OS som kan köras från USB-drive?

Permalänk
Medlem

OS som kan köras från USB-drive?

Vilka operativ system kan bootas och köras från ett USB-minne? Skulle vara trevligt att bära med sig sitt eget OS i fickan.

Edit: Hittade den här sidan som tar upp några linux-distributioner; http://os.newsforge.com/article.pl?sid=05/07/08/1522251&from=...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för mig man kan tanka Ubuntu och boota via USB.. inte säker dock.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Damn small Linux, var en guide i datormagazin om det för ett par nummer sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har testat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har testat Damn Small Linux, dock inte från USB men från CD. Fungerade fint tycker jag och det mesta man behöver för vardagligt bruk finns med. Dillo var ingen höjdarbrowser men det går ju att tanka ner Firefox via en meny.

Permalänk
Medlem

Måste man inte ha med sig en bootbar CD, som ger stöd åt att boota från USB därefter? Eller har de flesta moderkort, idag, stöd för att boota från USB direkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Måste man inte ha med sig en bootbar CD, som ger stöd åt att boota från USB därefter? Eller har de flesta moderkort, idag, stöd för att boota från USB direkt?

De flesta moderkort stöder USB-boot

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag kör DSL från Compactflash - fungerar utmärkt och med en del justeringar så sparas inställningar och filer efter en omstart (eftersom det normalt ligger på cd så sparas det ingenstans)

men det är klart , det går att installera på USB-minnen, hårddiskar och andra medium oxå

Datormagazin's guide var inte alltför vass - fick det inte att fungera efter den - men med hjälp av dokument från deras sida (DSL's) och deras forum så...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...