Permalänk
Medlem

pcBSD?

Något att installera tror ni? Eller ska man fortsätta köra en vanlig FreeBSD?
http://www.pcbsd.org/

Permalänk
Medlem

Ska du köra en server ska du nog hålla dej till FreeBSD/OpenBSD...

Men om du vill testa nått nytt på din workstation, så visst, då kan PcBSD va intressant... Jag tycker själv det verkar _mycket_ intressant och ska testa det såfort ja får tid..

Permalänk
Medlem

ska inte ha det till en server, servers har jag för många redan

Permalänk
Medlem

Sött. Om det får fler att prova och gå över till FreeBSD, kan det aldrig vara av ondo.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Skulle precis installera PC-BSD Det gick inge vidare.
Installationen stannar vid "Startar system"
när jag trycker på någon knapp så står det:

(dagens datum) init: can't exec getty "/usr/libexec/getty" for port /dev/ttyv2:Input/output error

Någon som vet vad det är för fel?
Känner verkligen för att testa bsd.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Sött. Om det får fler att prova och gå över till FreeBSD, kan det aldrig vara av ondo.

Risken är hög, och det är bra. En av de stora bristerna med Linux är att de just finns helt för många varianter. Men om jag säger FreeBSD-5... då vet alla vad jag menar och hur det ser ut (dom som kan BSD).. precis som alla kan jämföra och referera mot WindowsXP i windows frågor..

Gäller bara att dom integrerar mer och gör saker ännu enklare... så kommer nog folk öppna ögonen..

Se bara på t.ex MacOSX... BSD i botten.. ett lyckat koncept

Permalänk

Ni som hade tänkt prova PC-BSD. Tänk på att det är en beta-version ni har att göra med.
Ska själv prova och se om jag finner några buggar. Frågan är om man kan / kanske ska rapportera dessa sedan?

Visa signatur

Every machine that runs on a CPU is immense fun!

Permalänk

Projektet intresserar mig inte nämvärt, men jag välkomnar allt som gör att FreeBSD får fler användare.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Annars tycker jag att DragonFlyBSD är ett intressant projekt, behöver dock mogna lite, sist jag körde det var det ganska instabilt.

EDIT: När vi ändå är inne lite halvt på FreeBSD och Kent-Mustafa är närvarande kan jag lika gärna passa på att fråga: när ungefär kommer FreeBSD-6 bli någorlunda stabilt så att det även är att rekommendera till den mer avancerade användaren och inte bara utvecklare?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hur funkar deras paketsystem? Innehåller .pdi-filerna alla deps eller? Borde de inte bli jävligt stora då?

Permalänk
Citat:

EDIT: När vi ändå är inne lite halvt på FreeBSD och Kent-Mustafa är närvarande kan jag lika gärna passa på att fråga: när ungefär kommer FreeBSD-6 bli någorlunda stabilt så att det även är att rekommendera till den mer avancerade användaren och inte bara utvecklare?

När vi är nöjda.

För att ge ett mindre tråkigt svar: FreeBSD-6 och FreeBSD-7 är extremt lika varandra för närvarande, RELENG_6 bröts ut ur HEAD, samtidigt som CURRENT blev 7, för bara några dagar sedan, och de viktigaste sakerna som gått in i HEAD sedan dess har också MFC'ats (eller väntar på godkännande). FreeBSD 6.0 kommer inte att släppas förrän de återstående problemen åtgärdats (kolla in TODO under Release Engineering på FreeBSD.org), och det får ta så lång tid det tar. Till din fråga: Jag använder CURRENT på min primära arbetsstation, dvs, det är plattformen på vilken jag bedriver en stor del av mitt dagliga utvecklande. Problemen finns där, och jag skulle direkt avråda någon från att sätta upp en server baserat på 6.0. Däremot så har den avancerade användaren mycket gott att hämta ur 6.x redan nu.

När FreeBSD 6 verkligen blir STABLE kan bara månen och stjärnorna svara på, jag vet inte, Scott Long vet inte, och ingen annan för delen heller. Vänta på 6.1 (dvs, använd 5.4 istället) om du vill sätta upp en server, men var inte rädd för att testa systemet - det fungerar, och det fungerar bra. Det görs hela tiden stresstest på CURRENT, och min magkänsla är att de problem som uppstår handlar oftast om när man hårdkör ett SMP-system riktigt aggressivt, eller när man har aktiverat något obskyrt som missats i testningen.

Angående DragonFly så är vi många som följer det med intresse, men just nu känns det som om Matt och co. slänger in så mycket som möjligt hela tiden, och systemet är tämligen instabilt från och till. Ge det ett par år, och sen kanske de har kommit en bit närmare målen.

Se inte detta som ett officiellt uttalande, detta är bara mina tankar och funderingar. Det finns säkerligen människor som upplever saker och ting annorlunda.

[edit]
...och bara för att jag tycker att det är så jävla kul att prata om FreeBSD, här är ett förslag på FreeBSD nya hemsida (som en del av Google SoC 2005): http://www.emilyboyd.com/design/freebsd/homepage_proposal.png

Det finns mycket annat kul som är på väg in i FreeBSD, journaling till UFS, Csup (som är en omskrivning av Cvsup i C, och kan därmed inkluderas i systemet) och en hel del annat. Glöm inte att hålla utkik efter den nya loggon som skall röstas fram inom en snar framtid också...(och nej, Beastie försvinner inte).

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Kul att få höra lite nyheter från FreeBSD-fronten :). Om jag någon gång införskaffar en server är det mycket möjligt att den kommer att köra FreeBSD.
Det där designförslaget var grymmt mycket snyggare än den nuvarande sidan iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för det svaret Kent-Mustafa.
Nja, på serverfronten kommer jag hålla mig till OpenBSD men jag fick helt plötsligt ett infall av att vilja testa FreeBSD-6 på WS.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.