Fick en hårddisk på posten!

Permalänk
Medlem

Fick en hårddisk på posten!

Vad ska man göra när man får en 200GB hårddisk helt gratis?

Grejen är den att jag skickade tillbaks en av mina diskar på RMA
för ett par månader sedan. Det tog 2 veckor sen kom en ersätt-
ningsdisk. Och nu 5-6 veckor senare kommer en till?!

Dessutom är det inte samma avsändare.

Första gången kom den direkt från butiken jag hade handlat
ifrån (internet). Denna disken kom direkt från återförsäljaren.

Ingen av diskarna kostade något att hämta ut, och på båda
följesedlarna står det RMA. Den sista disken är oöppnad i original
antistatförpackning.

Vad ska man göra nu?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Fick en hårddisk på posten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Vad ska man göra när man får en 200GB hårddisk helt gratis?

Grejen är den att jag skickade tillbaks en av mina diskar på RMA
för ett par månader sedan. Det tog 2 veckor sen kom en ersätt-
ningsdisk. Och nu 5-6 veckor senare kommer en till?!

Dessutom är det inte samma avsändare.

Första gången kom den direkt från butiken jag hade handlat
ifrån (internet). Denna disken kom direkt från återförsäljaren.

Ingen av diskarna kostade något att hämta ut, och på båda står
det RMA. Den sista disken är oöppnad i original antistat-
förpackning.

Vad ska man göra nu?

Ringa och fråga om dom begått ett misstag eller om det är en "present".

Permalänk
Medlem

Re: Fick en hårddisk på posten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Vad ska man göra nu?

skicka den till mig. jag behöver en.

Permalänk
Medlem

Gör som p4zz sa eftersom det handlar om sunt förnuft. Finns flera liknande trådar om sådanna här händelser. Om det är mindre billigare saker kan man få behålla den annars ber dom dig snäll skicka tillbaka den. Kan ju alltid hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Re: Fick en hårddisk på posten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Vad ska man göra när man får en 200GB hårddisk helt gratis?

Grejen är den att jag skickade tillbaks en av mina diskar på RMA
för ett par månader sedan. Det tog 2 veckor sen kom en ersätt-
ningsdisk. Och nu 5-6 veckor senare kommer en till?!

Dessutom är det inte samma avsändare.

Första gången kom den direkt från butiken jag hade handlat
ifrån (internet). Denna disken kom direkt från återförsäljaren.

Ingen av diskarna kostade något att hämta ut, och på båda
följesedlarna står det RMA. Den sista disken är oöppnad i original
antistatförpackning.

Vad ska man göra nu?

Kontakta den som skickade disk 2 och säg att du fått 2st, inte svårare än så.
Har du tur säger dom att du kan behålla den, be då isåfall att få det skriftligt.

Annars har jag för mig att själva "brottet" i sig betecknas som otillbörligt förfogande.

Har du tänkt behålla den, säg det isåfall inte här på forumet, finns massor av personer som gärna "sätter dit" dig.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Kontakta dem och har du tur så kanske du får behålla den

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Behåll den.

Kan inte hända något.

Permalänk
Gäst

Ärlighet varar längst

Ring och fråga för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Vi fick två stycken laserskrivare när vi hade beställt en, så vi sålde den andra. Det har gått tre år nu, och de har inte märkt något ännu. Jag tycker att du kan göra vad du vill med den med gott samvete.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att Moderatorerna skulle stämma i bäcken.
När det gäller uppmaning till brott.

Det är ett väldig ståhej när man bli lurad själv, men när det gäller att lura andra saknas varken moral, etik eller idéer hur man skall gå tillväga.

Klart är att man skall kontakta företaget.

/MvH Esso

Permalänk
Medlem

det är som om du skulle få in pengar på ditt konto som inte är dina, utan har hamnat där av misstag.
Du kan inte använda upp dem och förvänta dig att inte betala tillbaks dem. Dom är inte dina även ifall dom hamnat på ditt konto.

Skicka tillbaks skiten! Vem fan vill ha en hårddisk gratis??

Visa signatur

DIn mamma.
Crazy Frog - Kompis

Permalänk
Sötast

Låt disken ligga i ett år, efter det öppna

Permalänk
Medlem

Ringde supporten 6 gånger innan idag, ingen som svarade. Provade mobilnummer med...

Så jag ringde till leverantören istället (de som har skickat denna disken, inte förra). Deras
RMA-avdelning hade stängt för dagen/veckan och de trodde att SBS hade lagt en "order"
så jag borde prata med dom först. Slutsats: Jag fattar ännu mindre nu.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Ok. Men säg att dom skickade den andra disken och du undrar om du kan behålla den. Den första är ju din rma disk......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slint
det är som om du skulle få in pengar på ditt konto som inte är dina, utan har hamnat där av misstag.
Du kan inte använda upp dem och förvänta dig att inte betala tillbaks dem. Dom är inte dina även ifall dom hamnat på ditt konto.

