Installera server, vad och hur?

Permalänk
Medlem

Installera server, vad och hur?

Planerar starkt att få en gammal Pentium eller bättre nånstans ifrån, nåt med minst 64MB RAM iallafall (borde väl va lagom).

Jag tänkte i så fall ha den som server med någon Linux-dist på, alternativt nåt BSD om det är lika enkelt men mycket säkrare.

Servern ska användas som webserver med MySQL, PHP, Apache, och den ska också (viktigast av allt) köra det grafiska programmet Lopster. Apache sköter ju sig självt, men Lopster tänkte jag titta till med VNC.

Det var mina planer det, nu till hur man gör
Kan man köra vilken dist som helst i stort sett?

Installerar man som vanligt, slänger in desktop och allt med monitor och mus/tangentbord och sen när det är färdiginstallerat så kopplar man ur allt (utom nätverkssladden hehe) och så har man sin server som man loggar in till med SSH eller VNC beroende på vad man ska göra? Den klagar inte på att ingen mus/tangentbord finns tex? Och kan man även plocka ur grafikkortet, eller gnäller den på det, eller gör det att man inte kan köra X då?

För att kunna köra mitt grafiska program på servern så måste förståss X vara igång, så den måste va inställd på att starta X vid boot, men är det ekvivalent med att en windowmanager måste ligga i bakgrunden och köra? Typ att man måste köra tex KDE, även fast det är meningslöst för mig eftersom det bara är ETT program jag är intresserad av att köra grafiskt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

tror inte det går att köra utan grafikkort för då klagar bios, men annars är det typ så jag gjort iaf.

ska du bara köra ett grafiskt program kan du nog använda dej av den medföljande fönsterhanteraren twm.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

No offence, men ska du köra allt det där med 64 MB ram så kommer din dator att kräkas i spagat (alternativt swapa som tusan, kanske mer troligt ).
Att dra in en komplett skrivbordsmiljö låter rätt dumt, bättre att bara köra in de saker som verkligen behövs.
Jag har en liknande setup på en burk, där kör jag Fluxbox i en VNC-session och kör valknut och några andra X-program lite då och då. Jag använder Xvnc, som emulerar en X-server, så XFree86/Xorg behövs inte.
Som dist rekommenderar jag varmt debian.

Permalänk
Medlem

Jaja, får man tag i en gammal kontorsburk så lär det ändå inte sitta nån fläkt på grafikkortet så sak samma.

twm? Aldrig hört talas om....aldrig sett följa med nån dist heller vad jag kommer ihåg.

Men jag måste alltså ha en windowmanager med skrivbord och ikoner och skit bara för att kunna köra ett grafiskt program och kika till det från mina workstations via VNC-viewer.

Det är klart, när jag loggar in till nån server, typ KTH, med SSH -X, och sedan kör "Firefox &" så jag får upp Firefox hos mig i ett fint fönster, då är det ju min dator som X körs på, och antagligen har servern inget X igång alls (eller jag vet inte). Medans i mitt fall ska ju programmet köras på servern med X där, och bara kunna tittas till från mina workstations.....så kanske jag måste köra en jäkla windowmanager...inte helt ologiskt om jag nu tänker rätt :S

Edit: Nillon, jag vill INTE ha nån jäkla windowmanager eftersom jag inte behöver nån, men om det är så att det behövs för att kunna köra mitt Lopster på servern dygnet runt så har jag ju inget val. Förstod inte riktigt det med XVNC tror jag, slipper man windowmanager och X helt då på servern eller vad?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Installera server, vad och hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Planerar starkt att få en gammal Pentium eller bättre nånstans ifrån, nåt med minst 64MB RAM iallafall (borde väl va lagom).

Jag tänkte i så fall ha den som server med någon Linux-dist på, alternativt nåt BSD om det är lika enkelt men mycket säkrare.

Servern ska användas som webserver med MySQL, PHP, Apache, och den ska också (viktigast av allt) köra det grafiska programmet Lopster. Apache sköter ju sig självt, men Lopster tänkte jag titta till med VNC.

