Permalänk
Medlem

Linux?

Vilken linux ska jag använda mig av om jag alldrig har haft linux förut.. ? Förslag på nåt bra?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

SööÖÖööÖk

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

sett den lilla tråden som sitter klistrad längst upp i forumet (precis i ögonhöjd när du får upp forumet) "Läs mig först innan du skapar en tråd" ?

Permalänk

Vilken bil ska jag använda mig av om jag alldrig har haft bil förut.. ? Förslag på nån bra?

Det finns lika många svar på din fråga som det finns distributioner.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Jag har aldrig använt linux innan heller och jag började med unbuntu som jag använder mig av nu med enkelt att förstå och lätt att installera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Vilken bil ska jag använda mig av om jag alldrig har haft bil förut.. ?

Först av allt: SÖK! Denna fråga är bilvärldens mest ställda. Det finns mängder med bilforum världen över, bara att använda google för att hitta något. Fråga någon kompis, ring en bilhandlare! Vad du gör, kom inte och stör oss när vi sitter och diskuterar trimning av främre växel-axeln.

Förövrigt heter det inte bil. Karl Benz kallade sin uppfinning för automobil, inte bil. Säger du bil en gång till tänker jag ignorera dig för all framtid!

När det är sagt.

Du kan inte bara fråga "vad ska jag ha för AUTOMObil?" Du måste givetvis först fråga dig själv vad du ska använda autobilen till. Vill du sitta och meka i 3 timmar för att få på däcken rekomenderar jag en HotRod.

Vill du att det ska vara precis lika enkelt som cykeln du sitter på till vardags så kan jag rekomendera Hundkojan, även om den är lite väl mesig.

Sen finns ju mellantingen, som t ex Ford, Opel m fl.

Flera kommer dessutom säkert säga dig att du ska skaffa dig en Mercedes Benz, eftersom det är "mer automobil" än de andra, eftersom Mercedes Benz har rötter från den riktiga automobilen. Men det är mest strunt. Benz är dött, och har varit i flera år.

Andra kommer att påstå att du ska köpa dig en Skoda - VW i botten, men lite billigare, men Skoda Är verkligen helt hemskt!

Nu har du fått dig en uppfattning om modeller. Nu är det dags att välja vad du ska ha för däck. Egentligen är det ingen större praktisk skillnad på dem, och frågar du om däck här kommer det antagligen bli mest flamewars. Personligen rekomenderar jag Michelin. De är helt klart bra - de flesta Formel 1 automobiler använder Michelin, och de skulle de ju inte göra om de inte var bra.

Sen bör du ju också se till att köpa dig en automobil med en väl utbyggd kedja av reservdelsåterförsäljare, så att du lätt kan installera de tillbehörspaket du vill ha. Här är ju Volvo lysande.

Min rekomendation är Renault. Renault använder nämligen volvos återförsäljare, och blir därför väldigt lättåtkomliga.

Edit: Skoda är VW. Inte Opel. Tack!

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Inaktiv

Här hittar du en lista jag satt ihop på några som inte är något att ha:

http://www.enlisy.se/distarinte.txt

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra Mandriva som din första Linux. Ett mycket stort och populärt system.

Permalänk

ozamosi: Suveränt är det enda jag kan säga

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Här hittar du en lista jag satt ihop på några som inte är något att ha:

http://www.enlisy.se/distarinte.txt

Något OT:
Vad är det för fel på GentooX?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poffo
Något OT:
Vad är det för fel på GentooX?

Inte om du ska köra HTPC, men den lämpar sig väl inte så bra på en server eller workstation...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Inte om du ska köra HTPC, men den lämpar sig väl inte så bra på en server eller workstation...

Nu har jag inte någon version själv, så jag vet inte riktigt hur GentooX fungerar, men du tänker inte på GentooX Media Center?

Har förövrigt tänkt köra det på min xbox, då jag inte hört några andra klagomål.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poffo
Nu har jag inte någon version själv, så jag vet inte riktigt hur GentooX fungerar, men du tänker inte på GentooX Media Center?

Har förövrigt tänkt köra det på min xbox, då jag inte hört några andra klagomål.

Nej, fel av mig, tänkte på GeeXboX.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
*KLIPP*

ROFL! Bra sagt!

