Permalänk

Lite linux frågor.

Hejsan !
Jag har nu installerat ubuntu på min dator som server men då blev det visst i text form. Jag kan ju inget om linux eller nästan inget utan är i lära upp fasen så hur får jag det nu till grafiskt ?

Permalänk
Medlem

Kan inget om Ubuntu, men kanske är det så att du har X och nån window-manager installerad, men bara att detta inte startar vid boot.
Testa skriv "startx" eller "init 5" och se vad som händer.

Antagligen är rätt lösning mycket krångligare, men jag lovar att inget lär gå sönder om du testar iallafall

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

startx command not found
init 5 init: must be superuser.

Så nepp inget av dom verkar fungera.
Men när man skriver server där man skall installera ubuntu är det så att man får text baserat system då.

Permalänk
Medlem

om du nu vill ha grafisk så skriv följande

su password: ditt lösenord apt-get install x-window-system gnome

Detta borde ge dig grafiskt. Är inte helt säker med det borde räcka, om det inte funkar så måste du troligen fixa din sources.list som ligger i /etc/apt/. För att editera måste du använda någon editor, jag kör nano så min lösning är att du skriver

sudo nano /etc/apt/sources.list

Då borde du kunna fixa resten själv och sen köra det första kommandona igen.

Lycka till!

Edit: Notera att du kan byta ut gnome mot valfri wm som du gillar, exempelvis fluxbox, KDE, xfce4 eller dylikt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ah, testa startx eller init 5 igen som root. Måste tydligen vara det...
Alltså "su -" och sedan promptas du ditt root-password.

Men funkar såklart inte om du lyckats installera helt utan X eller windowmanager.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Du måste ha installerat i "server mode"... det absolut enklaste är att installera om och skita i att skriva server i boot promten och bara trycka på enter... då fungerar allt och du behöver inte krångla!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk

Notera att du kan byta ut gnome mot valfri wm som du gillar, exempelvis fluxbox, KDE, xfce4 eller dylikt.
Vad är skillnaden mellan alla dessa .

Permalänk
Medlem

Dom ser olika ut Men dom är ju rätt olika krävande och så. *box är väl dom som är "lättast", rent kraftkrävande alltså. Sen är ju gnome och KDE dom som är mest kompletta och även "tyngst". Gnome är det som följer med som standard i ubuntu.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Det "korrekta" sättet att få en skrivbordsmiljö i Ubuntu är att installera ubuntu-desktop (eller kubuntu-desktop om du känner för det). Det är det som skiljer serverinstallationen från desktopinstallationen.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk

Okej.
Installerar om det helt igen. Skall använda det som en webserver och i framtiden en ftp server. Någon som har tips på vad som kan vara användbart till en webserver eller man kanske skall göra i ordning både och direkt alltså ftp servern och webservern eller.

Permalänk
Medlem

Lära sig att inte använda gui...
Tar onödig plats och processorkraft på en server...

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk

gui vad är det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
gui vad är det.

Graphical User Interface, kan kort beskrivas (i detta sammanhang) som det grafiska där du pekar och klickar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Graphical User Interface, kan kort beskrivas (i detta sammanhang) som det grafiska där du pekar och klickar.

forcevision: Det vill säga precis det du skapade en tråd för att du saknar.

Permalänk

Aha okej. he he tackar.
Jag har ju installerat ubuntu nu då. Men jag är lite osäker på detta med webservern. Hur lägger jag upp hemsidor nu. Jag vet att man lägger dom i var/www men då säger den ju att jag inte har tillåtelse. Hur gör jag för att lägga upp sidorna på min ubuntu webserver?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Aha okej. he he tackar.
Jag har ju installerat ubuntu nu då. Men jag är lite osäker på detta med webservern. Hur lägger jag upp hemsidor nu. Jag vet att man lägger dom i var/www men då säger den ju att jag inte har tillåtelse. Hur gör jag för att lägga upp sidorna på min ubuntu webserver?

man su man sudo

Permalänk

Vadå man su man sudo förstår inte vad du menar .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Vadå man su man sudo förstår inte vad du menar .

Kör de kommandona och läs igenom dem. Det jag försökte säga var att du måste vara root för att modifiera /var/www.

Permalänk
Medlem

testa dom så får du se vad som händer

det är "hjälpsidor" om respektive kommando

btw, ifall du "bara" skall köra en webserver på din burk så behöver du inte installera nåt x windows

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

Okej skall köra dom
jag har en fråga till. När ni säger kör dom i root menar ni att man skall starta terminalen root. Eller vad menar ni ?

Permalänk
Medlem

"root" är den allsmäktige användaren i ditt system, "administratörskontot", utan begränsningar. Den loggar du in på och använder när du ska göra saker som berör systemet. Typ.

EDIT: Jag har aldrig använt Ubuntu, men om det finns någon liten ruta där du får upp en terminal där det står "root $ " eller nåt, så är det nog rätt. Annars kan du öppna vilken terminal som helst och skriva su för att växla användare till root.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla utav att du bör läsa en guide/manual hur man använder linux. Annars blir det fasligt många frågor här bara.

Permalänk
Medlem

Om du aldrig kört Linux förrut och det är en ny installation så tycker jag nog att det är bäst att installera om det...iallafall i de flesta fallen.

Kör med 800x600 och ändra det först när du fått in grafikdrivrutinerna. 1024x768 lär också fungera (möjligt att 1280x1024).
Nu utgår jag från att du har exakt samma dator från mig, vilket är möjligt att du inte har. Men det lär väl funka likadant för de flesta.

EDIT: Wops, sen...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag har en känsla utav att du bör läsa en guide/manual hur man använder linux. Annars blir det fasligt många frågor här bara.

Håller med.. han har postat 7st trådar om olika frågor hitills.. Han verkar inte prova något själv heller, utan bara frågar varför det blev så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Hejsan !
Jag har nu installerat ubuntu på min dator som server men då blev det visst i text form. Jag kan ju inget om linux eller nästan inget utan är i lära upp fasen så hur får jag det nu till grafiskt ?

So? du valde server-install... servers har inget desktop eller grafiskt humbojumbo..
Det enda du behöver är ssh och konsollen...

Om du nu inte kan något så tycker jag du borde ta och läsa en bok eller manual om det istället för att spotta ut flera trådar i veckan om frågor du inte vet äns vad du frågar om...

Ursäkta om jag eldar upp mej lite... men jag nivån på det här är lite jobbigt

Permalänk

mapp och fil uppsättning?

Har en ny fråga. Har sökt på google och försökt hitta någon stans där man kan få en guide om mapp och fil uppsättningen i linux men inte lyckas hitta detta någon som vet en bra svenska sida om detta ?

Permalänk

Re: mapp och fil uppsättning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Har en ny fråga. Har sökt på google och försökt hitta någon stans där man kan få en guide om mapp och fil uppsättningen i linux men inte lyckas hitta detta någon som vet en bra svenska sida om detta ?

Inte på svenska, men:
http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.html

Permalänk

Vilket är bästa sättet att styra min linux burk ?

Hejsan igen !

Jag undrar jag vill inte ha massa skärmar hemma som står överallt utan jag skulle vilja styra min linux burk via min egen dator om man säger så. Vilket är det bästa sättet då?
Är det vncwiever det bästa man kan använda sig av då. Den datorn jag tänkte styra linux burken med är en windows burk.