Anandtech testar ATI CrossFire

Permalänk
Melding Plague

Anandtech testar ATI CrossFire

<font style="font-size: 10pt"><b>Anandtech testar ATI CrossFire</b></font> <small class="small">fredag 22 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Tomas</a></small><br>
Våra kollegor borta på Anandtech har via Gigabyte lagt vantarna på ett ATI CrossFire-system som de prestandatestat. CrossFire är fortfarande inte färdigutvecklat men testerna visar ändå imponerad prestanda. I Doom 3 ökar prestandan med 43% med CrossFire jämfört med ett grafikkort, Nvidias SLI ger enbart en 34% prestandaökning. <br /><br />Om bara ATI kan få CrossFire ur utvecklingsstadiet och ut på marknaden samt kompletterar det med nästkommande grafikkortschipset så kan vi mycket väl komma att se ett tronskifte åter igen. För tillfället är Nvidia GeForce 7800GTX i SLI det snabbaste som finns på marknanden.<br /><br />Läs mer om testet hos <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2477" target="new">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ni har lenkat Anandtech till sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag kan inte trycka på en länk! :S

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

Tips: länka om...
länken går till http://www.sweclockers.com
dock är det ju inget fel på sweclockers men det är iaf ett tips

Permalänk
Hedersmedlem

missade ett =-tecken i länktaggen. Åtgärdat nu!

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

synd bara att cf känns gammalt innan det är släppt. men när det kommer r520 kort som stödjer det så kanske det blir andra bullar:D

Permalänk
Medlem

När kommer man kunna köpa moderkorten för Crossfire? Är grymt sugen...

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=481899

Diskussionen har varit på G i forumet ett tag nu.

Permalänk

uhm, SLI sparkade ju CF's röv i dom flesta testerna?...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

mm om cf nu kommer att funka för sli är både bättre och sämre på vissa tester än bara ett kort...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Trots allt så har Nvidia mer erfarenhet och sen så har den funnits på marknaden så hoppas längre. Det känns väldigt stabilt. CF är under utväckligsstaiet och det tar tid innan den letar sig fram och blir stabil.

Sli kicks ass fortfarande.

Permalänk
Medlem

Tronskifte?
Ser ut som ati skall lyckas med att komma ur papperstadiet på det mesta de utvecklar.
Samt sedan också få fram ett grafikkort som konkurrerar mot Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=481899

Diskussionen har varit på G i forumet ett tag nu.

Lol, den där tråden skapades några timmar innan nyheten lades upp.

Inte direkt som det snackats om i flera veckor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
uhm, SLI sparkade ju CF's röv i dom flesta testerna?...

Vet inte vilken test du läste i så fall...6800U SLI är snabbare i Doom3 (inte det minsta överaskande) och i UT2004 men det med AA/AF avslaget vilket gör det till en helt meningslöst test i mina ögon eftersom det lär vara väldigt CPU begrännsat.

X850 CF var snabbare i EQ 2, HL2 samt SC och hade med största sannolikhet varit snabbast även i farcry om de hade haft med ett 6800U SLI system där.

Att jämföra med 7800GTX SLI är ju inte rättvist då dessa kort inte hör till samma generation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Trots allt så har Nvidia mer erfarenhet och sen så har den funnits på marknaden så hoppas längre. Det känns väldigt stabilt. CF är under utväckligsstaiet och det tar tid innan den letar sig fram och blir stabil.

Sli kicks ass fortfarande.

nVidias drivrutiner för SLI är ju mer mogna inget snack om saken men ATI har stor erfarenhet av detta med flerkort/kärnor system eftersom de tillverkar grafikkortslösningar till militära simulatorer som just använder sig av detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Trots allt så har Nvidia mer erfarenhet och sen så har den funnits på marknaden så hoppas längre. Det känns väldigt stabilt. CF är under utväckligsstaiet och det tar tid innan den letar sig fram och blir stabil.

Sli kicks ass fortfarande.

ATi hade ju tidigare sitt "Rage Fury Maxx" som var dual cores på ett kort. Så visst har de lekt med tekniken med flera kärnor även de sedan ett bra tag tillbaka.

Nvidias teknologi är ju delvis köpt (snodd om du frågar mig) från 3Dfx. Så deras är ju inte direkt "In house".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
ATi hade ju tidigare sitt "Rage Fury Maxx" som var dual cores på ett kort. Så visst har de lekt med tekniken med flera kärnor även de sedan ett bra tag tillbaka.

Nvidias teknologi är ju delvis köpt (snodd om du frågar mig) från 3Dfx. Så deras är ju inte direkt "In house".

Men dom misslyckades att få det att fungera under Windows XP.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

I UT fick CF tillochmed spö av 1 enda ultra. Var såklart bättre i HL2, men det är alltid ATI.

Men är inte direkt imponerad av det, Anandtech verkade ha mycket problem med att få igång allt så det fungerade, eller ja, AA fungerade ju inte ens i vissa spel. Tycker det var lite VÄL mycket problem för att vara så nära releasedatum som det är, för det ska väl komma ut snart? Hinner dom få ordning på alla buggar? känns tveksamt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Lol, den där tråden skapades några timmar innan nyheten lades upp.

Inte direkt som det snackats om i flera veckor

Jaha?... Tyckte inte jag specifierade tiden någonstans.