Skicka tillbaks skiten! Vem fan vill ha en hårddisk gratis??

Jasså?

Det sa inte banken till mig när jag satt in pengar på fel konto, "decibel gav mig fel konto"

De sa att de skulle ta kontakt med ägaren av kontot och om han inte ville betala tillbaka så var det inte mycket att göra.
Tur som jag hade var att det var ett "dummy" konto nummer så pengarna skickades tillbaka till mitt konto efter någon vecka.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Behåll den, använd den inte på ett tag. Om det inte kontaktar dig så kör in den i datorn.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Ring och fråga vad fan disken gör hos dig? Tycker dom att du skall skicka tillbaka den erbjud dig att köpa den billigt av dom.¨har du tur får du behålla den för att du är så ärlig.

Permalänk
Medlem

Ja tycker också som många andra att du ska ringa dit och ev, erbjuda dig att köpa den för en ringa summa så slipper de ju med en massa jobb med returfrakt etc.

Permalänk
Medlem

keep it!

Jag hade behållt den.

200gig i ena handen 0gig i andra... hmm svårt val!

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som en del inte går efter sunt förnuft men hade dom själva blivit av med 800-1000kr så hade det blivit en himla liv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Tycker det verkar som en del inte går efter sunt förnuft men hade dom själva blivit av med 800-1000kr så hade det blivit en himla liv...

Snålhet när den är som bäst, blir dom själva blåsta så är det trådar på 14140 forum om hur orätvis det är och hur skit den affären osv men däremot om dom får chans att "blåsa" någon som skickat fel då går det alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Snålhet när den är som bäst, blir dom själva blåsta så är det trådar på 14140 forum om hur orätvis det är och hur skit den affären osv men däremot om dom får chans att "blåsa" någon som skickat fel då går det alldeles utmärkt!

Jo tyvärr är det så. Hade dom skickat med en liten sak för 29:- hade jag gått med på att man inte säger någe eftersom då kostar bara frakten en stor procentuell bit av saken. Är företaget hyggliga säger dom att man kan betala den annars om du ska skicka tillbaka den säger du bara lite prompt att du inte tänker betala frakten. Gjorde jag med min bilstereo så Pioneer skickade en hem klisterlapp att sätta på paketet så betalar dom frakten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Jo tyvärr är det så. Hade dom skickat med en liten sak för 29:- hade jag gått med på att man inte säger någe eftersom då kostar bara frakten en stor procentuell bit av saken. Är företaget hyggliga säger dom att man kan betala den annars om du ska skicka tillbaka den säger du bara lite prompt att du inte tänker betala frakten. Gjorde jag med min bilstereo så Pioneer skickade en hem klisterlapp att sätta på paketet så betalar dom frakten.

Klart som fan att man själv inte betalar frakten.
Sen kostar det nog mer i arbetstid och frakt etc att ta tillbaks hddn än vad de tjänar på att sälja den som demoprodukt.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Klart som fan att man själv inte betalar frakten.
Sen kostar det nog mer i arbetstid och frakt etc att ta tillbaks hddn än vad de tjänar på att sälja den som demoprodukt.

Kan vara som så att företaget vill att man betalar frakten så länge så får man tillbaka det senare. Lite mer så jag menade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Snålhet när den är som bäst, blir dom själva blåsta så är det trådar på 14140 forum om hur orätvis det är och hur skit den affären osv men däremot om dom får chans att "blåsa" någon som skickat fel då går det alldeles utmärkt!

Precis, dubbelmoralen är hög när det gäller att vända kappan efter vinden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Kan vara som så att företaget vill att man betalar frakten så länge så får man tillbaka det senare. Lite mer så jag menade

Har de klantat sig så får de allt se till att skicka en förbetald fraktlapp, jag hade aldrig lagt ut pengar för att skicka tillbaka något i det här fallet (möjligtvis mot en ränta på 2-300%).

Permalänk
Sötast

Skillnaden skulle nog såfall vara att företag skickar dagligen ut varor som skulle täcka värdet av den hårddisken hundratals eller tusentals gånger om, inte riktigt samma sak för en pp

Permalänk

Skicka den till mig Tar gärna emot ^^

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skillnaden skulle nog såfall vara att företag skickar dagligen ut varor som skulle täcka värdet av den hårddisken hundratals eller tusentals gånger om, inte riktigt samma sak för en pp

Ok, så bara för att det är företag som tjänar pengar så är det ok att blåsa dom... Om jag minns rätt så var 80% av forumet emot Giz för en vecka sen. då klagade alla hur dåligt stil det var mm... Nu är det ok att blåsa andra. Dubbel moralen på forumet är ju helt sjuk.,..... Ne ring och prata med dom. Då kan du med tur få behålla den med hedern i behåll.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med dem, lite ärlighet och moral får man ha! (Mer riktat till de som skriver annat i tråden än trådskaparen själv )