Permalänk
Medlem

vilket linux?

har en gammal p2a på 400 mhz som jag vill lägga in linux på. mest för att lära mig
men jag vet inte vilken version jag ska använda.
jag vill inte ha någon version som är alldeles för svår och heller inte någon som är för lik windows
och så ska inte datorn bli för seg och hälst inte ta en 14 cd skivor
kollade lite på mandrake linux och det låg på 2 skivor, vilket jag tycker är rätt så mycket. dock är är det rätt så liks windows.

EDIT: har läst faqen men jag tyckte den var mest förvirrande.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Vill du lära dig att pula och fixa, rekommenderar jag Gentoo, även om din burk kanske var i slöaste laget. Gentoo har utomordentlig dokumentation men alla paket måste kompileras vilket är tidskrävande.

Ubuntu är en enkel dist som ordnar mycket för dig, men du får gräva lite på http://ubuntuforums.org/ och http://ubuntuguide.org/ för att få mer avancerade saker att fungera...

Själv kör jag Fedora Core, mest för att jag i det mesta tröttnat på att pula och fixa. Debian lämnar dock inte min server, därför att det har det största utbudet av paket och de flesta paket uppdateras regelbundet

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem

Tackar
har kollat upp Debain och det verkar mest intresant.
jag började ladda ner en nätverksinstall och man kunde välja vilken man skulle tanka jag vet inte vilken man ska använda :S : [alpha] [arm] [hppa] [i386] [ia64] [m68k] [mips] [mipsel] [powerpc] [sparc]
jag tog i386 för där stog något om det tidigare.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta DSL(Damn small linux). Installerade det på farsan dator igår(400Mhz 64meg ram) och det flyter på jävligt fint.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

DSL är det bara livecd eller lägger man in det och bootar från hårddisken?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
DSL är det bara livecd eller lägger man in det och bootar från hårddisken?

Ja det är en Live-CD men installeras superenkelt.
http://www.damnsmalllinux.org/talk/node/64

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt
Ja det är en Live-CD men installeras superenkelt.
http://www.damnsmalllinux.org/talk/node/64

super enkelt kan jag dock inte säga.
att installera winodws är superenkelt, detta är jobbigt

gjorde det mesta sen i slutet klagade han på att jag inte hade root previgles eller vad det hette :S

och så försökte jag komma ifrån konsollen och in i det vanliga men det gick inte så jag startade om skiten

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Vectorlinux

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Inaktiv

Arch Linux

Offtopic: Konstigt att ingen klagar nuförtiden när det dyker upp sådana här trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
super enkelt kan jag dock inte säga.
att installera winodws är superenkelt, detta är jobbigt

gjorde det mesta sen i slutet klagade han på att jag inte hade root previgles eller vad det hette :S

och så försökte jag komma ifrån konsollen och in i det vanliga men det gick inte så jag startade om skiten

Läste du ens på sidan?
"2) Open up an xterminal window and type:

***CODE SAMPLE***

sudo su"

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Offtopic: Konstigt att ingen klagar nuförtiden när det dyker upp sådana här trådar.

Det beror ofta på vad som skrivs i det första svaret skulle jag tro. Folk gillar att apa efter andra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Offtopic: Konstigt att ingen klagar nuförtiden när det dyker upp sådana här trådar.

Om trådskaparen som i den här tråden indikerar att han/hon har läst FAQ:n innan frågan ställs, och sedan dessutom specar upp ett gäng krav som man anser vara viktiga, och överlag indikerar att "jag har försökt men behöver mer hjälp", så tycker jag att det bara är naturligt att svara. Det är en stor skillnad på sådana trådar och "OMG jag vill haxxa LAJNUX och gejma CS hjälp noob ffs!"-trådar.

W