Det var mina planer det, nu till hur man gör
Kan man köra vilken dist som helst i stort sett?

Installerar man som vanligt, slänger in desktop och allt med monitor och mus/tangentbord och sen när det är färdiginstallerat så kopplar man ur allt (utom nätverkssladden hehe) och så har man sin server som man loggar in till med SSH eller VNC beroende på vad man ska göra? Den klagar inte på att ingen mus/tangentbord finns tex? Och kan man även plocka ur grafikkortet, eller gnäller den på det, eller gör det att man inte kan köra X då?

För att kunna köra mitt grafiska program på servern så måste förståss X vara igång, så den måste va inställd på att starta X vid boot, men är det ekvivalent med att en windowmanager måste ligga i bakgrunden och köra? Typ att man måste köra tex KDE, även fast det är meningslöst för mig eftersom det bara är ETT program jag är intresserad av att köra grafiskt.

- 64MB är i underkant nästan. Hade du tänkt köra alla de tjänsterna och X med så hade jag sakt iaf. 128MB. hellst 256MB.

- Debian/Slackware/FreeBSD m.m.. kan jag rekomendera

- Nej, du gör inte så. Du installerar grunden bara.. så du kan komma åt via Nätverk med SSH..
Sen kan du fixa resten på distans.. Vissa BIOS klagar på att de inte finns tangetbord..

- Nej, de måste det inte, inte man vi snackar om Xvnc-servern som är virtuell. Gå in på tightvnc's sida och dra hem det och kompilera. kör sedan igång det som din användare på servern. glöm inte att lägg in en w indomanager i .xinitrc med. Du måste dock ha X installerat av dependecy anledningar.

- tvinga den att gå i runlevel3 så kommer X inte starta av sej själv.. (/etc/inittab)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Installera server, vad och hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
- 64MB är i underkant nästan. Hade du tänkt köra alla de tjänsterna och X med så hade jag sakt iaf. 128MB. hellst 256MB.

- Debian/Slackware/FreeBSD m.m.. kan jag rekomendera

- Nej, du gör inte så. Du installerar grunden bara.. så du kan komma åt via Nätverk med SSH..
Sen kan du fixa resten på distans.. Vissa BIOS klagar på att de inte finns tangetbord..

- Nej, de måste det inte, inte man vi snackar om Xvnc-servern som är virtuell. Gå in på tightvnc's sida och dra hem det och kompilera. kör sedan igång det som din användare på servern. glöm inte att lägg in en w indomanager i .xinitrc med. Du måste dock ha X installerat av dependecy anledningar.

- tvinga den att gå i runlevel3 så kommer X inte starta av sej själv.. (/etc/inittab)

Var hittar man en gammal P2 med 256MB?

Men ok, då behöver jag i teorin köra X för att det ska funka, men jag kan i praktiken emulera X med Xvnc-servern installerad. Men då slipper jag ju köra X med allt vad det innebär och då kanske 64MB kan va ok eller???

Behövs nån windowmanager eller inte? Kan det grafiska programmet köra utan skrivbord och ikoner, bara rakt ovanpå terminalen i ett eget fönster (nej det kan det med 99% säkerhet inte)?

Vad menas med installera grunden, och sedan resten på distans? Vad är meningen med att göra så?

Bios som KLAGAR eller bios som VÄGRAR GÅ VIDARE? Vill fanemig inte köpa ett tangentbord och ha liggande på burken....skulle ju se fånigt ut plus att det kostar 100 spänn extra

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Edit: Nillon, jag vill INTE ha nån jäkla windowmanager eftersom jag inte behöver nån, men om det är så att det behövs för att kunna köra mitt Lopster på servern dygnet runt så har jag ju inget val. Förstod inte riktigt det med XVNC tror jag, slipper man windowmanager och X helt då på servern eller vad?

Låt bli då om du inte behöver någon. Jag berättade bara hur jag kör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Låt bli då om du inte behöver någon. Jag berättade bara hur jag kör.

