Uppgraderad mac mini inom kort?

Permalänk
Medlem

Uppgraderad mac mini inom kort?

Hej alla macfanatiker!

Jag sitter här och är otroligt sugen på att köpa en fulltupputrustad mac mini, men undrar om den kommer att uppgraderas inom kort. Då verkar det ju löjligt att köpa en gammal.

Främst undrar jag om de har tänkt att uppgradera G4:an till en G5.
Någon som har hört några rykten eller till och med fått det bekräftat?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Detta undrar jag också, och man blir ju inte direkt klokare av Apples sida.. :/
Verkar ju inte gå att kontakta dem alls via e-mail

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Sitter också och väntar...
Tror knappast det blir nån G5:a, även om IBM presenterat en lågeffektsvariant.
Fast man vet aldrig, har varit dåligt med uppdateringar på alla Macar snart ett år nu. Jobs berättade ju att de har massor av fantastiska PPC-produkter på gång ännu före Intel-Macarna. Samt att augusti kommer att bli "stor".

Troligtvis bättre grafikkretsar för att klara av Core Image, CPU bumpad från 1.25->1.33 resp. 1.42->1.5 GHz, och 512M minne standard.

Ingen nytta att surfa Apple sidor eller maila dem, de är och har alltid varit mycket förtegna om kommande produkter.

Kolla på http://www.macrumors.com eller http://www.thinksecret.com för de senaste ryktena.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Avstängd

http://www.appleinsider.com/ finns också, de brukar få nyheterna och rykten tidigt och skriver ofta nyheter som andra skippar (då är det naturligtvis inte enorma saker)

Permalänk
Medlem

Jag läste på macrumors att någon på något forum (kommer inte ihåg vilket ), skulle när han kollat status på sin order av mac mini fått svaret "Order replaced by new product", vilket folk tolkar som att det koommer att bli någon sorts uppdatering...

Man får väl vänta till september Surt, men sånt är livet

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
http://www.macfeber.se/2005/07/fem_nya_macar_n.html

Trevligt!!
Får fan hoppas att minin uppdateras nu snart.. Undrar vad uppdateringarna blir?
Förhoppningsvis mer minne som standard och snabbare buss iallafall
Gärna större grafikkort än 32mb också

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir det av imorgon... Apple har ju som regel släppt sina nyheter på tisdagar. Skulle tippa på snabbare CPU, bättre grafikkort, mer minne i någon av modellerna, kanske större hårddiskar som tillval.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Angående G4 vs G5... Det är bara att lägga ner. Prestandamässigt är det ingen större skillnad förutom att G5an klockar högre.

Angående G5an har snabbare buss, ja. Men den har istället längre pipelines.

Det man egentligen vill se är de nya G4orna, de som har snabbare buss, ddr2, dualcore osv.
Tyvär får vi nog bara se lite speedbumpade G4or och om vi har riktigt tur får vi se lite snabbare buss då jag vet att det finns en 200MHz buss som ligger och väntar.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på ett lite fetare grafikkort + mer internminne och större hårddisk "by default" i den minsta iBooken, är det att ta i? Kommer priset att stiga nu då dom uppgraderar? Är det dumt att köpa Mac nu då dom börjar gå över till Intel nästa år?

Permalänk
Medlem

Du får troligtvis mer kräm ur maskinen med Intel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Du får troligtvis mer kräm ur maskinen med Intel.

Beror på. Tvivlar på att saker som använder vectorberäkningar blir bättre... Så Quicktime osv. får nog lida...

Permalänk
Medlem

Nu är både amerikanska och svenska Applestore nere för er som inte märkt det

Permalänk
Medlem

inte mycket nyheter angående minin...
512MB som standard bara samt lite småsaker

Permalänk
Medlem

Jo, men det är ju bättre än ingenting
Ska bli spännande att se vad de svenska priserna hamnar på, för att räkna om dollar-priset stämmer nog inte...

Permalänk
Medlem

Det är bara att kolla där man kollar sådant

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

SEK 5.245,00 för den billigaste.

Dyrare än tidigare så det känns som en ganska dålig uppdatering. Man får ju betala mer för det extra minnet.

Permalänk
Medlem

VARFÖR? Varför välja ett 9550 med 32mb? Den enda anledningen måste ju vara att Apple vill att folk ska köpa nya Macar när CoreImage börjar användas på riktigt.... Detta är nackdelen med att Apple har hårdvarumonopol....
Nåja, nu kan man ju iaf använda iBook och MacMini i standardkonifguration, men borde ju vara en självklarhet.

Permalänk
Medlem

Är ju ett ATI Radeon 9200 som sitter i minin. Ännu värre Dock så har väl nya ibooken 9550.

Permalänk
Medlem

Man får köpa Powermodellerna om man vill leka... så är det
Synd men eftersom ibooken inte får vara bättre än powerbooken och powerbooken har kört fast.

Permalänk
Medlem

32 meg vram... är det tillräckligt för att ens spela upp filmer ?

[edit] i våran över 5 år gammla dator sitter för sjutton ett kort med 64 meg =/

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska värdelöst att grafikkorten i nya iBooken och nya Mac minin inte stödjer OS X 10.4 fullt ut. Jag hade hoppats på att det åtminstånde klämde i grafikkort som kan uttnyttja deras senaste operativsystem.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Det är ju ganska värdelöst att grafikkorten i nya iBooken och nya Mac minin inte stödjer OS X 10.4 fullt ut. Jag hade hoppats på att det åtminstånde klämde i grafikkort som kan uttnyttja deras senaste operativsystem.

Jo, det gör kortet…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Det är ju ganska värdelöst att grafikkorten i nya iBooken och nya Mac minin inte stödjer OS X 10.4 fullt ut. Jag hade hoppats på att det åtminstånde klämde i grafikkort som kan uttnyttja deras senaste operativsystem.

9550 i ibooken kan man väl räkna som godkänt, men att minin ska harva vidare med 9200 är nästintill häpnadsväckande?!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Blir nog ingen Mini för min del, får väl säga att jag är ganska besviken på den uppdateringen. De kunde väl åtminstone har gjort den kompatibel med Tigers Core Image.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

ett 9550 är dock snabbare än fx5200 som sitter i de billigare powerböckerna.. iaf. med samma mängd vram

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
De kunde väl åtminstone har gjort den kompatibel med Tigers Core Image.

Och vad kräver core image då om man får fråga…
(Tänk nu på att det är core image vi frågar om, inte om core image körs i gpu:n eller altivec:en…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Jo, det gör kortet…

Nae, det gör det inte. Läs vilka kort som stödjs här:

http://www.apple.com/macosx/features/coreimage/

32mb minne är även det för lite för core image.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Nae, det gör det inte. Läs vilka kort som stödjs här:
http://www.apple.com/macosx/features/coreimage/
32mb minne är även det för lite för core image.

För att det skall gå i gpu:n ja, men med ett sämre grafikkort så går det lika bra även om mycket beräkning fryttas till altivec.
Så ett 9200 stödjer core image, men beräkningarna körs inte i gpu:n… …och viss skaling kan ske för att inte tjöva datorn…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!