Permalänk
Medlem

Länkar till dualboot

Tänkte mig att testa linux, möjligen senaste redhat.....samtidigt vill jag ha kvar windows xp,
Finns det några docs eller howtos för dualbott unix=windows xp, helst på svenska?

Permalänk
Medlem

Installera Windows först. Sen installerar du disten du valt. Gör du tvärtom kommer windows skita i att linux finns där och paja bootloadern. Vilket inte linux gör om du installerar det efter windows.

Permalänk
Medlem

är det så enkelt? o sen är det bara att välja os när man startar datorn?

Permalänk
Medlem

Installerar du Red Hat kommer installationsprogrammet sköta det där utan några större konstigheter. Men en bra ide' är som sagt att köra in windows först, och då spara lagom mycket opartiotionerat utrymme på disken som linux kan använda sig av.

Visa signatur
Permalänk

När du säger senaste Red Hat hoppas jag att du menar senaste Fedora eller senaste Red Hat Enterprise Edition.

Permalänk

Lånar tråden lite. Har precis delat min rator i 2 partitioner, och installerat Ubuntu på den ena (åtminstone tills den vill boota). Den vägrar dock starta grub utan bootar direkt till Windows istället. Vad har jag gjort för fel? Varför bootar den inte från linuxdisken?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Lånar tråden lite. Har precis delat min rator i 2 partitioner, och installerat Ubuntu på den ena (åtminstone tills den vill boota). Den vägrar dock starta grub utan bootar direkt till Windows istället. Vad har jag gjort för fel? Varför bootar den inte från linuxdisken?

Installerade du Ubuntu först och sedan Windows, eller tvärtom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Installerade du Ubuntu först och sedan Windows, eller tvärtom?

Windows installerat för en månad sedan, Ubuntu 3 dagar. Kan jag ha gjort nåt dumt med partition magic när jag partitionerade om disken? Den funkar liksom eftersom det är halvinstallerat men den bootar bara inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Windows installerat för en månad sedan, Ubuntu 3 dagar. Kan jag ha gjort nåt dumt med partition magic när jag partitionerade om disken? Den funkar liksom eftersom det är halvinstallerat men den bootar bara inte

kika om den grub/ubuntu partitionen är flaggad aktiv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
kika om den grub/ubuntu partitionen är flaggad aktiv.

:rolleyes:Menar du primär? Annars, hur ser jag det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
:rolleyes:Menar du primär? Annars, hur ser jag det?

I pm ska det stå bootbar.