Permalänk
Medlem

Menade inte att du påstod nåt uttalat, men din ton fick det att låta som att det var länge sen...

Permalänk
Medlem

vill bara påpeka en sak. många säger CF spöar SLI. och syftar på X850 vs 6800Ultra CF o SLI lösningarna. men glöm inte att X850 är ett upphottat kort och presterar bättre än ett 6800ultra. jag tycker man ska sätta X800XT vs 6800ultra med 2 kort istället o se vilket som presterar bäst just för att de korten nästan presterar identiskt totalt sett.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp och 7800GTX mot X850XT PE

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
vill bara påpeka en sak. många säger CF spöar SLI. och syftar på X850 vs 6800Ultra CF o SLI lösningarna. men glöm inte att X850 är ett upphottat kort och presterar bättre än ett 6800ultra. jag tycker man ska sätta X800XT vs 6800ultra med 2 kort istället o se vilket som presterar bäst just för att de korten nästan presterar identiskt totalt sett.

tja egentligen behöver man ju inte bry sig om vilka kort som används alls om det bara är de två flerkortslösningnarna man vill jämföra. Räkna ut prestandavinsten man får över ett kort med de olika lösningarna istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
vill bara påpeka en sak. många säger CF spöar SLI. och syftar på X850 vs 6800Ultra CF o SLI lösningarna. men glöm inte att X850 är ett upphottat kort och presterar bättre än ett 6800ultra. jag tycker man ska sätta X800XT vs 6800ultra med 2 kort istället o se vilket som presterar bäst just för att de korten nästan presterar identiskt totalt sett.

eh.. varför då? De anses väl knappast vara jämnbördiga?

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
vill bara påpeka en sak. många säger CF spöar SLI. och syftar på X850 vs 6800Ultra CF o SLI lösningarna. men glöm inte att X850 är ett upphottat kort och presterar bättre än ett 6800ultra. jag tycker man ska sätta X800XT vs 6800ultra med 2 kort istället o se vilket som presterar bäst just för att de korten nästan presterar identiskt totalt sett.

Är inte x850XT och 6800Ultra sina tillverkares highend kort i samma generation?

Tycker visst man kan jämnföra dessa kort... det säger mer än när man jämnför x850xt och 7800Ultra korten då dessa inte är från samma generation.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

då är min fråga följande måste jag byta ut mitt x800 eller kan jag köpa ett mobo med CF sedan ett CF x800ED för att kunna köra dom i CF eller rent utav x800xl+mitt x800?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

Om du köper ett xl kommer det att anpassas till pipes och klock på ditt x800

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Varför ska man haka upp sig på "generationer" när man jämför korten? Det är väl bättre att jämföra det som finns på marknaden, i detta fall x850XT PE CF mot 7800GTX SLI? Varför ska inte det bästa kortet på marknaden få vara med i en jämförelse bara för att konkurenten är så seg att dom itne fått ut sina nya kort än?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Varför ska man haka upp sig på "generationer" när man jämför korten? Det är väl bättre att jämföra det som finns på marknaden, i detta fall x850XT PE CF mot 7800GTX SLI? Varför ska inte det bästa kortet på marknaden få vara med i en jämförelse bara för att konkurenten är så seg att dom itne fått ut sina nya kort än?

Det är inte korten i sig som är av intresse här. Självklart kommer två splitter nya 7800GTX i SLI vara snabbare än två X850 med CF som bygger på ett år gammalt kort. Det är en helt ointressant jämförelse enligt mig. Det är däremot mer intressat att se hur dessa system fungerar på mer jämlika kort, alltså från samma generation.

Vill du ha det snabbaste kortet på marknaden idag är det ju inget snack om vilket du skall välja men det var som sagt inte det som diskuteras här.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är u att jämföra CrossFire VS SLI oh inte vilket kort som är snabbast.
Självklart är 7800GTX SLI snabbast eftersom 7800 GTX är snabbast som standard. Det intressanta är u att jämför tvp kort som är ganska lika som ensamma kort. Och sedan jämför adom i SLI resp Crossfire.

Därför tycker jag att resultatet på högsta inställningarna i Splinter Cell är intessanta.
Skillanden mellan x850 XT PE och 6800 Ultra är 2%
I samma test 850XT PE Crossfire och 6800 SLI är skillnaden 35%

Det är så man ska jämföra korten tycker jag. ust deta test var ju till ATIs fördel men det finns ju test där nvidia är betydligt starkare (doom3)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Det intressanta är u att jämföra CrossFire VS SLI oh inte vilket kort som är snabbast.
Självklart är 7800GTX SLI snabbast eftersom 7800 GTX är snabbast som standard. Det intressanta är u att jämför tvp kort som är ganska lika som ensamma kort. Och sedan jämför adom i SLI resp Crossfire.

Därför tycker jag att resultatet på högsta inställningarna i Splinter Cell är intessanta.
Skillanden mellan x850 XT PE och 6800 Ultra är 2%
I samma test 850XT PE Crossfire och 6800 SLI är skillnaden 35%

Det är så man ska jämföra korten tycker jag. ust deta test var ju till ATIs fördel men det finns ju test där nvidia är betydligt starkare (doom3)

Om du pratar om AA/AF testet så är det felaktigt, ett 6800Ultra får 40.2 FPS både med och utan AA/AF och det är helt orimligt då alla andra konfigurationer tappar över 20% när inställningarna höjs.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB