Permalänk

Läsa mac skivor i windows

Hej!

Jag trodde det här var något som borde funnits i forumet, men efter lite sökning så såg jag att jag iaf inte hittade något.

Hur kan man göra för att läsa en macintosh cd i windows? Går det?

Jag kan bränna skivor på min pc, det var nog i linux, som min gamla mac kan läsa, men kan man göra tvärtom?

Jag skulle nämligen vilja få in lite saker jag har på en mac-skiva på min powerbook med enbart diskettstation... helst via min pc.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

följer skivan iso 9660 ska det inte vara några problem, har jag för mig.

hur det är med disketterna däremot, vet jag inte.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

DVD & CD skivor använder ju UDF (Universal Disc Format, ISO 9660) vilket ska fungera på alla system.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Diskett tror jag inte fungerar, vill få för mig att det stog på förpackningen om det var till PC eller Mac även om det går att omformatera dom

Permalänk
Medlem

Linux kan läsa både Mac och Windowsdisketter - i alla fall de jag provat (tänker inte uttala mig om journalbaserade filsystem, men de brukar man väl inte ha på disketter..?), men om Mac klarar FAT, eller Windows klarar vaddetnuheter, har jag ingen aning om.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Macar har alltid kunnat läsa windowsshitt eftersom det kan vara en bra funktion... Men tvärt om är det problem med. Microsoft är ju inte de som gillar att anpassa sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Macar har alltid kunnat läsa windowsshitt

Vad är Windowsshit?

edit: Den riktiga anledningen kanske är att ingen Windowsanvändare vill ha de som finns på mac-skivorna

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Vad är Windowsshit?

Det vet du nog med dig…

[Mac:ar kunde skriva disketter för peze/win - på nittonhundratalet när man använde disketter…]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Vad jag hade problem med var att läsa mac skivor i windows. Men det funkade bättre i linux(Ubuntu). Jag hittade lite paket genom apt-get, som gör att man kan läsa hfs (tror jag det var). Det finns både med och utan GUI, ifall någon försöker sig på samma saker.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Varför inte bränna iso9660 som är std på Mac?
Iofs går det bränna hfs (mac only) men det är ju extra jobb...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Jag tror du söker ett program som heter "HFV Explorer". Jag har glömt vem som gör det, men googla lite så hittar du det nog.

Vissa skivor (t ex OS8/9-bootskivan) är brända med HFS-filsystemet. HFV Explorer kan extrahera filer från detta (fungerar ungefär som CDMage med ISO-filer).

EDIT: För jag antar att en PowerBook med enbart diskettstation är gammal nog att köra apples gamla HFS-filsystem.

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

En annan metod är att använda Mac 68k-emulatorn Basilisk II. Den stödjer MAC-skivor och
man kan använda "Den här datorn" i emulatorn. Inte den mest smidiga lösningen men det
funkar

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.