Jag skrev att jag inte ville ha nån om det inte behövdes, och sen skrev du att det var dumt att installera och att jag skulle behöva massa mera minne om jag ville köra X och windowmanager, men det vill jag som sagt inte om det inte behövs. Var inte så att jag försökte vara otrevlig eller nåt sånt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Lugnt.
En windowmanager kan vara rätt smidigt att ha installerad ifall du skulle få för dig att vilja kicka igång ett till X-program. Man kan köra utan, men då kan man bara hantera ett fönster åt gången, dvs. inga dialogrutor eller något sånt. Vilket kan vara lite surt... Men det är bara att ta en liten, man behöver ju knappast dra in en komplett skrivbordsmiljö a la Gnome eller KDE.
Man behöver ingen X-server installerad för att köra med Xvnc (eller vanlig X-forwarding heller för den delen), men man behöver ett gäng X-lib:ar.
I debian räcker det med paketen xfree86-common och xbase-clients för att kunna köra igång X-applikationer med X-forwarding, samt paketet vncserver för Xvnc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Lugnt.
En windowmanager kan vara rätt smidigt att ha installerad ifall du skulle få för dig att vilja kicka igång ett till X-program. Man kan köra utan, men då kan man bara hantera ett fönster åt gången, dvs. inga dialogrutor eller något sånt. Vilket kan vara lite surt... Men det är bara att ta en liten, man behöver ju knappast dra in en komplett skrivbordsmiljö a la Gnome eller KDE.
Man behöver ingen X-server installerad för att köra med Xvnc (eller vanlig X-forwarding heller för den delen), men man behöver ett gäng X-lib:ar.
I debian räcker det med paketen xfree86-common och xbase-clients för att kunna köra igång X-applikationer med X-forwarding, samt paketet vncserver för Xvnc.

X-forwarding går nog inte i detta fall fick jag lära mig i en annan tråd, för programmet i fråga ska alltid gå på servern, det är inte så att jag ska logga in och starta det och sen logga ut och stänga det, utan det ska alltid köra på servern.

Ok, windowmanager ska jag nog definitivt ha i så fall hehe.
Men är windowmanager ekvivalent med skrivbord på något sätt, eller kan man lägga in en windowmanager som man inte ser typ. Alltså låta servern boota upp i en terminal helt utan grafik, och sen bara dra igång det/de program man vill ha, och få upp dom i fönster ovanpå terminalen. Eller måste det alltid va en krävande desktop med massa ikoner och menyer och inställningar och sånt?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Installera server, vad och hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Bios som KLAGAR eller bios som VÄGRAR GÅ VIDARE? Vill fanemig inte köpa ett tangentbord och ha liggande på burken....skulle ju se fånigt ut plus att det kostar 100 spänn extra

Det är ju olika mellan olika bios. För det mesta kan du ställa in att den ska inte ska klaga om tangentbord saknas men jag vet personer som inte kunnat ställa in detta.

Likadant med grafikkort, jag har själv kört utan grafikkort i burken och det gått perfekt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Installera server, vad och hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Det är ju olika mellan olika bios. För det mesta kan du ställa in att den ska inte ska klaga om tangentbord saknas men jag vet personer som inte kunnat ställa in detta.

Likadant med grafikkort, jag har själv kört utan grafikkort i burken och det gått perfekt.

Tack, bra att veta

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ok, windowmanager ska jag nog definitivt ha i så fall hehe.
Men är windowmanager ekvivalent med skrivbord på något sätt, eller kan man lägga in en windowmanager som man inte ser typ. Alltså låta servern boota upp i en terminal helt utan grafik, och sen bara dra igång det/de program man vill ha, och få upp dom i fönster ovanpå terminalen. Eller måste det alltid va en krävande desktop med massa ikoner och menyer och inställningar och sånt?

En windowmanager är vad det låter som på namnet, den hanterar fönster. Det finns en hel del slimmade utan en massa lull-lull. Fluxbox tycker jag om, men det går att hitta ännu mindre. Blandar man in ikoner och sånt får man en skrivbordsmiljö.
Men det du vill göra är fullt möjligt, kanske att du får skriva ihop något init-script eller så bara.

