Hitachi Deskstar 7K500 SATA II testad

Permalänk
Melding Plague

Hitachi Deskstar 7K500 SATA II testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Hitachi Deskstar 7K500 SATA II testad</b></font> <small class="small">måndag 25 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Tomas</a></small><br>
Herrarna över hos BigBruin.com har testat Hitachis senaste 500GB stora SATA II-hårddisk. Hårddisken visar sig i testerna prestera riktigt bra. Tyvärr är prislappen som vi är vana vid nya stora hårddiskar något för hög för vanliga konsumenter. 7K500 kostar för närvarande runt 4000 kronor i våra Svenska butiker.<br /><br /><I>The performance in benchmarks was impressive. When used in SATA150 mode, the 7K500 managed to score better than the competition in just about every phase of testing. Enabling SATA300 mode ramped up the performance slightly in most tests, and the burst speed reported in HD Tach was quite impressive as it popped up to 223 MB/s! Overall, I was expecting higher scores across the board, but the testing turned into an educational experience for me, as I learned exactly what the test system and SATA300 could do for me.</I> <br /><br /><br />Läs hela testet <a href="http://www.bigbruin.com/reviews05/hitachi7k500/index.php?file..." target=new>här</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som länken inte fungerar?

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
Är det bara för mig som länken inte fungerar?

Nej du är nog inte helt ensam om det för den funkar inte för mig heller:S

Visa signatur

AMD 4000+ NiVida GF 7800GTX , 2048ddr 120gb, 300gb, 320gb, 250gb, 3x200gb, 2x400gb.

There Is NO IRL, Only AFK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snowrider
Nej du är nog inte helt ensam om det för den funkar inte för mig heller:S

Nu fungerar den

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Det funkar för mig men det tog lite tid.

Permalänk

Ja nu funkar den men den var jäkligt seg..

Visa signatur

AMD 4000+ NiVida GF 7800GTX , 2048ddr 120gb, 300gb, 320gb, 250gb, 3x200gb, 2x400gb.

There Is NO IRL, Only AFK

Permalänk
Avstängd

riktigt kass review.... tyvarr ar det sallan siter kanprestera en bra undersokning av en harddisk ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

3.1 bels? nja..

Permalänk
Medlem

tur att man har köpt A8N-E:)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk

Shit vilket pris. Då hade jag hellre kört 2st 250Gb i Raid 0

Permalänk
Medlem

Vill ha

Fast det var ett riktigt dåligt test

Permalänk
Medlem

Vaddå dåligt test? Det var väl normal-review det där? Jag stirrar ändå rätt mycket på accesstider, cache och sekventiell läs/skriv. Temperatur och ljudnivå är också intressant nu när jag tänker på det... men vad fattas?

• Incredible capacity
• Fast in SATA150 mode, blazing fast in SATA300 mode <-- mmmm
• 16 MB of cache memory provides a nice performance boost

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Och för en mindre smart, vad är NCQ?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

NCQ = Native Command Queing
http://www.seagate.com/products/interface/sata/native.html

In simple terms, NCQ functioning is somewhat similar to an elevator. The elevator travels sequentially from floor to floor and lets people on and off. It does not follow the sequence in which users push the floor request buttons, because that would mean an excessive mechanical load and much longer times for waiting or riding.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Edit: Oj, kom fel.

Permalänk

Gurk - ahapp, jag fattar.
om man t.e.x kopierar över 3 saker som ligger i samma mapp till 3 olika mappar som ligger helt skilda, så börjar hårddisken med att skriva den delen till den plats som är närmast istället för den som börjat kopieras först.

Kort sagt så betyder det väll snabbare tid rent generellt, men däremot förlorar man kontrollen lite.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Lurcazzus:

Hitachi 2*T7K250 250GB/8MB SATA 150 (nVidia ej NCQ) RAID0 - stripe size: 32K

SiSoftware Sandra

Drive index 105 MB/s
Benchmark Breakdown
Buffered Read : 253 MB/s
Sequential Read : 129 MB/s
Random Read : 73 MB/s
Buffered Write : 192 MB/s
Sequential Write : 125 MB/s
Random Write : 65 MB/s
Average Access Time : 6 ms (estimated)