Permalänk

Vilket filformat?

Jag har spelat in en videofil från mitt TV-kort på detta vis:

cat /dev/dvb/adapter0/dvr0 > fil

Den går att spela i mplayer (men inte i Windows Media Player, Winamp eller VLC):

mplayer fil

Den är i något strömmande format, eftersom detta fungerar:

tail -c 20000000 fil | mplayer -

Hur skall jag ta reda på vilket format detta är, och går det att konvertera till något som går att spela i fler spelare?

Permalänk
Medlem

Om du kör en ls i katalogen där filen ligger från terminalen står det väl vilket format det är? Annars kan du ju testa att kopiera filen och lägga till .avi eller något i slutet. Det kommer säkert inte att funka men du kan ju alltid testa.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt
Om du kör en ls i katalogen där filen ligger från terminalen står det väl vilket format det är? Annars kan du ju testa att kopiera filen och lägga till .avi eller något i slutet. Det kommer säkert inte att funka men du kan ju alltid testa.

Varför skulle ls hjälpa?

Jag har redan provat att lägga till .avi och .mpeg; mplayer spelar filen oavsett filändelse, WMP, Winamp och VLC vägrar spela filen oavsett filändelse.

Permalänk
Medlem

Mplayer skriver ut bl.a. codec i stdout när den körs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Varför skulle ls hjälpa?

Jag har redan provat att lägga till .avi och .mpeg; mplayer spelar filen oavsett filändelse, WMP, Winamp och VLC vägrar spela filen oavsett filändelse.

Se filändelsen?

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt
Se filändelsen?

Hur menar du? Jag väljer ju filändelse själv.

Jaif: Skall kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Ser att dumpar från DVB

Formatet kallas för MPEG-TS(transport stream)

Du behöver en spelare/codec/demuxer som kan läsa Transport-streams (som saknar GOP timecodes m.m, samt innehåller massa skräp) Eller får du använda nått program som "tvättar" streamen till något mer förädlat MPEG-format..

Permalänk

'file filnamn' ger lite info annars.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ser att dumpar från DVB

Formatet kallas för MPEG-TS(transport stream)

Du behöver en spelare/codec/demuxer som kan läsa Transport-streams (som saknar GOP timecodes m.m, samt innehåller massa skräp) Eller får du använda nått program som "tvättar" streamen till något mer förädlat MPEG-format..

Det verkar stämma, med tanke på att mplayer skriver "TS file format detected" när jag spelar filen. Var hittar jag ett tvätt-program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Det verkar stämma, med tanke på att mplayer skriver "TS file format detected" när jag spelar filen. Var hittar jag ett tvätt-program?

mencoder som följer med mplayer borde funka perfa.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

mencoder -oac copy -ovc copy -of mpeg -o out.mpg inspelat0001.ts

jag lovar inget.. har ingen möjlighet att testa här...

prova detta för win
http://www.doom9.org/Soft21/DigiTV/pvas21015.zip