Permalänk
Medlem

Ajdå, att det ska va så struligt (eventuellt iallafall).
Tycker inte det är nåt extremt jag vill göra direkt, bara köra ett grafiskt program på en server, men det kanske är exotiskt så det stänker om det i Linux-sammanhang

Men hur ser det ut då tex om man installerar Fluxbox, och ser till så att det drar igång vid boot (alternativt att den startar i runlevel 3 och man får logga in i terminalen och därifrån manuellt starta Fluxbox (eller hur det nu funkar med såna windowmanagers).

Men sen när Fluxbox är igång, hur ser det ut då? Blir det bakgrund över hela skärmen, och så får man öppna sig en liten terminal från denna slimmade desktop via nån ikon, eller ser man inte windowmanagern alls förren man börjar öppna program från sin svarta "helskärmsterminal"?

Och är detta ett dumt sätt att köra server på? Blir det instabilt med en windowmanager igång, så man inte kan ha uptime på nån månad eller så, utan det kommer rasa varje vecka?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag tycker det inte låter extremt på något sätt, Xvnc är ju till för just det du vill åstadkomma.

Ta och leta upp ett screenshot på fluxbox så ser du hur det kommer se ut när du loggar in med vnc-klienten. Istället för att använda vanliga Xfree som du normalt kör för att få ett grafiskt gränssnitt, så använder du Xvnc som emulerar vanliga X och istället för att visa bilden på skärmen så visas dom i vnc-klienten på en annan dator.

Det är alltså Xvnc som startar fluxbox och sedan vidarbefordrar bilden till en annan dator.

Stabiliteten ska inte påverkas särskilt mycket tycker jag.

Permalänk
Medlem

Screenshots kikade jag nyss på, och det ser ju ut som typ KDE eller whatever, med flashiga bakgrunder och massa fönster och grejer.

Nån skärm till servern kommer jag ju inte ha så jag hoppas den visar allt mot en annan dator när man loggar in med en sådan

Låter lite knöligt, eller ja, det beror ju på hur jävligt Xvnc är. Jag har onda aningar

Hoppas iallafall att det fortfarande kommer gå att logga in med SSH till vilket konto som helst på servern, så man kan leka så också och inte bara via VNC som säkert blir lite långsammare och inte riktigt samma sak.....det blir ju lite mer som att sitta vid datorn medans SSH'a in blir mer som att logga in på en "riktig" server. Man jag antar att det kommer funka som vanligt med SSH, och att man kanske kan köra X-forwarding och allt sånt också samtidigt som Xvnc-servern kör.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jo, visst kan man ha flashiga bakgrunder men jag tycker ändå det tar relativt lite resurser samtidigt som det är funktionellt och snyggt. Det finns menyer där du startar olika program osv. Var iofs några år sedan jag körde fluxbox så jag vet inte hur det har utvecklats

Jag höll på och trixade med Xvnc när jag inte hade alltför stora kunskaper om linux men jag kan inte minnas att det var särskilt svårt att komma igång med faktiskt. Detta var under Slackware 8 iofs.

Permalänk
Medlem

ratpoison är ganska ruggigt minimal...

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ok, men det går alltså inte att ha en windowmanager "bakom kulisserna", så att det ser ut som man är i en fullskärmsterminal och så drar man bara igång sina fönster där?
Man måste alltså ha nån form av primitiv desktop varifrån man startar sina program och startar sin terminal i ett fönster?

Enda skillnaden med Xvnc + fluxbox gentemot att köra KDE och riktiga X med vanliga vnc är alltså prestanda/minnesåtgång verkar det som. Man får logga in till sitt skrivbord via vnc och kika till datorn. Jag trodde man kunde slippa desktop helt men det verkar inte så.

Men de gånger jag bara ska administrera servern och inte bryr mig om att kolla till Lopster så kan jag ju (väl?) köra vanligt SSH också antar jag.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Installera server, vad och hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Var hittar man en gammal P2 med 256MB?

Men ok, då behöver jag i teorin köra X för att det ska funka, men jag kan i praktiken emulera X med Xvnc-servern installerad. Men då slipper jag ju köra X med allt vad det innebär och då kanske 64MB kan va ok eller???

