - 10.3.7 : SmartTrust Personal 3.5.2

Permalänk
Medlem

Okej, det går alltså om jag fixar mozilla firefox, eller hur?

Visa signatur

pellea

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellea
Okej, det går alltså om jag fixar mozilla firefox, eller hur?

Kanske. Eller så kör du vad de rekommenderar, så att det garanterat funkar. Your call. Du behöver fortfarande mjukvaran, men det stå rju tydligt i vad jag quotade.

W

Permalänk
Medlem

M, men jag hittar inte de här programmen... var jag än söker...

Visa signatur

pellea

Permalänk
Medlem

Finns här http://www.mozilla.org/releases

Själv kör jag Mozilla 1.4.1 som funkar bra.

Permalänk
Medlem

Pratade med handelsbankens support och de sa att stödet för mac kommer uttökas till hösten med safari etc.

Visa signatur

pellea

Permalänk
Medlem

Nu är detta lite offtopic kanske, men kan nämna att HB funkar utmärkt med avant-browser också....

Kanske för kärnan är från IE, men men. Diggar den läsaren

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Polarn hade problem med en nyare version av firefox med handelsbanken, jag var hem till han o uppdaterade den åt honom 1.02 funkade bra med den vill inte med 1.04 när den nyss hade kommit ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellea
Pratade med handelsbankens support och de sa att stödet för mac kommer uttökas till hösten med safari etc.

Det har dom sagt i flera år så det är rent skitsnack från deras sida…
Lite tips om hur man får Safari och SHB att funka ihop hittas i mängd på 99mac.se (ihop med massa tjafs om att det inte funkar…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Tur man kör Nordea, deras internettjänst fungerar i alla webläsare jag provat, firefox/safari/opera.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Tur man kör Nordea, deras internettjänst fungerar i alla webläsare jag provat, firefox/safari/opera.

Fungerar med lynx och links också. dock inte perfekt men det går att använda

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om en liten artikel på unix.se, som tar upp hur ett par bankers tjänster fungerar på internet.
Uppdaterad o bra, iaf vad jag kan se

http://unix.se/Bank

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Har inte Safari någon "User agent switcher"-funktion? Jag behövde använda den för länge sen innan FSB hade godkänt firefox som "säker". Fast handelsbankens internetbank är ju ökänd för att vara onödigt krånglig, så det är säkert inte så enkelt. Men det skadar väl inte att prova?

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk

Men varför köra Safari om banken inte stöder den och inte kommer göra det under överskådlig framtid? Det är ju inte SÅ mycket extra jobb med att dra igång Mozilla eller Netscape (som dom stödjer) när du ska göra bankärenden. Då får du dessutom fördelen att när nått ballar ur så kan du ringa HB och få support, något du knappast lär få med en unsupported miljö.

W

Permalänk
Medlem

Ja men det fungerar inte med firefox eller netscape på mac heller serru!

Visa signatur

pellea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellea
Ja men det fungerar inte med firefox eller netscape på mac heller serru!

Lite gammal tråd du hittat, men men...

Det fungerar med Mozilla och Netscape.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Lite gammal tråd du hittat, men men...

Det fungerar med Mozilla och Netscape.

Vad spelar det för roll om den är gammal? Den är ju fortfarande aktuell.

Handelsbanken fungerar inte alls med Mozilla och Netscape på mac.

Visa signatur

pellea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellea
Vad spelar det för roll om den är gammal? Den är ju fortfarande aktuell.

Handelsbanken fungerar inte alls med Mozilla och Netscape på mac.

Det fungerar om du använder den version som är supportad. Om inte ring till supporten och få hjälp.

Permalänk
Medlem

Nej det fungerar inte eftersom jag Kör Mac Os 10.4.2 och har den senaste versionen av Firefox t ex.

Visa signatur

pellea

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellea
Nej det fungerar inte eftersom jag Kör Mac Os 10.4.2 och har den senaste versionen av Firefox t ex.

Har du då läst det som Worldspawn postade eller det (samma sak) som står på Handelsbankens sida? Det är Mozilla som stödjs, inte Firefox, sen verkar de inte ha hunnit fixa så det funkar med 10.4.2 än men det kommer väl.

Permalänk
Medlem

A precis.

Visa signatur

pellea

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Lite gammal tråd du hittat, men men...

Det fungerar med Mozilla och Netscape.

Så gammal är väl knappast tråden? Och det är ju ett högst aktuellt ämne att diskutera. Hade han/hon startat en ny tråd och frågat så hade folk vrålat "SÖK". Fattar inte vad det är så hemskt med att en person gör som reglerna förtäljer.

Hursomhelst. Jag tycker att det är katastrof att bankerna inte kommit längre med detta. Jag hoppas att det sker en uppryckning snart.

Permalänk

@pellea:

Det fungerar utmärkt med Netscape v7.1 i MacOS v10.3.9.

Jag använde det så sent som för 10 minuter sedan för att kolla mitt saldo. Alla funktioner fungerar precis lika bra som med IE i Windows.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Okej, kanske inte så gammal. Sorry.

Hursomhelst, jag kollade också nyss mitt saldo i NS7.1 och det funkade fint. Men det är illa att SHB är så långsamma. Hade varit fint att använda banken i Safari.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte VARFÖR banker håller på såhär. Dom ska väl ge blanka fan i vad folk har för version av webbläsare eller OS?

Om brister i webbläsaren gör att vissa delar av webbgränssnittet inte fungerar kan jag godta det, men om jag surfar in på en bank med Firefox 1.0.6 och får höra att "min webbläsare inte stöds" och att jag behöver "netscape 7 eller nyare" så börjar blodet koka.