Skärpa på texten i Ubuntu? mm

Permalänk
Hedersmedlem

Skärpa på texten i Ubuntu? mm

Håller på att testar lite på Live CD, det jag först lade märke till var att liten text är ihop grötat, svårt att se. Större text ser liksom lite suddigt ut. Jag har varit in under "Fonts" i inställningar och provat lite olika alternativ, men jag märker ingen direkt skillnad. Går det att få fonterna som finns i windows?

Tar en annan fråga på en gång: I vilken fil pillar man för att ställa in Gnome, typ fontstorlek på menyerna, att fönster inte ska animeras vid minimering mm?

tack på förhand.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Här är ett problem som jag också haft, jag tycker nämligen font'sen i Linux ser gräsiga ut. Det finns ingen enkel inställning för detta tyvär, dock finns de en guide för att få fonten att se ut som i Windows, och bli behagliga att läsa.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=20976

Linux/UNIX/X i all ära, men font-hanteringen är ingen höjdare, bortsett från MacOSX...

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, varför försöker inte utvecklarna få fonterna läsbara? De behöver ju inte lägga in truetype, men de borde ju åtminstone fixa så de går att läsa utan att behöva haxa ihjäl sig i kluriga filer :/

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Underligt. Mina font i Ubuntu är perfekt renderade, faktiskt snäppet bättre än Windows.

Kan du ta ett screenshot på hur det ser ut?

EDIT: Den skärmdumpen på sidan som maDa länkade till ser ut som totalt felinställd hintning.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Prova apt-get install msttcorefonts.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde ju som sagt från live cd så screensen jag tar sparas mara i RAM...

hursomhelst så ser det ut som det gjorde på de dåliga screensen... swec-menyn går knappt att läsa för att den är grötig. Större storlekar på texter är mera suddiga... tex. forum-avdelningarna...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det är grafikkortet som är felinställt? Är allt annat suddigt? Isf är det troligen skärmen som inte gillar inställningen i X.org.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Ok, varför försöker inte utvecklarna få fonterna läsbara? De behöver ju inte lägga in truetype, men de borde ju åtminstone fixa så de går att läsa utan att behöva haxa ihjäl sig i kluriga filer :/

Tja.. läsbara är dom ju, fast jag tycker de obehagligt me för mycket AA och roliga effekter...

Så här ser min gentoo-dator ut efter en halv dags hackande me freetype och fontconfig...
http://bilder.mada.h0ra.net/Tech/linux-gentoo/gentoo5.png

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Underligt. Mina font i Ubuntu är perfekt renderade, faktiskt snäppet bättre än Windows.

Kan du ta ett screenshot på hur det ser ut?

EDIT: Den skärmdumpen på sidan som maDa länkade till ser ut som totalt felinställd hintning.

Jasså, de säger du. Visa gärna...
Vilken av skärmdumparna är total fel hinting?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Jag körde ju som sagt från live cd så screensen jag tar sparas mara i RAM...

hursomhelst så ser det ut som det gjorde på de dåliga screensen... swec-menyn går knappt att läsa för att den är grötig. Större storlekar på texter är mera suddiga... tex. forum-avdelningarna...

Du kan ju ladda upp screenshot'et nånstans sen posta länken

t.ex
http://upl.silentwhisper.net/

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det tänkte jag inte på. Gör det senare idag, har fått min NF595 då också, se om det blir skillnad i 1280x960 som jag täntke köra då...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jasså, de säger du. Visa gärna...

screen

Citat:

Vilken av skärmdumparna är total fel hinting?

http://home.comcast.net/~ddamian/ubuntu/howto/howto_cleartype...

Glyferna är utsmetade och verkar inte vara helt i linje med hintningen. Syns bäst på "Warty 4.10 FAQs & HOWTOs"

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

maDa: Jag kan hålla med om att vissa standardfonter kan vara svårlästa, men efter att ha apt-getat msttcorefonts ser det minst lika bra ut som i windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
maDa: Jag kan hålla med om att vissa standardfonter kan vara svårlästa, men efter att ha apt-getat msttcorefonts ser det minst lika bra ut som i windows.

Inte så konstig eftesrom msttcorefonts är windows fonter. Personligen tycker jag inte det är något fel standard fontsen, typ Sans och Bitstream Vera. Bara man ställer in det rätt med DPI och sånt.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
screen

http://home.comcast.net/~ddamian/ubuntu/howto/howto_cleartype...

Glyferna är utsmetade och verkar inte vara helt i linje med hintningen. Syns bäst på "Warty 4.10 FAQs & HOWTOs"

Okej, Ja dom större storlekarna är oftast inga problem. Det är dom mindre, t.ex File, Edit, Tools osv.. som ser helt knepiga ut tycker jag..

Håller med. Fonten på den bilden ser helt smetiga ut...

Permalänk
Hedersmedlem

Hursomhelst kan vi komma överens om att det är mer jobb i Linux är i Windows att få fonterna skarpa och okladdiga?

FUNKFARFAR: Du har inte gjort någonting alls med inställnignarna på den där screenen? Allt är original, även fonterna? Såg väldigt bra ut ju... inte alls som det gjorde för mig...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Hursomhelst kan vi komma överens om att det är mer jobb i Linux är i Windows att få fonterna skarpa och okladdiga?

Nej det kan vi inte. Det är dock möjligt att din hårdvara i kombination med en bugg i X ger upphov till konstig rendering av fonter.

EDIT: Jag har inte ändrat någonting, så som det ser ut på mitt screenshot såg det ut precis efter jag installerade Ubuntu.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för grafikkort då FunkFarfar?

Jag har GF4ti4600

Kom på en sak... kan det ha att göra med att drivrutinerna för grafikkortet inte var installerade? det var ju en live cd jag körde?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

ATI 9800 Pro

Om du har tid över så rekommenderar jag att du postar en buggrapport på Ubuntus bugzilla tillsammans med ett screenshot på hur det ser ut. Förhoppningsvis kan det isåfall fixas tills nästa version av Ubuntu (5.10)

Det ska inte spela någon roll om drivrutinerna är installerade eller ej eftersom fonter renderas likadant oavsett utdrivrutin i X.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, ska kolla på det.

När är 5.10 beräknad att anlända?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

okt 2005

go ubuntu go, har breezy på min ws, funkar förträffligt. enda haken har blivit segare efter alla uppdateringar, kanske blir bättre när alla paket kompilerats färdigt med gcc4

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Hmmm, fungerar det så mycket bättre nu? Med colony 1 releasen så var det ju ett trasigt xorgpaket som vägrade installeras.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Inte så konstig eftesrom msttcorefonts är windows fonter. Personligen tycker jag inte det är något fel standard fontsen, typ Sans och Bitstream Vera. Bara man ställer in det rätt med DPI och sånt.

Jag syftade på att maDa skrev fonthanteringen, kör man med samma fonter i Linux ser det imo lika bra ut (fast jag kanske har missat nån fundamental grej som gör det heeeeelt värdelöst, vad vet jag)
Haffe: Intrycket jag har fått av ubuntuforums.org är att det fortfarande finns rätt mycket buggar (pga de stora ändringarna i xorg bla), så jag skulle inte köra det som main-os. Däremot kan det ju vara kul att testa :).