Behövs nån windowmanager eller inte? Kan det grafiska programmet köra utan skrivbord och ikoner, bara rakt ovanpå terminalen i ett eget fönster (nej det kan det med 99% säkerhet inte)?

Vad menas med installera grunden, och sedan resten på distans? Vad är meningen med att göra så?

Bios som KLAGAR eller bios som VÄGRAR GÅ VIDARE? Vill fanemig inte köpa ett tangentbord och ha liggande på burken....skulle ju se fånigt ut plus att det kostar 100 spänn extra

I min gradrob... 384MB har den t.om..

Nej.. du kör inte X. du kör Xvnc. Lite minne är det ändå.. Du måste fortfarande ha en liten windowmanager, t.ex fluxbox eller nått "litet". När du kör X så använder du grafikkortet till att göra bild nere på "skärmen". På en Xvnc körs det "gömt" bara, och då får connecta för att se. det är ända skillnaden. Jag har t.om visat dej många bilder på detta, men de har du väll glömt..

Man behöver inte ha en windowmanager, men då kan du bara starta ett program typ. Fluxbox som default är slimmat och litet. Du behöver inte ligga i runlevel4... du loggar in med ssh... kör "vncserver" och fixar lite... därefter ansluter du vncviewer till maskinen..

Prova nu.. istället för fråga mer

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Installera server, vad och hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Prova nu.. istället för fråga mer

Langa hit din server då
Har som sagt ingen ännu, men eftersom detta verkar fullt möjligt och väldigt praktiskt så ska jag göra allt för att få tag i en. Jobbigt att 64MB var helt åt skogen för lite bara.....trodde det skulle duga eftersom jag bara ska köra ett litet program som kanske drar 10MB eller nåt, men det är väl just det att det råkar vara grafiskt som förstör allt eftersom jag måste ha windowmanager och skit då.

Men alla är alltså överens om att jag MÅSTE logga in via vnc till någon form av skrivbord, och i detta sedan starta en fönsterterminal om jag vill ha det öppet, samt mitt grafiska Lopster.
Vill jag bara administrera så kör jag SSH som vanligt och slipper se det grafiska som dock kör samtidigt?

Tackar så mycket

Edit: Måste ju ha router sen också eftersom jag i så fall ska ha 3 datorer hemma. Hoppas alla routers funkar med Linux, vilket jag såg som självklart innan jag såg i nån recension av en router att "den fungerar även med Linux".

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det är alltid svårt att veta hur mycket minne som kommer att slukas. För det första beror det ju en del på hur väl du lyckas konfigurera linuxinstallationen, så att du inte har massa onödigt skräp igång.
Men om du också ska köra Apache med PHP och MySQL så kommer det i alla fall gå åt en icke obetydlig mängd. När det gäller apache så drar den ju olika mycket minne beroende på hur många klienter som ansluter till din server.

Men kan du inte leta reda på nån lite nyare dator då? Finns ju gott om billiga p3 ellr vad du nu vill ha.

Ja, som maDa visade så loggar du in via vnc till Xvnc som i sin tur kör en windowmanager, exempelvis Fluxbox. Där startar du Lopster som vanligt via en meny, eller om du så vill, starta en terminal och därifrån starta Lopster(vad nu det skulle vara bra för). När du sedan loggar ut från Vnc så ligger Xvnc, Fluxbox och Lopster igång och kör.

När det gäller router så skulle du kunna sköta det i Linux också, men om du ska spara på resurserna så får du köpa en annan router. Jag kan inte se på vilket sett en normal router skulle vara inkompatibel med Linux.

Permalänk
Medlem

Ok, tack

Nej jag antar att routers inte är OS-beroende, men jag blev aningen osäker efter jag läste det där i nån recension...

Jag börjar så smått inse att Xvnc + fluxbox kommer, utifrån sett, fungera precis likadant som om jag gör en vanlig enkel installation med X och med fluxbox (eller annan lätt windowmanager som kanske följer med disten så det blir enklare) och lägger in vanliga vnc.
Jag menar, jag kommer ju inte ifrån att en desktopmiljö måste köras på servern, så varför inte göra det extremt enkelt och smärtfritt och slippa krångliga startupscript och lyckas få Xvnc att dra igång fluxbox etc etc.

