Permalänk
Medlem

D-link-510 i Linux?

Det är så att jag precis har skaffat Ubuntu och jag undrar hur jag ska få mitt D-link-510 PCI kort att fungera i Ubuntu?
Jag kan igentligen inte så mycket om linux så det skulle vara bra om ni berättar precis hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

Lite fel forum för det första...

Är de trådlöst? annars vet du möjligen inte vad det är för chipp som sitter på? nån Realtek historia?

Permalänk
Medlem

Ja, det är trådlöst.
Jag vet ej
Men jag kanske kan kolla det om du säger hur jag ska göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Det står med allra största sannolikhet på kretsen (om det finns flera så brukar det vara den största ) vad det är för något.

Edit: http://www.linuxquestions.org/questions/archive/41/2004/05/3/...
Jag läste inte igenom men det borde väl funka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

OK, tack jag provar senare.
Andra kan gärna komma med förslag på fler guider om hur jag ska göra.

Läste lite på Guiden och såg att det inte fungerade för honnom med suse 9.0 men det kanske fungerar med Ubuntu.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar definitivt med alla distar om det funkar med någon. Däremot så kan sättet man gör det på skilja sig, så det kanske inte är så enkelt för en nybörjare istället =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Och jag är (extrem) nybörjare :(.......

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Somsagt.. ndiswrapper brukar fixa det mesta

Vet inte om de finns nån bra wireless manager i gnome/kde.. eller vad du nu kör

Permalänk
Medlem

Jag har kollat om jag hade Ndiswrapper installerat men det hade jag inte så jag hittade det i packet manger eller vad det hette så jag ska installera det.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra lspci och kolla vad kortet identifierar sig som?
Med allra sannorlikhet så sitter det ett realtek rtl8180 på det.

Under gentoo så kör man bara emerge rtl8180 och sedan modprobe rtl8180 och konfigurerar nätverkskortet via /etc/conf.d/net men kör man någon annan distribution såsom ubuntu så ska det bara vara att tanka ner drivrutiner från www.realtek.com.tw, installera enligt anvisningarna som följer med och sedan konfigurera nätverkskortet hur man nu gör sådant i ubuntu.

Direktlänk till drivrutiner för rtl8180-kretsarna, finns för både 2.4 och 2.6 kernels.
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads1-3.aspx?lineid=...

Kan tyvärr inte hjälpa mer än så då jag själv inte har några trådlösa enheter. Brukar kunna vara lite småstruligt att få till vissa trådlösa nätverkskort under linux om det ens är fysiskt möjligt. Om man t.ex kör 64-bitars linux så är det i praktiken omöjligt eftersom det inte går att köra 32-bitars drivrutiner via ndiswrapper i ett sådant fall och till många kretsar så finns det bara closed source binärdrivrutiner till och givetvis bara 32-bitars självklart och så är fallet gällande realteks wlan-lösningar :/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Min cd-läsare fungerar inte ):
Så hur kan jag installera Ndiswrapper?
När jag trycker på att jag vill installera paketet så kommer det fram:

Please insert the disk labeled:
Ubuntu 5.04 _Hoary Hedgehog_ - Release i386 (20050407)
in drive /cdrom/

Och när jag stoppar i CDn så händer det inget...
Och sen när jag går till Dator och trycker på CD-rom 1 så står det:

Kan inte montera den valda volymen.

mount: special device /dev/hdc does not exist

Så hur ska jag göra?

EDIT: Jag har nu fått DVD-läsaren att fungera så hur ska jag göra för att få in drivrutinerna?
Jag har skaffat Ndiswrapper men det är väl inget prog. om jag har fattat rätt så hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på et D-Link 510 kort i linux. Bäst funkar det med ndiswrapper, rtl8180 drivarna är rätt ostabila.
testa
sudo apt-get install ndiswrapper ndiswrapper-utils

Nästa problem är att D-Link inte kan skriva speciellt bra drivrutiner. Som tur är kan realtek det och eftersom ditt kort har ett realtek chip (rtl8180) kan du använda deras.
För att få realtek drivaren att funka med ditt kort måste du byta ut 10EC mot 1186 och 8180 mot 3300 i NET8180.INF
sen kör du bara
sudo ndiswrapper -i /path/dit/du/sparade/NET8180.INF
sudo ndiswrapper -m
sudo modprobe ndiswrapper

Sen behöver du ställa in enheten (oftast wlan0) med iwconfig och ifconfig.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Var hittar jag NET8180.INF?
Eller måste man ladda ner den?
Isåfall var?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Var hittar jag NET8180.INF?
Eller måste man ladda ner den?
Isåfall var?

Borde finnas med windows-drivrutinerna som följde med kortet eller på tillverkarens hemsida

Permalänk

Http://www.ubuntuguide.org
där hittar du det mesta som du kan ladda ner till ubuntu. kanon bra sida där lär jag mig ifrån just nu. samma här är ny börjare på ubuntu och linux med. Men jag har fått igång en webserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Jag kör själv på et D-Link 510 kort i linux. Bäst funkar det med ndiswrapper, rtl8180 drivarna är rätt ostabila.
testa
sudo apt-get install ndiswrapper ndiswrapper-utils

Nästa problem är att D-Link inte kan skriva speciellt bra drivrutiner. Som tur är kan realtek det och eftersom ditt kort har ett realtek chip (rtl8180) kan du använda deras.
För att få realtek drivaren att funka med ditt kort måste du byta ut 10EC mot 1186 och 8180 mot 3300 i NET8180.INF
sen kör du bara
sudo ndiswrapper -i /path/dit/du/sparade/NET8180.INF
sudo ndiswrapper -m
sudo modprobe ndiswrapper

Sen behöver du ställa in enheten (oftast wlan0) med iwconfig och ifconfig.

Jag har fått tag på NET8180 nu och när jag söker på 10EC så finns det många olika 10EC så ska jag byta ut alla eller är det något annat jag ska göra?
(Samma med 8180)