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Först av allt: SÖK! Denna fråga är bilvärldens mest ställda. Det finns mängder med bilforum världen
.................
Min rekomendation är Renault. Renault använder nämligen volvos återförsäljare, och blir därför väldigt lättåtkomliga.

Underbart!

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Först av allt...

Sen finns det fordon som har stora likheter med bilar. Om du vill ha många användare rekommenderar jag att du köper en buss och om du vill ha mycket lagringsutrymme så finns det olika varianter av lastbilar.

Det finns äver farkoster som används på andra arkitekturer än asfalt. Om du vill köra på vatten är en båt eller ett fartyg det bästa alternativet. Dessa klarar ofta av att lagra mycket mer, men de är i allmänhet långsamma. Arkitekturen luft anses vara den snabbaste men den kostar därefter. Flygplan är mycket dyra och de drar mycket energi, dessutom har de begränsad lagringskapacitet. Tåg är också ett bra alternativ men de passar endast till noga specifierade behov då järnvägsnätet är mer begränsat än vägnätet.

När det gäller stabiliteten så anses tåg vara bland de säkraste, räknat per timme. Så länge de håller sig på spåret funkar det fint men så fort de kör av kraschar de. Detta inträffar dock väldigt sällan.

Flyg är det säkraste om man räknar per kilometer. Det är dock viktigt att man kontrollerar flygplanets konfiguration regelbundet eftersom flygkrascher är bland de otäckaste i transportbranchen.

Fartyg flyter oftast på bra om man har patchat skrovet ordentligt. Havet är dock fullt av grund och om man inte kontrollerar positionen noggrannt kan det ändå gå hål på skrovet.

Bilar anses inte särskillt säkra. När bilen blir hårt belastad och kör för fullt händer det ofta att det blir fel i kommunikationen med andra bilar. Detta resulterar allt för ofta i att båda bilarna kraschar. Det kan också uppstå naturliga störningar på vägarna, framför allt i närheten av skogar, som gör att bilen kan krascha.

ONT:
lomkolen: Förlåt att vi driver med dig, men sådana här trådar är de mest frekventa i den här forumsdelen och folk börjar tröttna på dem.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poffo
Något OT:
Vad är det för fel på GentooX?

Det är inte något fel på GentooX, faktum är att den inte fanns med i listan från första början.
Jag kan ta bort den om du vill.

Edit: Fixat

Edit2: De distar som finns i den där listan har följande mål:

1. Använder RPM för installation utav paket
2. Vänder sig till länder med andra språk än Engelska
3. Körs på någon annan arkitektur än x86
4. Namn, grafik och program som följer med det enda som skiljer
5. Inte tillför något nytt

Kanske pågrund utav punkt 3 som GentooX kom med.

Listan är tänkt att visa på att du med någon stor dist som t ex Gentoo, Debian, Slackware mfl kan göra allt du vill göra i Linux.

Offtopic: Listan är dock inte komplett ännu!

Permalänk
Medlem

Som den bilnörd jag är måste jag påpeka att skoda har VW i botten, inte opel. Tio poäng till ozamosi för inlägget annars

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Text

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Motattack

Hahahaha!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Här hittar du en lista jag satt ihop på några som inte är något att ha:

http://www.enlisy.se/distarinte.txt

Hade du väldigt många skivor/väldigt tråkigt en lördagkväll eller?

Jag rekomenderar Ubuntu som första dist.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hade du väldigt många skivor/väldigt tråkigt en lördagkväll eller?

Jag rekomenderar Ubuntu som första dist.

Nej tråkigt hade jag nog men en massa skivor hade jag inte.
Det enda jag gjorde var att gå igenom distrowatch:s lista
och kolla på respektive distributions webbsida för att se om
det var något att ha.

Det var snarare ett sätt att städa upp i huvudet på sig själv
och få en inblick i vilken distribution jag ska testa här näst.

Permalänk
Medlem

Kubuntu eller ubuntu tycker jag är bra nybörjar distar. Funkar även för inbinta linuxanvändare

Kubuntu om man föredrar KDE (jag!)
Ubuntu om man föredrar Gnome

Annars är det precis samma under skalet, kubuntu är en del av ubuntu-disten.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Kubuntu eller ubuntu tycker jag är bra nybörjar distar. Funkar även för inbinta linuxanvändare

Kubuntu om man föredrar KDE (jag!)
Ubuntu om man föredrar Gnome

Annars är det precis samma under skalet, kubuntu är en del av ubuntu-disten.