Vad jag kan se så blir enda skillnaden att X kanske drar lite mer resurser. Blir väl ingen annan skillnad egentligen?
Just det här är nämligen inget jag kommer vilja strula med i en vecka, det kommer jag inte ha tid med heller, så om det inte är dumt att göra en vanlig installation med X och allt och sen vanliga vnc-servern så....

Lite orolig för stabiliteten dock. Har hört folk här inne som sagt att Linux mycket väl kan tugga år efter år som server utan reboot, men har man en windowmanager som går så kan man få reboota varje vecka eller nåt sånt...att det inte är stabilare än tex Windows då.
Men det kanske är en annan sak om man har en minimal windowmanager och dessutom inte leker runt i den utan bara kör sitt enda program...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Nä jag kan inte se att det skulle vara dumt att lägga in vanliga X också, så länge som du har gott om diskutrymme Det var några år sedan jag körde Xvnc så jag kommer inte ihåg om det använder några av X´s komponenter eller om det klarar sig självt.
Läs start-guiden på http://www.uk.research.att.com/archive/vnc/start.html det verkar inte så svårt eller hur?

När det gäller stabiliteten så är det också beroende på en mängd faktorer, men även om Xvnc och dess program skulle krascha så tycker jag inte att den ska dra ner själva Linux. Men mina erfarenheter av X och Xvnc är goda, kan inte komma ihåg att det har kraschat för mig särskilt många gånger.

Permalänk
Medlem

mm köra X på den datorn kommer vara segt som innihelvete imho.

Jag skulle iaf hållit mig borta från allt grafiskt, apache/mysql kommer väll funka men kommer la gå segt. Jag har kört detta på en 486:a men det var väll inte det roligaste jag gjort då allt tog år och dag.

Sen köra utan grafikkort beror väll lite på bioset, på min AST 486:a gick det utmärkt att köra utan grafikkort. Skulle gissa att du får ha ett tgt-bord inkopplat när du startar upp datorn men e bara att rycka ur sen(de flesta bios brukar vara kinkiga om det inte är ett tgt bord inkopplat vid start).

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ok, tack

Nej jag antar att routers inte är OS-beroende, men jag blev aningen osäker efter jag läste det där i nån recension...

Jag börjar så smått inse att Xvnc + fluxbox kommer, utifrån sett, fungera precis likadant som om jag gör en vanlig enkel installation med X och med fluxbox (eller annan lätt windowmanager som kanske följer med disten så det blir enklare) och lägger in vanliga vnc.
Jag menar, jag kommer ju inte ifrån att en desktopmiljö måste köras på servern, så varför inte göra det extremt enkelt och smärtfritt och slippa krångliga startupscript och lyckas få Xvnc att dra igång fluxbox etc etc.

Vad jag kan se så blir enda skillnaden att X kanske drar lite mer resurser. Blir väl ingen annan skillnad egentligen?
Just det här är nämligen inget jag kommer vilja strula med i en vecka, det kommer jag inte ha tid med heller, så om det inte är dumt att göra en vanlig installation med X och allt och sen vanliga vnc-servern så....

Lite orolig för stabiliteten dock. Har hört folk här inne som sagt att Linux mycket väl kan tugga år efter år som server utan reboot, men har man en windowmanager som går så kan man få reboota varje vecka eller nåt sånt...att det inte är stabilare än tex Windows då.
Men det kanske är en annan sak om man har en minimal windowmanager och dessutom inte leker runt i den utan bara kör sitt enda program...

Vissa tillverkare gör helkorkade webinterface som bara fungerar i IE typ. Har även sett routers med ett fult VisualBasic program som styr routern. hemskt.. Dock tror jag dom är utdöda nu..

Nja, inte som en vanlig.. du lägger in det bara.. ingen login manager för det eller autostart.. för 15gången.. du behöver INTE köra en hel desktop miljö, sluta tajfsa om det nu.. Läs vad ja sa om .xinitrc innan ffs!

/home/user/.xinitrc :

exec /usr/local/bin/fluxbox

efterdet så kör du "vncserver" bara.. enklare kan det inte bli

De bara rappakalja, det besvärligaste du kan få göra är att starta om Xvnc-servern.. Ingen dator reboot lär behövas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vissa tillverkare gör helkorkade webinterface som bara fungerar i IE typ. Har även sett routers med ett fult VisualBasic program som styr routern. hemskt.. Dock tror jag dom är utdöda nu..

Nja, inte som en vanlig.. du lägger in det bara.. ingen login manager för det eller autostart.. för 15gången.. du behöver INTE köra en hel desktop miljö, sluta tajfsa om det nu.. Läs vad ja sa om .xinitrc innan ffs!

/home/user/.xinitrc :

exec /usr/local/bin/fluxbox

efterdet så kör du "vncserver" bara.. enklare kan det inte bli

De bara rappakalja, det besvärligaste du kan få göra är att starta om Xvnc-servern.. Ingen dator reboot lär behövas...

Hehe, lugna ner dig lite. Nu är det ju så att en del andra här inne påstår att det behövs en simpel desktop, som jag loggar in till med vnc och sedan startar mitt Lopster med nån ikon därifrån (alternativt dra igång ett terminalfönster via en ikon och starta därifrån. Men alltså, ikoner och sånt tolkar jag som desktop iallafall.

Verkar ju enkelt annars om hela startupscriptet som skulle behövas bara är det du skrev nu.
Antar att man skulle kunna lägga in "exec vncserver" där också så startas det automatiskt, men jag har ingen aning.

Annars tycker ju jag det verkar som om det borde funka typ lika bra med en vanlig installation och sedan installera en vnc-server och köra X precis som vanligt. Ser inte riktigt skillnaden....eftersom jag ändå BEHÖVER EN DESKTOP

Tack för länken killer, ska kika senare, sitter på jobbet nu...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hehe, lugna ner dig lite. Nu är det ju så att en del andra här inne påstår att det behövs en simpel desktop, som jag loggar in till med vnc och sedan startar mitt Lopster med nån ikon därifrån (alternativt dra igång ett terminalfönster via en ikon och starta därifrån. Men alltså, ikoner och sånt tolkar jag som desktop iallafall.

Verkar ju enkelt annars om hela startupscriptet som skulle behövas bara är det du skrev nu.
Antar att man skulle kunna lägga in "exec vncserver" där också så startas det automatiskt, men jag har ingen aning.

Annars tycker ju jag det verkar som om det borde funka typ lika bra med en vanlig installation och sedan installera en vnc-server och köra X precis som vanligt. Ser inte riktigt skillnaden....eftersom jag ändå BEHÖVER EN DESKTOP

Tack för länken killer, ska kika senare, sitter på jobbet nu...

hitta en ikon i en default fluxbox installation så får du 50 spänn

Nepp.. du kan inte lägga in exec vncserver.. det är nämligen vncserver som startar fluxbox genom .xinitrc...

Nu har jag sagt vad som behöver sägas, så nu drar ja mej ur.. lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
hitta en ikon i en default fluxbox installation så får du 50 spänn

Nepp.. du kan inte lägga in exec vncserver.. det är nämligen vncserver som startar fluxbox genom .xinitrc...

Nu har jag sagt vad som behöver sägas, så nu drar ja mej ur.. lycka till

Aha, så den init-filen hör till vncserver.
Antar att man kan lägga till automatisk start av vnc-servern (om man så vill) i nån av runlevel-filerna...inittab eller rc-nånting eller vad dom heter (olika på olika system har jag för mig).

Tack för hjälpen. Får se om jag kör vanlig desktop med X eller Xvnc....först ska jag ha tag i en burk ju

Edit: Lustigt, trycker man download här så finns bara vanliga vnc att tanka verkar det som :S
http://www.csd.uwo.ca/staff/magi/doc/vnc/xvnc.html

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Xvnc följer med VNC-paketet så du ska alltså ladda hem "vanliga vnc", men det kanske du redan har sett?