Installera Knoppix med winxp kvar?

Permalänk

Installera Knoppix med winxp kvar?

Hejsan! Jag är påväg att installera Knoppix och undrar om det går att behålla sin gamla windowspartition och kanske dela systemhårddisken i en linux-partition och en ntfs-partition. Om jag gör detta, kan jag fortfarande välja vilket operativsystem jag vill starta? Vet att det går med de flesta distar men knoppix..? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jadå, bara du installerar Lilo eller Grub.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk

Det du behöver är ledigt utrymme på hårddisken. Med ledigt utrymme menar jag opartitionerat utrymme eller en partition som du kan ta bort för att göra plats. Om du endast har en partition (vilket du verkar ha) får du dela upp den, antingen genom att rensa och partitionera om hårddisken helt eller använda Partition Magic för att krympa din befintliga partition.

För att kunna starta flera olika os behöver du en bootloader som låter dig välja vilket system du vill starta. Vet inte hur knoppix funkar men de flesta installationsprogram för linusdistar hjälper dig att skapa en sådan meny och lägga till Windows som alternativ.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt
Jadå, bara du installerar Lilo eller Grub.

Och dessa fungerar som operativsystemsväljare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Det du behöver är ledigt utrymme på hårddisken. Med ledigt utrymme menar jag opartitionerat utrymme eller en partition som du kan ta bort för att göra plats. Om du endast har en partition (vilket du verkar ha) får du dela upp den, antingen genom att rensa och partitionera om hårddisken helt eller använda Partition Magic för att krympa din befintliga partition.

För att kunna starta flera olika os behöver du en bootloader som låter dig välja vilket system du vill starta. Vet inte hur knoppix funkar men de flesta installationsprogram för linusdistar hjälper dig att skapa en sådan meny och lägga till Windows som alternativ.

Jo, så långt har jag förstått men specifikt för knoppix så tror jag inte att det finns nån inbyggd bootfixare mellan 2 operativsystem, eller?