Ok, men vad ska man med Kubuntu till när man lika gärna kan installera KDE efter att man har installerat Ubuntu. Kubuntu är verkligen en helt onödig distribution, ni må tycka vad ni vill om den saken men det är endast min personliga åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Ok, men vad ska man med Kubuntu till när man lika gärna kan installera KDE efter att man har installerat Ubuntu. Kubuntu är verkligen en helt onödig distribution, ni må tycka vad ni vill om den saken men det är endast min personliga åsikt.

Nej, det fungerar inte så.
Om man försöker installera KDE under Ubuntu får man problem.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Ok, men vad ska man med Kubuntu till när man lika gärna kan installera KDE efter att man har installerat Ubuntu. Kubuntu är verkligen en helt onödig distribution, ni må tycka vad ni vill om den saken men det är endast min personliga åsikt.

Det är enklare att koncentrera sig på integration och finputsning om disten bara har en skrivbordsmiljö. Personligen tycker jag att Ubuntus koncept med en dist för varje skrivbordsmiljö är genial.

En del av skönheten med Ubuntu är att den bara innehåller ett program som utför en viss typ av funktion. Dessutom är allt inklämt på en enda skiva. Jag tror många uppskattar att de får en helt fungerande arbetsmiljö utan bloat direkt efter installationen istället för att de ska behöva tanka ner flera skivor med mångdubbla uppsättningar av program som i fedora eller bara få ett skal och sedan leta reda på program som i gentoo.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Nej, det fungerar inte så.
Om man försöker installera KDE under Ubuntu får man problem.

Vad menar du? Jag installerade det i Synaptic, gick übersmooth. Har dock inte använt det så mycket, s jag vet inte vad det kan upptså för andra problem, du får gärna förtydliga dig.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Nej, det fungerar inte så.
Om man försöker installera KDE under Ubuntu får man problem.

Varför skriver då dom såhär på sin sida:

"Kubuntu is an Ubuntu-derived distribution. The Kubuntu CDs are made up of Ubuntu's base plus KDE. You can get exactly the same effect by installing Ubuntu and adding the KDE packages from the Ubuntu archives."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar

Det är enklare att koncentrera sig på integration och finputsning om disten bara har en skrivbordsmiljö. Personligen tycker jag att Ubuntus koncept med en dist för varje skrivbordsmiljö är genial.

Ok, så då kanske vi skulle ha en dist för varje fönsterhanterare också.

Fluxbuntu (Med Fluxbox) t ex

Vad onödigt rent ut sagt!!

Dom glömde och ge Xfce en egen distribution.
Skulle kunna heta Xfcento

Permalänk

öhh bullcrap, jag gjorde tvärtom installerade kubuntu, men bytte sen till Gnome ist för Kde då jag störde mig på en del saker.. har inte märkt ett enda problem whatsoewah *peace*

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Ok, så då kanske vi skulle ha en dist för varje fönsterhanterare också.

Fluxbuntu (Med Fluxbox) t ex

Vad onödigt rent ut sagt!!

Dom glömde och ge Xfce en egen distribution.
Skulle kunna heta Xfcento

Varför inte? Det är lite ironiskt att du pratar om att det är onödigt när du själv gör en distribution som gör precis samma sak som hundratals andra distributioner. Det är onödigt!

Vi har redan fler än 300 olika distar som gör ungefär samma sak. Varför fortsätter folk att skapa distar som har samma innehåll men skiljer sig på några små detaljer?

Det skulle vara underbart om distributörer kunde rikta in sig på något unikt och göra det bra istället för ännu en generell dist med KDE, Gnome och alla andra skrivbord/fönsterhanterare...

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Ok, så då kanske vi skulle ha en dist för varje fönsterhanterare också.

Fluxbuntu (Med Fluxbox) t ex

Vad onödigt rent ut sagt!!

Dom glömde och ge Xfce en egen distribution.
Skulle kunna heta Xfcento

Det är ju skillnad på en Skrivbordsmiljö så som gnome & kde och Fönsterhanterare som t.ex. blackbox. Ubuntus grej är ju just en sjysst integration med skrivbordmiljön därför är det rätt logiskt att ha en dist för kde och en för gnome.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy